HIV

زندگی همراه با ایدز HIV

زندگی همراه با اِچ آی وی

اگر با داشتن اِچ آی وی زندگی می کنید، استفاده از درمان های موثر اِچ آی وی و بودن در وضعیت غیرقابل سرایت بیماری بطور چشمگیری خطر انتقال اِچ آی وی به دیگران را کاهش می دهد. شما همچنین تشویق می شوید که:

  • بطور منظم ورزش کنید
  • رژم غذایی سالم داشته باشید
  • مصرف سیگار را قطع کنید
  • سالانه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی واکسن آنفولانزا دریافت کنید

بدون درمان، سیستم ایمنی به شدت ضعیف می شود و بیماری های تهدید کننده ی زندگی مانند سرطان و عفونت های شدید می تواند اتفاق بیافتد. نادر است که یک خانم حامله ی مبتلا به اِچ آی وی که درمان ها و مراقبت های پزشکی موثر و به موقع  دریافت می کند عفونت را به نوزادش منتقل کند.

زندگی با ایدز

اگر با مصرف درست داروها و دوری از بیماری ها،  بیماری خود را به خوبی مدیریت کنید، خواهید توانست یک زندگی نزدیک به طبیعی داشته باشید. علاوه بر درمان های اِچ آی وی، کارهای دیگری هم هستند که شما می توانید برای بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر بیمار شدنتان انجام دهید. این کارها عبارتند از:

این صفحه این مطالب را پوشش می دهد:

  • راه های دیگری که اِچ آی وی ممکن است زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد
  • مورد پشتیبانی قرار گرفتن
  • با دیگران در مورد اِچ آی وی خود صحبت کنید
  • بارداری
  • خطر عفونت های فرصت طلب
  • حمایت مالی

راه های دیگری که اِچ آی وی ممکن است روی زندگی شما اثر بگذارد:

اثرات روانشناختی اِچ آی وی (HIV)

دریافت پشتیبانی
از آنجائیکه اِچ آی وی یک مشکل دراز مدت است شما در تماس منظم با تیم سلامتی خود خواهید بود که درمان شما را بطور مداوم بررسی خواهد کرد. برقراری یک رابطه ی خوب با تیم مراقبت سلامتی تان به این معنی است که می توانید به راحتی در مورد علائم و نگرانی هایتان صحبت کنید. هرچه بیشتر تیم بداند بیشتر می تواند به شما کمک کند. افراد مبتلا به اِچ آی وی در کلینیک تخصصی اِچ آی وی یا عفونی که معمولا بخشی از کلینیک سلامت جنسی و بیماری های عفونی در بیمارستان محلی شماست ویزیت می شوند .

پشتیبانی روان شناختی
تشخیص داده شدن با بیماری اِچ آی وی  می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و احساس اضطراب و افسردگی بسیار شایع است. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما مشاوره ارائه دهد تا بتوانید به طور کامل وضعیت و نگرانی های خود را مورد بحث قرار دهید. ممکن است برایتان کمک کننده باشد که با یک مشاور آموزش دیده یا روانشناس یا فردی در خطوط تلفنی تخصصی صحبت کنید. کلینیک اِچ آی وی یا پزشک متخصص بیماریهای عفونی اطلاعاتی در این مورد خواهد داشت. برای بعضی افراد صحبت با دیگر افراد مبتلا به اِچ آی وی، در یک گروه حمایتی محلی یا در یک اتاق گفتگوی اینترنتی کمک کننده خواهد بود

در مورد  اِچ آی وی خود به مردم بگوئید

به شریک جنسی خود و شریک های سابق تان بگوئید. اگر اِچ آی وی دارید، مهم است که شریک زندگی جنسی فعلی و هر شریک جنسی  از زمان آلوده شدن شما آزمایش شده و تحت درمان قرار بگیرد. بعضی افراد ممکن است برای صحبت در مورد اِچ آی وی با شریک کنونی یا قبلی خود عصبانی، ناراحت یا  شرمگین شوند. در مورد نگرانی های خود با پزشک متخصص بیماریهای عفونی صحبت کنید. پزشک در مورد افرادیکه باید با آنها تماس گرفته شود و بهترین راه تماس با آنها به شما توصیه هایی بکنند یا ممکن است بتوانند به جای شما با آنها تماس بگیرند. آنها همچنین در مورد آشکارکردن وضعیت تان به شرکای جنسی آینده و چگونگی کاهش خطر انتقال ویروس به شخص دیگر به شما مشاوره می دهند. هیچ کس نمی تواند شما را مجبور کند به شریک خود در مورد ابتلا به  اِچ آی وی چیزی بگوئید اما قویا توصیه می شود که این کار را انجام دهید. آزمایش نکردن و درمان نشدن اِچ آی وی می تواند پیامدهای مخربی داشته باشد و در نهایت منجر به بیماری های جدی و مرگ شود.

