لوزه ی بینی حلقی (آدئونید) چیست؟

لوزه ی بینی حلقی (آدئونید) توده های کوچکی از بافت در قسمت عقبی بینی و بالای سقف دهان هستند. آدئونید ها با  نگاه کردن یک فرد به داخل دهان او قابل رویت نیستند.
آدئونید ها قسمتی از سیستم ایمنی هستند که با عفونت ها مقابله می کنند و از بدن در مقابل باکتری ها و ویروس ها محافظت می کنند. این لوزه ها به نام لوزه سوم هم شناخته می شوند.
فقط کودکان آدئونید دارند. این لوزه ها از زمان تولد شروع به رشد کرده در سنین 3 الی 5 سالگی به بزرگ ترین اندازه ی خود می رسند.
حوالی سنین 7 الی 8 سالگی لوزه ها شروع به چروکیده شدن می کنند و در اواخر نوجوانی به سختی قابل رویت خواهند بود . در بزرگسالی بطور کامل ناپدید می شوند.
لوزه ها در کودکان کم سن مفید هستند، اما بخشی ضروری در سیستم ایمنی یک فرد بالغ محسوب نمی شوند. به همین علت است که بتدریج چروکیده شده و ناپدید می شوند.
درمان آدنوئید های متورم بستگی به علت تورم آدنوئید ها دارد. در صورتی که تورم آدنوئید ها علائم خاصی نداشته باشد احتمالاً نیازی به درمان نیست. احتمالاً با مصرف اسپری های مخصوص در بینی می توان از تورم آدنوئیدها کاست. در شرایطی که عفونت باکتریایی باعث تورم آدنوئید ها شده باشد می توان با مصرف آنتی بیوتیک به درمان عفونت و در نتیجه درمان تورم آدنوئید ها کمک کرد. در برخی موارد خاص نیاز است تا برای جراحی و برداشتن آدنوئید اقدام شود.

آدئونیدکتومی (برداشتن لوزه بینی حلقی) چگونه انجام می شود؟

لوزه ها طی عمل جراحی آدئونیدکتومی برداشته می شوند. عمل جراحی توسط جراح متخصص گوش، حلق و بینی انجام می شود و حدود 30 دقیقه طول می کشد. بعد از عمل، لازم است کودک شما به مدت یک ساعت در بخش ریکاوری (بازیابی بعد عمل) بماند تا اثرات بیهوشی بطور کامل برطرف شود.

آدئونیدکتومی در بعضی موارد  صبح  انجام می شود در این صورت کودک شما میتواند همان روز بعد از عمل به خانه برود. هرچند، در صورتیکه جراحی بعداز ظهر انجام شود لازم است کودک شب را در بیمارستان بماند.

آیا برای عمل لوزه بیهوش میکنند؟

عمل های جراحی لوزه در بیمارستان ها یا مراکز جراحی به صورت سرپایی صورت گرفته و جراحی و لوزه بینی بدون بیهوشی صورت می گیرد.

قبل از جراحی لوزه بینی دماغ

در صورتیکه کودک شما یک هفته قبل از عمل جراحی دچار  سرما خوردگی و یا گلودرد بوده ست به جراح اطلاع دهید.

در صورتیکه کودک شما تب دارد و سرفه می کند ممکن است برای کاهش خطر بروز عوارض جراحی تا زمانیکه کودک به طور کامل بهبود می یابد جراحی چند هفته ای به تاخیر بیفتد.

عمل جراحی لوزه بینی دماغ

آدئونیدکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین کودک شما در زمان جراحی هشیار نیست و دردی احساس نمی کند.

دهان کودک شما طی جراحی باز نگه داشته می شود و بعد از اینکه  محل لوزه ها مشخص شد جراح آنها را بوسیله ی ابزاری به نام کورِت می تراشد یا بوسیله ی حرارت درمانی آنرا می سوزاند. ابزار حرارت درمانی جریان الکتریکی با فرکانس بالا ایجاد می کند که لوزه ها را می سوزاند.

بعد از برداشتن لوزه ها، از ابزار حرارت درمانی برای توقف خونریزی (کاتریزاسیون) استفاده می شود و یا  یک توده ی گاز پانسمان روی پوست دهان قرار داده می شود. بعد از این کار جراحی بطور کامل به پایان می رسد.

