علل استفراغ خونی

علل استفراغ خونی

علل شایع استفراغ خونی

استفراغ خونی به این معنی ست که جایی در مری، معده یا اولین قسمت از روده ی کوچک شما (دئودنوم) در حال خونریزی ست. در زیر لیستی از شایع ترین علل مشاهده ی خون در استفراغ آورده شده ست. این لیست، یک راهنمای کلی ست که به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به مشکلی که در بدنتان ایجاد شده است، پیدا کنید. با این وجود از این لیست شخصا برای تشخیص بیماری تان استفاده نکنید و همیشه این مسئولیت را به پزشک معالج خود بسپارید.

زخم معده یا التهاب معده ی شدید (گاستریت شدید)

اگر خون بالا می آورید و احساس سوزش یا درد سایشی در شکم خود دارید شایع ترین علت  آن زخم معده یا التهاب شدید در بافت پوششی معده ست (گاستریت).
زمانی که زخم یا التهاب، به یکی از شریان های لایه زیرین آسیب بزند موجب خونریزی می شود.

واریس مری

واریس های مری عروق بزرگ شده در قسمت تحتانی مری هستند. این واریس ها دچار خونریزی می شوند اما معمولا دردی ایجاد نمی کنند.
واریس های مری معمولا بعلت بیماری کبد الکلی ایجاد می شوند. در صورتیکه پزشک معالج شما شک کند که علت استفراغ خونی شما واریس های مری هستند، باید بلافاصله در بیمارستان بستری شوید.

ریفلاکس شدید معده به مری

بیماری ریفلاکس معده به مری (GORD) حالتی ست که اسید معده به سمت بالا و به درون مری نشت پیدا می کند. اگر شما مبتلا به ریفلاکس شدید معده به مری باشید، اسید بافت پوششی مری شما را می خورد و موجب خونریزی می شود.

خون بلعیده شده

در بعضی شرایط خاص مثل خونریزی از بینی (خون دماغ) ممکن است خون خارج شده بلعیده شود. همه شرایط بالا ممکن است باعث شوند در مدفوع شما هم خون بصورت مدفوع سیاه قیری دیده شود.

علل کمتر شایع استفراغ خونی

با شیوع کمتر علل زیر هم می توانند باعث رویت خون در استفراغ شوند:
 

  • بلعیدن سم (مواد سمی) مانند اسیدهای خورنده یا آرسنیک
  • شرایط خونی خاص مانند کاهش تعداد پلاکت های خون (ترومبوسیتوپنی)، لوکمی، هموفیلی و یا آنمی (کم خونی)
  • سرطان مری یا سرطان معده، در صورتیکه بیش از 55 سال سن دارید و بطور قابل توجهی وزن کم کرده اید باید به سرطان شک کرد، هرچند که معمولا این موارد نادر هستند.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.