به کارفرمای خود بگوئید

هیچ گونه اجبار قانونی برای اطلاع دادن ابتلا به اِچ آی وی به کارفرمایتان وجود ندارد، مگر اینکه شما شغلی در خطوط مقدم نیروهای مسلح داشته باشید یا در تیم مراقبت سلامت کار کنید که روش های تهاجمی به کار می برید. اگر در نقش مراقبت های بهداشتی کار می کنید، باید توسط تیم بهداشت حرفه ای و پزشک متخصص بیماریهای عفونی تحت نظارت قرار گیرید تا اطمینان حاصل شود که شما خود و بیماران را در معرض خطر عفونت قرار نمی دهید. اگر شما یک کارمند مبتلا به اِچ آی وی هستید ممکن است نگران باشید که وضعیت اِچ آی وی شما عمومی شود یا اگر به کارفرمایتان بگوئید به خاطر این موضوع نسبت به شما رفتار تبعیض آمیز داشته باشد. از طرف دیگر، اگر رئیس شما حمایت گر است، اطلاع دادن به او ممکن است ایجاد تغییرات در بارِ کاری شما برای داشتن وقت آزاد را آسان تر کند.

حاملگی و اِچ آی وی 

توصیه هایی برای زنان حامله

درمان اِچ آی وی برای جلوگیری از انتقال اِچ آی وی از زن حامله به نوزادش در دسترس است. بدون درمان، شانس یک به چهار برای آلوده شدن نوزاد به اِچ آی وی وجود دارد. با درمان، این خطر کمتر از یک در 100 خواهد بود. پیشرفت در درمان به این معنی است که خطر انتقال ویروس به نوزاد شما با زایمان طبیعی وجود ندارد. اما برای بعضی از زنان، ممکن است به دلایل غیر مرتبط با اِچ آی وی همچنان توصیه به انجام عمل سزارین شود . در مورد خطرات و مزایای هرکدام از روش های زایمان با پرسنل کلینیک اِچ آی وی خود مشورت کنید. تصمیم نهایی در مورد نحوه ی زایمان نوزادتان با شماست و پرسنل پزشکی به این تصمیم احترام می گذارند. اگر مبتلا به اِچ آی وی هستید به نوزادتان شیر ندهید چرا که ویروس می تواند از طریق شیر انتقال پیدا کند.

حاملگی

اگر شریک جنسی شما مبتلا به اِچ آی وی است انتخاب هایی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که بطور ایمن باردار شوید. برای دریافت مشاوره از پزشک متخصص بیماریهای عفونی خود کمک بخواهید. اگر اِچ آی وی دارید و باردار شده اید با کلینیک اِچ آی وی یا کلینیک بیماریهای عفونی تماس بگیرید. این موضوع مهم است زیرا:

  • بعضی از درمان های اِچ آی وی می تواند برای نوزاد متولد نشده ی شما مضر باشد لذا لازم است که برنامه ی درمانی تان مرور شود
  • ممکن است نیاز به داروهای اضافه باشد تا از آلوده شدن نوزادتان به اِچ آی وی پیشگیری شود

عفونت های فرصت طلب

خطر عفونت
اگر سیستم ایمنی شما توسط ویروس اِچ آی وی آسیب دیده باشد شما در خطر ابتلا به عفونت هایی هستید که در حالت عادی برایتان این خطر وجود ندارد. این عفونت ها ی فرصت طلب زمانی اتفاق می افتند که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی داشته باشید. اما اگر داروهای اِچ آی وی خود را مصرف کنید احتمال بروز این عفونت ها بسیار پایین است. چهار نوع اصلی عفونت های فرصت طلب عبارتند از:

