COPD

علت بیماری انسدادی مزمن ریه

علل بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) زمانی رخ می دهد که ریه ها ملتهب، آسیب دیده و تنگ می شوند. علت اصلی آن سیگار کشیدن است، اگرچه گاهی این مشکل می تواند افرادی را که هرگز سیگار نکشیده اند نیز درگیر کند. هر چه بیشتر و برای مدت طولانی تری سیگار بکشید احتمال ایجاد بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) افزایش می یابد.
بعضی موارد بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) بعلت مواجهه طولانی با دود یا گرد و غبار آسیب زا ایجاد می شود یا در نتیجه ی یک مشکل ژنتیکی نادر انفاق می افتد که به این معنی است که ریه ها آسیب پذیرتر هستند.

سیگار

سیگار علت اصلی بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است و تصور می شود در 9 مورد از هر 10 مورد ابتلا، مسبب ایجاد بیماری است. مواد شیمیایی زیان آور در دود سیگار به پوشش ریه ها و راه های هوایی آسیب می زند. ترک سیگار می تواند از بدتر شدن بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) جلوگیری کند.
همچنین بعضی تحقیقات نشان داده اند که تماس با دود سیگارِ دیگران (سیگار کشیدن غیرفعال) خطر ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) را در شما افزایش می دهد.

دود و گرد و خاک در محل کار

تماس با انواع خاصی از گرد و غبار و مواد شیمیایی در محل کار ممکن است به ریه ها آسیب بزند و خطر بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD) را در شما افزایش دهد. موادی که با بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD) در ارتباط هستند عبارتند از:

  • گرد و غبار و دود ناشی از کادِمیوم
  • گرد و غبار ناشی از غلات و آرد
  • گرد و غبار سیلیس
  • دود ناشی از جوشکاری
  • ایزوسیانات
  • دود زغال سنگ

اگر در محل کار دود و گرد و غبار استنشاق می کنید و سیگار هم می کشید ریسک بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) بیشتر هم می شود.

آلودگی هوا

مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوا می تواند روی عملکرد درست ریه ها اثر بگذارد و همچنین بعضی تحقیقات نشان داده اند که می تواند خطر بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) را افزایش دهد. اما در حال حاضر ارتباط میان آلودگی هوا و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) قطعی نیست و تحقیقات ادامه دارد.

ژنتیک

اگر  سیگار می کشید و خویشاوند نزدیکی دارید که مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD) است احتمال بیشتری دارد که به این بیماری دچار شوید، این وضعیت نشان می دهد ژن های بعضی افراد آنها را بیشتر مستعد این بیماری می کند. حدود یک نفر از هر 100 نفر مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) گرایش ژنتیکی به نام نقص آنتی تریپسین آلفا-یک برای شکل گیری این بیماری دارند. آنتی تریپسین آلفا-یک ماده ای است که از ریه هایتان محافظت می کند. افرادی که نقص آنتی تریپسین آلفا -یک دارند به ویژه اگر سیگار می کشند معمولا در سنین پایین تر، اغلب زیر 35 سال ، دچار بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) می شوند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.