سیاتیک

سیاتیک

  • درد سیاتیک هنگامی رخ می دهد که عصب سیاتیک، که از استخوان های لگن تا پاهایتان امتداد دارد، دچار آسیب شود. این درد به طور معمول طی 4 تا 6 هفته بهتر می شود اما می تواند زمان بیشتری به طول بیانجامد.

 عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن انسان است. این عصب  در داخل باسن و در پشت ران درست درخط وسط سیر می‌کند و به زانو می رسد. در پشت زانو به دو شاخه تی بیال و عصب پروانه آل مشترک تقسیم می شود. درد سیاتیک به صورت یک طرفه یا دو طرفه انتشار می یابد. البته عصب پرونئال مشترک خود به دو عصب پرونئال سطحی و عمقی تقسیم می شود. عصب پرونئال سطحی حسی است و به پوست میرود و حس جلوی پای انسان را تامین میکند و عصب پرونئال عمقی به عضلات جلوی ساق پا میرود .

وقتی رگ سیاتیک تحت فشار قرار بگیرید، علائمی مانند ضعف عضلانی و بی‌حسی، احساس سوزش در کف پا و کمر مشاهده می‌شود که در اغلب موارد زندگی عادی را با اختلال مواجه می‌کند.

اگر دردی را در ناحیه‌ی کمر و باسن خود تجربه می‌کنید، به طور معمول می‌تواند، نشانه‌ای از آسیب به این عصب باشد. درد بارزترین و رایج‌ترین علامت این بیماری است، با این حال علائم دیگر که شامل موارد زیر می‌باشد، نیز ممکن است دیده شود:

  • درد شما با حرکت ممکن است، شدیدتر شود.
  • در پاها بی‌حسی و ضعف خواهید داشت که در موارد شدیدتر ممکن است احساس و یا حرکت در پاهای خود را از دست بدهید.
  • احساس سوزن سوزن یا گز گز دردناک در پا یا انگشتان پا نیز ممکن است، داشته باشید.
  • بی‌اختیاری یا عدم توانایی در کنترل مثانه و روده نیز یکی از علائم آسیب عصب سیاتیک است که البته بسیار نادر است و در صورت مشاهده باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

درد سیاتیک چه مدت طول میکشد؟

مدت زمان طول کشیدن درد عصب سیاتیک در حاد یا مزمن بودن آن تاثیرگذار است. سیاتیک حاد در عرض ۴ تا ۶ هفته بهبود پیدا می‌کند درحالی‌که طولانی‌تر شدن این زمان منجر به مزمن شدن درد می‌شود. در این حالت که معمولاً درد شدید و طاقت‌فرساست، لازم است درمان‌های پزشکی تخصصی برای بیمار مورد استفاده قرار بگیرد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.