Acne vulgaris

عوارض جانبی آکنه

اسکارهای آکنه (جای زخم) گاهی اوقات می توانند به عنوان عوارض جانبی آکنه ایجاد شوند. هر نوع لکه آکنه ای می تواند منجر به اسکار شود، اما اغلب ترکیدن شکل های جدی تر این لکه ها (مانند برجستگی های ملتهب و کیست ها) و آسیب زدن به پوست اطراف باعث ایجاد اسکار می شوند.
اسکارهای آکنه همچنین می توانند زمانی که سعی می کنید جوش های خود را بترکانید بوجود آیند،‌ پس بسیار مهم است که این کار را انجام ندهید. سه نوع اصلی اسکار آکنه وجود دارند:

  • اسکار یخ شکن مانند – سوراخ‌های کوچک و عمیق در سطح پوست که به نظر می‌رسد پوست با یک چیز تیز سوراخ شده است.
  • اسکار غلطکی – نوارهایی از بافت اسکار که در زیر پوست بوجود آمده و باعث می‌شود سطح پوست ظاهری غلطکی و نابرابر داشته باشد
  • اسکار واگن شکل – فرورفتگی های گرد و یا بیضوی شکل در سطح پوست

درمان اسکارهای آکنه

درمان برای اسکارهای آکنه یک نوع جراحی زیبایی در نظر گرفته می شود، که معمولاً توسط بیمه پشتیبانی نمی شوند. اگر می‌خواهید جراحی زیبایی انجام دهید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. آن‌ها بهترین راه را به شما نشان خواهند داد. مهم است که انتظارات واقع‌گرایانه ای درباره نتایج درمان زیبایی داشته باشید. در حالی که درمان می‌تواند ظاهر اسکارها را بهبود بخشد، اما نمی‌تواند به طور کلی آن را از بین ببرد. پس از درمان جراحی اسکارهای آکنه، حدود۵۰-۷۵ درصد بهبود در ظاهر زخم ها مشاهده شده است. درمان برای اسکارهای آکنه شامل:

درم ابریژن

درم ابریژن شامل برداشتن لایه خارجی پوست، با استفاده از لیزر و یا یک برس سیمی مخصوص است. پس از انجام این روش،‌ پوست شما تا چندین ماه قرمز و دارای درد خواهد بود، اما همانطور که قرمزی و دردتان بهبود می یابد، بهبودی در اسکارهای آکنه هم مشاهده خواهید کرد.

درمان با لیزر

لیزر می‌تواند برای درمان اسکارهای خفیف تا متوسط مفید باشد. دو نوع درمان به کمک لیزر وجود دارد:

  • درمان لیزری تخریبی – که منطقه کوچکی از اطراف اسکار را از بین می‌برد تا در آنجا یک پوست جدید و صاف تشکیل شود.
  • درمان لیزری غیر تخریبی – که از لیزر برای تحریک رشد کلاژن جدید (یک نوع پروتئین که در پوست وجود دارد) استفاده می شود. این درمان به ترمیم آسیب هایی که اسکار ایجاد کرده کمک می کند و ظاهر بهتری برای پوست ایجاد خواهد کرد.

روش پانچ

این تکنیک برای درمان اسکارهای واگنی و یخ شکن مانند استفاده می شود. سه نوع روش پانچ وجود دارد:

  • برش پانچ – برای درمان اسکارهای خفیف یخ شکن مانند استفاده می شود. در این روش با جراحی اسکار برداشته شده و جای زخم آن بسته می شود. پس از بهبود زخم، پوستی صاف تر باقی می ماند.
  • بلند کردن پانچ – برای درمان اسکارهای واگنی استفاده می شود. پایه اسکار آکنه توسط جراحی برداشته می شود. سپس پزشک پایه اسکار را به اطراف آن متصل کرده و آن را تا سطح پوست بالا می برد. این روش باعث می‌شود که اسکار آکنه کمتر دیده شود.
  • پیوند زدن پانچ – برای درمان اسکارهای آکنه بسیار عمیق از نوع یخ شکن مانند استفاده می شود. همانند روش برش پانچ، اسکار آکنه برداشته می‌شود اما جای زخم آن با نمونه پوستی که از جای دیگر بدن (معمولاً از پشت گوش) برداشته می شود، پر خواهد شد.

سابسیژن

سابسیژن یک درمان جراحی است که برای درمان اسکارهای غلطکی استفاده می شود. در طول جراحی لایه بالایی پوست، از بافت اسکار زیرین جدا می شود. این کار باعث کشیده شدن خون به زیر این منطقه شده و لخته خون به ساخته شدن بافت پیوندی کمک می‌کند. در نهایت اسکار به سمت بالا کشیده شده و با پوست همسطح می شود. زمانی که سابسیژن تمام شد،‌ درمان دیگری مانند درمان با لیزر و درم ابریژن برای بهبود ظاهر اسکار استفاده می شود.

افسردگی

آکنه اغلب می‌تواند باعث احساسات اضطراب و استرس شود، که گاهی باعث می‌شود افراد دارای آکنه از جامعه فاصله بگیرند. ترکیبی از این علایم می‌تواند باعث ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به آکنه شود. اگر در طول چند ماه اخیر شما اغلب احساس افسردگی، ناامیدی و علاقه کم به انجام کارها دارید، احتمالاً افسرده اید. اگر فکر می‌کنید که شما یا فرزندتان افسرده هستید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. درمان افسردگی شامل:

آرایش

آرایش می‌تواند باعث پوشاندن اسکارها شده و به خصوص برای اسکارهای صورت مفید باشد. لوازم آرایشی و بهداشتی به طور اختصاصی برای پوشاندن اسکارها در داروخانه های کشور موجود است. شما می‌توانید برای مشورت در رابطه با انتخاب نوع آن با پزشک خود صحبت کنید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.