افراد مبتلا به اِچ آی وی پیشرفته همچنین خطر بالاتری برای ابتلا به بعضی انواع سرطان ها از جمله سرطان سیستم لنفاتیک(لنفوم) دارند

پنومونی
پنومونی باکتریایی می تواند بعنوان عارضه ی سایر عفونت ها از جمله آنفولانزا بروز پیدا کند. این عفونت با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر پنومونی درمان نشود می تواند کشنده باشد. به هر فردی با بیماری درازمدت همچون اِچ آی وی توصیه می شود تا هر پاییز واکسن آنفولانزا دریافت کند تا در مقابل آنفولانزای فصلی محافظت شود. همچنین توصیه می شود واکسیناسیون پنوموکوک انجام شود که در برابر عفونت جدی قفسه ی سینه به نام پنومونی پنوموکوکی محافظت ایجاد می کند.
پنومونی پنوموسیستیس
پنومونی پنوموسیستیس یک عفونت قارچی ریه هاست که اگر بی درنگ درمان نشود می تواند تهدید کننده ی زندگی باشد. قبل از پیشرفت هایی در درمان اِچ آی وی، پنومونی پنوموسیستیس عامل مرگ در مبتلایان به اِچ آی وی در کشورهای توسعه یافته به شمار می آمد. علائم پنومونی پنوموسیستیس عبارتند از:
  • سرفه ی خشک مداوم
  • تنگی نفس
  • اشکال در تنفس
  • تب (در بعضی موارد)

هرگونه نشانه ای از پنومونی پنوموسیستیس را فورا گزارش کنید چرا که این وضعیت می تواند بدون هیچ هشداری بطور ناگهانی بدتر شود. پنومونی پنوموسیستیس با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. اگر شمارش سی دی 4 شما به زیر 200 افت پیدا کند، ممکن است به شما آنتی بیوتیکی داده شود که تا بالارفتن شمارش سی دی 4 تا بالای 200 هر روز مصرف کنید.

سل (توبرکولوز)
توبرکولوز(سل) یک عفونت باکتریایی دیگر است. بطور کلی، این عفونت یک از دلایل مسبب مرگ در افراد اِچ آی وی مثبت است. باکتری مسئول ایجاد سل گاهی می تواند از طریق هوا از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا کند. اما بسیاری از افرادی که سل دارند آلوده کننده نیستند. سل با مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان است، اما برخی از گونه های باکتری به آنتی بیوتیک مقاومت پیدا می کنند و درمان این موارد بسیار مشکل خواهد بود.

برفک (کاندیدیازیس)
کاندیدیازیس یک عفونت قارچی است که در افراد مبتلا به اِچ آی وی شایع است. این عفونت باعث ایجاد پوشش ضخیم سفید رنگ در سطح داخلی دهان، زبان، گلو و واژن می شود. کاندیدیازیس به ندرت جدی است، اما می تواند هم دردناک و هم آزاردهنده باشد. این مشکل به کمک قرص ها و کرم های ضدقارچ قابل درمان است. اگر موارد تکراری وقوع کاندیدیازیس دارید به پزشک متخصص بیماریهای عفونی خود بگوئید، چرا که می تواند نشانه ی کاهش تعداد سلول های سی دی 4 باشد.

سرطان
افراد با اِچ آی وی پیشرفته خطر بالای ابتلا به بعضی انواع سرطان را دارند. تخمین زده می شود فردی با عفونت اِچ آی وی در مرحله ی نهایی درمان نشده بیماری، صد برابر بیشتر نسبت به فردی که این وضعیت را ندارد احتمال دارد به بعضی از انواع خاص سرطان مبتلا شود. دو نوع شایع تر سرطان که افراد مبتلا به اِچ آی وی را درگیر می کند عبارتند از:
  • لنفوم – سرطان سیستم لنفاوی، شبکه ای از غده ها که بخشی از سیستم ایمنی ما را تشکیل می دهند
  • سارکوم کاپوسی – این سرطان موجب رشد ضایعاتی روی پوست می شود، همچنین ارگان های داخلی را درگیر می کند

درمان اِچ آی وی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های درازمدت از جملله بیماری های قلبی عروقی و تنفسی بسیار اهمیت دارد. اگر سیگار می کشید قطع مصرف سیگار هم در کاهش این خطر مهم است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.