سنگ کلیه

سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند. گرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌ موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود. اگر کسی در معرض خطر تولید سنگ‌های کلیوی باشد، پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند راه‌هایی را برای پیشگیری از سنگ کلیه به او توصیه کند.

کلیه‌ها مواد زاید و مایعات اضافی را از بدن دفع می‌کنند. کلیه شما همچنین اسیدی که توسط سلول‌های بدن تولید شده است را حذف می‌کند تا تعادل طبیعی و سالمی از آب، نمک‌ها و مواد معدنی همچون سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم در خون شما حفظ شود؛ بدون برقراری این تعادل، اعصاب، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن ممکن است نتوانند به طور طبیعی کار کنند. همچنین در بدن کلیه‌ها هورمون‌هایی تولید می‌کنند که به کنترل فشار خون، تولید گلبول قرمز و حفظ سلامت و استقامت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود. اگر کسی در معرض خطر تولید سنگ‌های کلیوی باشد، پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند راه‌هایی را برای پیشگیری از سنگ کلیه به او توصیه کند.

پذیرش در بیمارستان

اگر سنگ کلیه شما به سمت حالب (لوله ای که مواد زائد را از کلیه ها به سمت مثانه می برد) حرکت کرده باشد و باعث ایجاد درد شدید شده باشد، پزشک تان ممکن است برای درمان شما را در بیمارستان بستری نماید. شرایطی چون:

  • خطر بالای از کار افتادن کلیه هایتان وجود داشته باشد (بعنوان مثال شما فقط یک کلیه دارید)
  • علائم شما تا یکساعت بعد از مصرف داروهای مسکن یا ضد تهوع بهتر نشده است
  • دچار کم آبی هستید و استفراغ زیادی کرده اید که باعث کاهش مایعات بدن تان شده است
  • باردار هستید
  • بالای 60 سال سن دارید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.