اگر میخواهید درمان لوزه بدون جراحی باشد میتوانید روش های طب سنتی را امتحان کنید: محلول‌های بابونه شیرازی یکی از ترکیبات موثر در رفع التهابات و بهبودی عفونت‌های پیوژن (چرک‌زا) لوزه سوم محسوب می‌شود. برای این منظور افراد باید بابونه شیرازی را در آب بجوشانند و پس از ولرم شدن جوشانده آن، دهان خود را روزانه ۲ تا سه بار با استفاده از این محلول شستشو دهند.

تونسیل ها (لوزه ها)

تونسیل ها (لوزه ها) دو بافت دفاعی در دو طرف حلق هستند که به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماریزا کمک می کنند.

اگر کودک شما تونسیل های بزرگی دارد یا سابقه تونسیلیت (التهاب لوزه ها) شدید یا مکرر دارد برداشتن همزمان تونسیل ها و لوزه بینی حلقی توصیه می شود. به این عمل آدنو تونسیلکتومی گفته می شود.

برداشتن همزمان تونسیل ها و لوزه دماغ طی یک عمل جراحی خطر بروز عوارض را کاهش می دهد. در واقع جراحی برداشتن لوزه دماغ به تنهایی، تونسیل ها به تنهایی و یا برداشتن همزمان آنها بسیار سریع و راحت است  و معمولا خطر کمی وجود دارد.

عکس لوزه چرکی

عکس لوزه چرکی

چگونه بفهمیم لوزه سوم داریم؟

لوزه‌ها بافت‌های لنفاوی هستند که داخل و دو طرف انتهایی دهان  قرار گرفته‌اند. لوزه‌ها به عنوان غدد لنفاوی بزرگی که در سر راه تنفس و عبور غذا قرار گرفته‌اند و از بدن در مقابل  ورود میکروب‌ها مراقبت میکنند از اهمیت خاصی برخوردار هستند. از طرف دیگر لوزه‌ها در صورت عفونت بزرگ می‌شوند و می‌توانند اشکالاتی را در بدن انسان به وجود بیاورند. کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت‌ها و ناراحتی‌های مربوط به لوزه‌ها قرار دارند. ناراحتی‌های مربوط به چرکی شدن لوزه‌ها در میان کودکان زیر هفت سال بیشتر به چشم می‌خورد و این به خاطر این است که کودکان به دلیل تکامل نیافتن سیستم ایمنی بدنشان بیشتر از سایرین در معرض سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های عفونی و ناراحتی‌های مربوط به مجاری تنفسی قرار دارند و در نتیجه بیشتر در خطر عفونت لوزه قرار می‌گیرند.

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد ؟

از جمله علائم التهاب لوزه درکودکان عبارتند از:

  • گلودرد

نوزادان مبتلا به لوزه ممکن است در بلع مشکل داشته باشند و از خوردن یا نوشیدن امتناع کنند.

  • تب

تب یکی از علائم شایع التهاب لوزه در کودکان است و می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سیستم ایمنی بدن نوزاد در حال مبارزه با عفونت است.

  • لوزه‌های متورم

متورم بودن لوزه‌ها می‌تواند باعث بزرگ شدن و ملتهب شدن آن‌ها شود و در دهان نوزاد بیشتر دیده شود.

  • بوی بد دهان

التهاب لوزه می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در نفس کودک شما شود که معمولاً به دلیل وجود باکتری در دهان است.

  • گرومت (Grommet)

در صورتیکه کودک شما دچار چسبندگی دائمی مایع گوش باشد که شنوایی او را تحت تاثیر قرار داده ست ، ممکن است همزمان با انجام عمل برداشتن لوزه ها داخل گوش او گرومت (لوله های پلاستیکی یا فلزی بسیار کوچک) تعبیه گردد.

گرومت ها لوله های بسیار ظریفی هستند که از طریق یک برش بسیار کوچک روی پرده ی گوش در داخل گوش تعبیه می شوند. این لوله ها مایعات را از داخل گوش میانی به بیرون تخلیه می کنند و کمک می کنند فشار هوای داخل گوش حفظ شود.

فیلم بیهوشی عمل لوزه 

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.