علل قرمزی چشم

علل قرمزی چشم

علل شایع قرمزی چشم بدون درد

شایع ترین علل قرمزی چشم بدون درد علل کم اهمیت مانند التهاب ملتحمه یا پارگی رگ خونی ست. این شرایط تغییری در دید شما ایجاد نمی کنند و معمولا طی یکی دوهفته بهبود می یابند.

کونژنکتیویت (التهاب ملتحمه)

التهاب ملتحمه باعث تورم عروق چشم می شود که یک یا هردوچشم ظاهری قرمز و پرخون پیدا می کنند و احساس وجود شن ریزه در چشم ایجاد می شود.
سایر علائم شامل خارش و اشک ریزش از چشم ها، و پوشش چسبناک روی مژه هاست.
التهاب ملتحمه ممکن است بعلت عفونت، آلرژی (حساسیت) بعنوان مثال گرده ی گیاهان و یا یک ماده محرک مانند کلر و یا گرد و خاک ایجاد شود.
درمان بسته به عامل بوجود آورنده متفاوت است. گاهی اوقات نیازی به درمان نیست چرا که علائم خود به خود بهبود می یابند. زور زدن، سرفه کردن یا آسیب به چشم گاهی باعث می شود یک رگ خونی در سطح چشم پاره شده و یک لکه قرمز روشن ایجاد کند.
این علائم در صورت مصرف داروهایی مثل آسپرین و یا وارفارین که توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند، می تواند هشدار دهنده باشد. در این حالت قرمزی چشم تشدید می شود، اما معمولا جدی نیست و ظرف چند هفته خود به خود بهبود می یابد.

علل شایع قرمزی چشم دردناک

در صورتیکه قرمزی چشم شما دردناک است و یا علائم دیگری مانند تغییر در دید دارید، باید در اولین فرصت توسط یک پزشک معاینه شوید.

التهاب عنبیه (یووئیت)

یووئیت به التهاب عنبیه (بافت رنگی چشم) گفته می شود. علاوه بر قرمزی چشم، ممکن است چشم شما به نور حساس باشد، دید شما تار شود و همینطور دچار سردرد شوید.
یووئیت معمولا به سرعت به درمان های حاوی استروئید که برای کاهش التهاب استفاده می شوند، پاسخ می دهد. در موارد نادر ممکن است مشکلات شدید ایجاد کند.

گلوکوما (آب سیاه)

گلوکوما شرایطی ست که عصب بینایی که چشم را به مغز ارتباط می دهد، دچار آسیب می شود.
ممکن است چشمتان بسیار قرمز و دردناک باشد، احساس ناخوشی داشته باشید و در اطراف نورها هاله های نورانی  ببینید. دید شما ممکن است تار یا کدر شود.
در صورتیکه پزشک عمومی یا پزشک خانواده شما به وجود گلوکوما شک کند فورا شما را به چشم پزشک ارجاع می دهد. چرا که اگر گلوکوما سریعا درمان نشود می تواند منجر به از دست دادن بینایی دائمی شود.

زخم قرنیه

زخم روی قرنیه (لایه ی شفاف بیرونی سطح کره ی چشم) می تواند موجب قرمزی چشم و حساسیت به نور شود. همچنین ممکن است احساس کنید چیزی درون چشمتان است.
افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند در معرض خطر بالای ابتلا به زخم های باکتریایی قرنیه قرار دارند. زخم قرنیه ویروسی با احتمال بیشتر در افرادی ایجاد می شود که اغلب دچار تبخال ویروسی می شوند.
در صورتیکه پزشک عمومی یا پزشک خانواده معالج شما تشخیص زخم قرنیه بدهد شما را برای درمان به چشم پزشک ارجاع می دهد.

خراش روی قرنیه یا جسم خارجی در چشم

چشم قرمز و دردناک ممکن است بعلت وجود جسم خارجی مانند دانه های شن یا سنگ ریزه درون چشمتان باشد.
در صورتیکه چیزی داخل چشمتان باشد پزشک بیمارستان در بخش اورژانس و سوانح سعی می کند آن را خارج کند. ابتدا درون چشم تان قطره بی حس کننده می ریزند تا آن را بی حس کنند و احساس ناراحتی احتمالی چشمتان را کاهش دهند.
در صورتیکه جسم خارجی چشمتان را خراش داده باشد  با بی اثر شدن داروی بی حسی ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید. ممکن است به شما قطره آنتی بیوتیک چشمی یا پماد برای مصرف طی چند روز داده شود تا ریسک عفونت را کاهش دهند. 

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.