rheumatoid arthritis

عوارض روماتیسم مفصلی

عوارض جانبی روماتیسم مفصلی

ابتلا به روماتیسم مفصلی می تواند منجر به ایجاد بیماریهای دیگری شود که می توانند سبب ایجاد علائم بیشتر شده و گاهی کشنده باشند. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

اطمینان حاصل کردن از این که روماتیسم مفصلی شما به خوبی با انجام درمان مناسب تحت کنترل است می تواند به کاهش خطر ایجاد عوارض جانبی کمک کند.

سندروم تونل کارپ

سندروم تونل کارپ در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی شایع است.
این بیماری نتیجه ی فشار بر عصبی است (عصب میانی دست) که حس و حرکات دست را کنترل می کند. فشار بر این عصب می تواند باعث ایجاد علائمی از جمله موارد زیر شود:

  • درد
  • گزگز دست
  • احساس قلقلک در شست، انگشتان و بخشی از دست

علائم سندروم تونل کارپ می توانند گاهی با آتل بندی مچ دست یا تزریق کورتیکواستروئیدها (کورتون) کنترل شوند، با این وجود در موارد شدید ممکن است برای برداشتن فشار از روی عصب میانی نیاز به جراحی باشد.

التهاب گسترده در بدن

رماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که می تواند منجر به ایجاد التهاب در بخش های دیگر بدن هم بشود، از جمله:

  • ریه ها – التهاب در ریه ها یا پوشش آن ها می تواند منجر به پِلِورِزی یا فیبروز ریه شود که به نوبه خود می توانند در فرد ایجاد درد قفسه سینه، سرفه ی مداوم و تنگی نفس کنند.
  • قلب – التهاب بافت اطراف قلب می تواند منجر به پریکاردیت(التهاب لایه بیرونی قلب) شود که این التهاب ایجاد درد قفسه سینه می کند.
  • چشم ها – التهاب چشم ها می تواند منجر به ملتهب شدن بافت صلبیه چشم(اِسکِلریت) یا سندرم شوگرِن شود. التهاب بافت صلبیه چشم می تواند سبب قرمزی و درد چشم شود در حالی که سندروم شوگرن سبب خشکی چشمها می شود.
  • رگ های خونی – التهاب رگ های خونی به نام واسکولیت شناخته می شود – این التهاب می تواند باعث ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن و زخم شدن دیواره رگ های خونی شود. در موارد شدید، می تواند روی جریان خون در اندام ها و بافت های بدن اثر گذاشته و خطرناک و کشنده باشد.

با این وجود، به لطف درمان زودهنگام، تاثیر التهاب روماتیسم مفصلی بر دیگر بخش های بدن بطور کلی شیوع کمتری یافته است.

آسیب به مفصل

اگر روماتیسم مفصلی سریعا درمان نشود یا به خوبی تحت کنترل درنیاید، این التهاب در مفاصل می تواند منجر به آسیب جدی و دائمی شود. مشکلاتی که می تواند روی مفاصل اثر بگذارند شامل موارد زیر هستند:

  • آسیب به استخوان و غضروف مجاور آن (غضروف یک بافت محکم و انعطاف پذیر است که سطح مفاصل را می پوشاند)
  • آسیب به تاندون های مجاور (تاندون بافت انعطاف پذیری است که عضله را به استخوان متصل می کند) که می تواند منجر به پارگی آن ها شود.
  • بدشکلی های مفصل

این مشکلات گاهی اوقات نیاز است که با جراحی درمان شوند تا عملکرد مفاصل حفظ باقی بماند.

بیماری قلبی عروقی

اگر روماتیسم مفصلی دارید، نسبت به سایر افراد  با خطر بالاتر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مواجه هستید. بیماری های قلبی عروقی یک اصطلاح عمومی است که بیماری هایی را توصیف می کند که روی قلب و رگ های خونی تاثیر گذاشته و شامل مشکلات کشنده ای چون حملات قلبی و سکته های مغزی می شوند.
مشخص نیست دقیقا چرا افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. شما می توانید این خطر را با اطمینان از این که روماتیسم تان را به خوبی کنترل کرده اید و با کاهش اثر عواملی که در وقوع بیماری های قلبی عروقی نقش دارند، کاهش دهید، از جمله:

  • ترک سیگار
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم

التهاب نخاع (میِلوپاتی) گردنی

اگر مدتی است که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستید، شما در معرض خطر بالای ابتلا به التهاب نخاع گردنی می باشید و باید پیش از هرگونه جراحی که با بیهوشی همراه است، روی گردن شما توسط پزشک ارزیابی تخصصی انجام شود.
التهاب نخاع (میِلوپاتی) گردنی به علت جابجایی مفاصل بالای ستون فقرات که به نخاع فشار وارد می کنند، ایجاد می شود. گرچه این نسبتا نادر است با این وجود یک بیماری جدی محسوب شده که می تواند به طور گسترده ای تحرک شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر سریعا توسط جراحی درمان نشود، می تواند منجر به آسیب دائمی نخاع شود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.