Multiple Sclerosis

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) وضعیتی است که می تواند مغز یا نخاع را در گیر کرده موجب ایجاد طیف گسترده ای از علائم از جمله مشکلاتی در بینایی، حرکت بازوها و پاها، حس بدن و تعادل شود.
این بیماری در طول زندگی ادامه دارد و گاهی اوقات می تواند باعث ناتوانی های جدی شود اگرچه بعضی اوقات خفیف است. در بسیاری موارد، می توان علائم را درمان نمود. متوسط امید به زندگی در افراد مبتلا به این بیماری مختصری کمتر است.
تخمین زده می شود بیش از 100،000 نفر مبتلا به مالتیپل فقط در کشور انگلستان وجود دارند.
این بیماری اغلب درافرادی که در دهه ی 20 و 30 زندگی شان هستند تشخیص داده می شود اگرچه می تواند در هر سنی ایجاد شود. این بیماری حدود 2-3 برابر در زنان بیش از مردان شایع است. 

دریافت مشاوره های پزشکی

اگر نگران هستید که شاید دچار علائم اولیه این بیماری شده اید با  پزشک خود مشورت کنید.
علائم اولیه معمولا علل متعدد دیگری دارند بنابراین ضرورتا نشانه ای از بیماری مالتیپل اسکلروزیس نیستند. پزشکِ خود را در جریان الگوی علائمی که تجربه می کنید، قرار دهید.
اگر پزشک شما گمان کند که ممکن است به ام اس مبتلا باشید شما را به نورولوژیست (متخصص بیماری های مغز و اعصاب) ارجاع می دهد. نورولوژیست برای بررسی نشانه های ام اس تست هایی همچون ام آر آی در خواست می کند.

انواع مالتیپل اسکلروزیس

ام اس به یکی از دو روش کلی شروع می شود: با بازگشت (عود) های منفرد (حمله ها یا تشدید علائم) یا به صورت پیشروی تدریجی.

ام اسِ عودکننده – فروکش کننده:

بیش از 8 مورد از هر ده موردی که تشخیص مالتیپل اسکلروزیس برایشان گذاشته می شود، مبتلا به نوع عود کننده – فروکش کننده هستند.
فردی با مالتیپل اسکلروزیس عود کننده – فروکش کننده دوره هایی از علائم جدید یا تشدید یافته دارد که تحت عنوان عود شناخته می شوند. این علائم معمولا طی چند روز بدتر می شوند، چند روز تا چند هفته تا چند ماه باقی می مانند سپس به آرامی  طی دوره ی زمانی مشابهی بهتر می شوند.
عودها اغلب بدون هشدار قبلی اتفاق می افتند اما گاهی با دوره ای از یک بیماری یا استرس همراهی دارند.
علائم یک عود ممکن است با یا بدون درمان همگی با هم ناپدید شوند، اگرچه اغلب برخی از علائم با حملات مکرر طی سال های متمادی باقی می مانند.
دوره های زمانی بین حملات بعنوان دوره های بهبودی شناخته می شوند. این وضعیت می تواند سال ها طول بکشد.
بس از سال ها (معمولا دهه ها)، بسیاری افراد مبتلا به ام اسِ عودکننده- فروکش کننده (اما نه همه ی آنها) دچار ام اسِ پیشرونده ی ثانویه می شوند. در این نوع ام اس، علائم بتدریج بدون حملات واضح با گذشت زمان، بدتر می شوند. در بعضی افراد به صورت نادر، عود طی این مرحله هم ادامه می یابد.
حدود نصف جمعیت مبتلا به ام اسِ عودکننده- فروکش کننده طی 15-20 سال دچار ام اسِ پیشرونده ی ثانویه خواهند شد و خطر این اتفاق با طول مدتی که فرد مبتلا به این بیماری است، افزایش می یابد.

ام اسِ پیشرونده ی اولیه

تقریبا تنها یک نفر از ده نفر جمعیت، بیماری ام اس شان با علائم تدریجا تشدید شونده شروع می شود.
در ام اسِ پیشرونده ی اولیه، علائم تدریجا بدتر می شوند و طی سال ها انباشته می شوند و هیچ دوره ای از عود وجود ندارد، گرچه اغلب دوره هایی دارند که شرایطشان به نظر پایدار می رسد.

گروه های خیریه و حمایتی ام اس

گروههای خیریه ی متعددی برای بیماری مالتیپل اسکلروزیس در کشور وجود دارد، مانند انجمن بیماری مالتیپل اسکلروزیس .
این انجمن ها توصیه های مفید، انتشارات، اخبار در زمینه ی تحقیقات در حال انجام روی این بیماری، بلاگ ها و اتاق های گفتگو در مورد بیماری ام اس را در اختیار مبتلایان می کذارند. این انجمن ها برای شما یا هرکسی که به تازگی بیماری مالتیپل اسکلروزیس برایش تشخیص داده شده می تواند مفید باشد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.