علل نزدیک بینی

علل بیماری نزدیک بینی

نزدیک بینی (میوپی) معمولا وقتی رخ می دهد که چشم ها کمی بیش از حد در طول رشد می کنند، به این معنی که نمی توانند تصویر واضحی از اشیاء دور ایجاد نمایند.
بطور واضح مشخص نیست چرا این اتفاق می افتد اما تصور می شود که این مشکل می تواند نتیجه ی ترکیب عوامل ژنتیک ومحیطی باشد که تکامل طبیعی چشم را مختل می کند.

چشم چطور کار می کند؟

نور از طریق قرنیه (لایه ی شفاف جلوی چشم) و داخل عدسی (ساختار شفافی که پشت قرنیه قرار گرفته است) عبور می کند و عدسی نور را روی شبکیه (لایه ای بافت حساس به نور در قسمت عقبی چشم) متمرکز می کند تا تصویری ایجاد شود که به مغز ارسال می شود. برای ایجاد یک تصویر کاملا واضح، قرنیه باید بطور منظم منحنی باشد و چشم باید طول درستی داشته باشد.
در افراد مبتلا به نزدیک بینی، چشم ها معمولا از جهت طولی کمی بیش از حد رشد کرده اند. این بدان معنی است که وقتی شما به اشیاء در فاصله ی دور نگاه می کنید نور مستقیما روی شبکیه ی شما متمرکز نمی شود بلکه در فاصله ی کمی جلوتر از آن می افتد. این اِشکال باعث می شود تصویر تاری ایجاد و به مغز ارسال شود.

چه عاملی خطر ابتلا را در شما افزایش می دهد؟

اگرچه کاملا مشخص نیست چرا بعضی افراد نزدیک بین می شوند، با این حال عواملی وجود دارد که می تواند شانس شما برای ایجاد این وضعیت را افزایش دهد. این عوامل در زیر توضیح داده شده اند:

ژن های شما

نزدیک بینی به صورت خانوادگی ایجاد می شود، بنابراین اگر یکی یا هر دو نفر والدین شما نزدیک بین هستند احتمال اینکه شما هم نزدیک بین شوید، بیشتر است. تا کنون تحقیقات بیش از 40 ژن مرتبط با نزدیک بینی را شناسایی کرده اند. این ژن ها مسئول ساختار و تکامل چشم و پیام رسانی بین مغز و چشم هستند. 

مدت زمان کوتاه در فضای بیرون بودن

تحقیقات نشان داده که بازی کردن کودک در محیط بیرون شانس ایجاد نزدیک بینی را کاهش می دهد و همچنین نزدیک بینی با سرعت کمتری پیشرفت خواهد کرد. این مسئله به این دلیل است که میزان نور در محیط بیرون بیش از فضای داخلی است. به نظر می رسد هم ورزش و هم استراحت در محیط بیرون هردو در کاهش ریسک ایجاد نزدیک بینی موثر هستند.

کار بیش از حد از فاصله ی نزدیک

صرف کردن وقت زیاد برای انجام کارهایی که باعث تمرکز چشم ها روی اشیاء نزدیک می شود مثل خواندن، نوشتن و ابزارهایی که با دست نگه داشته می شوند (تلفن و تبلت) و کامپیوتر می تواند ریسک ایجاد نزدیک بینی را در شما افزایش دهند. رویکرد”متعادل بودن در همه چیز” بطور کلی توصیه می شود. اگرچه کودکان باید به مطالعه کردن تشویق شوند، با این حال باید هرروز زمانی را هم دور از خواندن و بازی های کامپیوتری، در فضای بیرون صرف فعالیت های دیگر کنند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.