Mumps

عوارض اوریون

مشکلات زیادی وجود دارد که همراه با اوریون اتفاق می افتند. هرچند این مشکلات می توانند نگران کننده باشند اما در موارد نادر نگران کننده هستند و معمولا با برطرف شدن عفونت از بین می روند.

عوارض شایع اوریون

تورم بیضه ها

درد و تورم بیضه ها (اُرکیت) یک مورد از هر 4 مردی را که بعد از بلوغ به اوریون مبتلا می شود گرفتار می کند. تورم معمولا ناگهانی بروز می کند و معمولا یک بیضه را درگیر می کند. بیضه همچنین ممکن است گرم و در لمس دردناک باشد. در پسران و مردانی که گرفتار می شوند، معمولا تورم بیضه 4-8 روز بعد از تورم غدد بزاقی پاروتید شروع می شود. گاهی اوقات، تورم بیضه ها می تواند تا 6 هفته بعد از تورم غدد بزاقی پاروتید بروز نماید. هرگونه درد بیضه ها به کمک داروهای مسکنی که نیاز به نسخه ندارند مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن بهتر می شوند. اگر دردتان شدید است با پزشک خود تماس بگیرید. او برای شما داروهای مسکن قوی تری تجویز خواهد کرد. استفاده از کمپرس گرم یا سرد روی بیضه ها و پوشیدن لباس زیر محافظ هم می تواند به کاهش درد کمک کند. تنها حدود نصف مردانی که دچار تورم بیضه ها (اُرکیت) مرتبط با اوریون می شوند درجاتی از چروکیدگی و کوچک شدن بیضه هایشان را گزارش می کنند و در یک نفر از هر 10 نفر کاهش تعداد اسپرم ها (میزان اسپرم های سالمی که بدنشان می تواند تولید کند) ایجاد می شود. با این حال، این کاهش به ندرت به قدری زیاد است که موجب ناباروری شود.

تورم تخمدان ها

یک نفر از هر 20 زنی که بعد از بلوغ مبتلا به اوریون می شود تورم تخمدان ها (اووفوریت) را تجربه می کند، این تورم باعث علائم زیر می شود:

  • درد قسمت تحتانی شکم
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • احساس ناخوشی

معمولا وقتی که بدن در برابر عفونت اوریون مقابله کرد این علائم مرتبط با اووفوریت هم برطرف می شوند.

مننژیت ویروسی

در صورتیکه ویروس اوریون به لایه ی بیرونی محافظ مغز (مننژ) گسترش پیدا کند مننژیت ویروسی اتفاق می افتد. این وضعیت در یک مورد از هر 7 مورد ابتلا به اوریون اتفاق می افتد. برخلاف مننژیت باکتریال که بعنوان یک اورژانس پزشکی تهدید کننده ی حیات شناخته می شود، مننژیت ویروسی خفیف تر است، علائم شبه آنفولانزا دارد و ریسک بروز عوارض بعد از آن پایین است. حساسیت به نور، سفتی گردن و سردرد علائم شایع مننژیت ویروسی هستند. این وضعیت معمولا طی 14 روز برطرف می شود.

پانکراتیت

حدودا یک مورد از هر 20 مورد ابتلا به اوریون منجر به التهاب کوتاه مدت پانکراس می شود (پانکراتیت حاد). شایع ترین علامت عبارت است از درد ناگهانی در مرکز ناف. سایر علائم پانکراتیت حاد عبارتند از:

  • احساس ناخوشی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • درد در لمس شکم
  • با شیوع کمتر، زردی پوست  و سفیدی چشم ها (زردی یا یرقان)

اگرچه پانکراتیت همراه با اوریون معمولا خفیف است اما ممکن است در بیمارستان پذیرش شوید تا عملکرد بدنتان تا زمان بهبودی پانکراس تحت نظر و حمایت باشد.

عوارض نادر اوریون

عوارض نادر اما جدی اوریون عبارتند از عفونت مغز که تحت عنوان اِنسِفالیت شناخته می شود. این عفونت در یک مورد از هر 1000 نفری که به دنبال اوریون دچار مننژیت ویروسی می شوند ایجاد می شود. اِنسِفالیت یک موقعیت بالقوه کشنده است که نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان دارد. حدود یک نفر از هر 20 فرد مبتلا به اوریون از دست دادن موقتی شنوایی را تجربه می کند اما از دست دادن دائمی شنوایی نادر است. این وضعیت در 1 مورد از هر 20000 مورد ابتلا به اوریون اتفاق می افتد.

اوریون و بارداری

در قدیم باور بر این بود که ابتلا به اوریون در زمان بارداری ریسک سقط جنین را افزایش می دهد اما دلایل کمی برای اثبات این نظر وجود دارد. اما بعنوان یک احتیاط عمومی توصیه می شود زنان باردار از تماس نزدیک با فردی که عفونت فعال اوریون دارد (یا هر نوع دیگری از عفونت) پرهیز کند. اگر باردار هستید و فکر می کنید در تماس با فرد مبتلا به اوریون قرار گرقته اید در حالیکه واکسینه نشده اید، برای دریافت راهنمایی لازم با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید. درمان قطعی برای اوریون وجود ندارد اما پزشک می تواند درمان هایی جهت تسکین علائمتان به شما ارائه دهد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.