سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین یک پروسه ی پزشکی پایان حاملگی ست که منجر به تولد نوزاد نمی شود. از هر سه زن یک زن در طول دوران زندگی ش سقط جنین را تجربه می کند.

چه زمانی سقط جنین انجام خواهد گرفت؟

انجام سقط جنین در ایران مبتنی بر دستورالعمل های مذهبی و قواعدی است که توسط وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان ها و کلینیک های سلامت جنسی ابلاغ شده است.
در بعضی شرایط خاص مثل زمانیکه زندگی مادر در خطر جدی است یا احتمال تولد نوزاد با اختلالات شدید وجود دارد، ممکن است مجوز سقط جنین داده شود.

تشخیص این موارد و اینکه چه روشی برای سقط بکار رود، با پزشک متخصص زنان و زایمان خواهد بود.
سقط جنین در هفته های مختلف بارداری شرایط متفاوتی دارد. طول مدت بارداری شما از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می گردد. در صورتیکه در مورد طول مدت بارداری خود مطمئن نیستید ممکن است لازم باشد سونوگرافی برای اطمینان انجام شود.
هرچه سقط جنین در مراحل زودتر بارداری انجام شود ساده تر و ایمن تر است.

هزینه ی انجام سقط جنین در بخش خصوصی بسته به مرحله ی بارداری و روشی که برای انجام سقط استفاده می شود، متفاوت خواهد بود.

انجام سقط جنین تنها توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و در بیمارستان ها و یا کلینیک های دارای مجوز امکان پذیر است.
سقط جنین در ایران مبتنی بر قواعد مذهبی و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان ها و کلینیک های دارای مجوز است.
معمولا لازم نیست در طول شب بعد از سقط در کلینیک و یا بیمارستان بمانید اما باید در ویزیت های مختلف در روزهای متوالی مراجعه کنید.

قبل از انجام سقط جنین:

برای انجام سقط باید  به بیمارستان و یا کلینیک های تخصصی زنان و زایمان مراجعه کنید. در طی این بررسی های بیمارستانی  ممکن است

  • از جهت اینکه جنین مرده است یا خیر مورد بررسی توسط پزشک قرار بگیرید
  • از جهت خونریزی از رحم مورد برسی قرار بگیرید و رزرو خون برای شما انجام شود
  • برای اطمینان از اینکه حامله هستید یک تست بارداری انجام دهید- برای تعیین تعداد هفته های بارداری تان ممکن است یک اسکن سونوگرافی برای شما انجام شود
  • از جهت ابتلا به بیماری های منتقله از طریق جنسی، گروه خونی و کم خونی فقر آهن بررسی شوید
  • برای کاهش خطر عفونت های بعد از سقط آنتی بیوتیک دریافت کنید

روش های سقط جنین تنها تا قبل از هفته ی 24 حاملگی قابل انجام هستند. در بعضی شرایط خاص مانند زمانیکه خطری برای زندگی وجود داشته باشد با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است سقط بعد از 24 هفتگی هم انجام شود.
انجام سقط مبتنی بر قواعد مذهبی ایران و دستورالعمل های وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان ها و کلینیک های زنان و زایمان می باشد.

سقط جنین به روش جراحی:

سقط جنین به روش جراحی شامل یک مداخله ی جراحی به کمک  بیهوشی موضعی، آرامبخشی هوشیارانه (شما آرام هستید اما بیدارید) یا بیهوشی عمومی (کاملا خواب هستید) می باشد.
دو روش جراحی وجود دارد.

روش ساکشن یا مکش (آسپیراسیون) با خلاء

این روش تا هفته ی پانزدهم بارداری قابل استفاده ست.در این روش یک لوله از طریق دهانه رحم(سرویکس) به داخل رحم وارد می شود. و سپس جنین از طریق مکش از رحم خارج می شود.
ابتدا دهانه ی رحم به آرامی کمی باز می شود (گشاد می شود). ممکن است برای اینکه دهانه ی رحم نرم شده و راحت تر باز شود چند ساعت قبل از انجام ساکشن یک قرص در واژن قرار داده شود ویا از طریق دهان بلعیده شود.

تسکین درد به کمک داروهای خوراکی و بی حس کننده های موضعی که در محل دهانه رحم (سرویکس) تزریق می شود انجام می گیرد. ممکن است داروهای آرامبخش هم به شما تزریق گردد. معمولا نیازی به بیهوشی عمومی نیست.
مکش به روش خلاء معمولا 5 الی 10 دقیقه طول می کشد و اغلب زنان چند ساعت بعد می توانند به خانه  بروند.

روش اتساع و تخلیه

این روش از هفته ی پانزدهم بارداری به بعد انجام می شود. در این روش ابزار ویژه ای به نام فورسپس از طریق دهانه ی رحم وارد رحم شده و جنین را کورتاژ می کند.
دهانه ی رحم برای چند ساعت یا تا یک روز قبل از سقط به آرامی گشاد می شود تا فورسپس بتواند وارد رحم شود.
روش اتساع و تخلیه تحت آرامبخشی هوشیار و یا بیهوشی عمومی صورت می گیرد. این روش معمولا بین 10 الی 20 دقیقه طول می کشد و بیمار همان روز می تواند به خانه برگردد.

بعد از سقط جنین میتوانید: 

  • برای رفع هرگونه درد یا ناراحتی از ایبوپروفن استفاده کنید
  • تا  زمانیکه خونریزی قطع نشده است از نوار بهداشتی یا پد به جای تامپون استفاده کنید
  • هر زمانیکه احساس کردید آماده اید می توانید رابطه ی جنسی داشته باشید اما در صورتیکه نمی خواهید مجددا باردار شوید از راه های پیشگیری استفاده کنید چرا که معمولا شما بلافاصله بعد از سقط آماده ی باروری هستید.

در صورتیکه خونریزی سنگین، درد شدید، ترشحات واژینال بدبو، تب و یا علائمی از بارداری همانند تهوع و یا درد پستان دارید به پزشک متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید.
بعد از سقط ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنید. اگر نیاز دارید تا در مورد احساسات تان با کسی صحبت کنید از پزشک خود برای دریافت مشاوره های بعد از سقط کمک بخواهید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.