نحوه پوشک کردن نوزاد

نحوه تعویض پوشک نوزاد

چگونه پوشک نوزاد خود را عوض کنیم ؟

نوزادان نیاز دارند که بطور مکرر پوشک شان تعویض شود، اما اینکه هرچند وقت یکبار باید این کار انجام شود بستگی به میزان حساسیت پوستی نوزاد دارد.

بعضی نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و لازم است به محض اینکه خودشان را خیس می کنند پوشکشان تعویض شود، در غیراینصورت پوستشان زخمی و قرمز می شود. برای بعضی نوزادان دیگر می توان تا قبل از هربار غذاخوردن یا بعد از آن صبر کرد.
همه ی نوزادان لازم است در اسرع وقت بعد از دفع مدفوع تعویض شوند تا از سوختگی ناشی از پوشک شدن (ادرار سوختگی) جلوگیری شود.
نوزادان کم سن نیاز دارند 10-12 بار در روز تعویض شوند در حالیکه نوزادان بزرگ تر لازم است حداقل 6-8 بار در روز پوشک شان عوض شود. 

برای تعویض پوشک نوزاد به چه چیزهایی احتیاج دارید؟

قبل از اینکه پوشک نوزاد خود را تعویض کنید دست هایتان را بشوئید و همه ی وسایلی که به آن نیاز دارید را فراهم کنید، شامل:

  • تشک یا حوله برای تعویض پوشک
  • پنبه و کاسه ی آب گرم یا دستمال های مرطوب بدون بو و بدون الکل مخصوص نوزاد
  • کیسه ی پلاستیکی یا سطل برای قرار دادن پوشک کثیف و پنبه های و دستمال های کثیف
  • کرم پوشاننده برای محافظت از پوست نوزاد
  • پوشک تمیز(و پلاستیک محافظ و کاور اگر پوشک های پارچه ای(کهنه ی نوزاد) استفاده می کنید)
  • لباس تمیز

کجا پوشک نوزاد خود را تعویض کنید ؟

بهترین محل برای تعویض نوزاد روی تشکچه  یا حوله ی مخصوص تعویض پوشک روی زمین است، بویژه اگر بیش از یک نوزاد دارید. به این  ترتیب، اگر لازم باشد لحظه ای به نوزاد دیگر رسیدگی کنید، خطر افتادن نوزاد وجود ندارد. بهتر است این کار را بطور نشسته انجام دهید تا به کمرتان آسیب نزنید.
اگر از میز مخصوص برای تعویض نوزاد استفاده می کنید، تمام مدت مراقب نوزادتان باشید. به بندهای محافظ برای ایمنی نوازدتان اطمینان نکنید. هرگز از محل دور نشوید یا پشتتان را به محل تعویض نوزاد نکنید.

نوزادان بزرگ تر ممکن است زمانیکه شما پوشک آنها را تعویض می کنید تقلا کنند و به دوروبر وول بزنند. برای پرت کردن حواس نوزاد می توانید از یک اسباب بازی یا موبایل استفاده کنید.

تعویض پوشک نوزاد

مهم است که چه نوزادتان خودش را خیس کرده چه مدفوع کرده است اورا بطور کامل تمیز کنید.
اگر پوشک نوزادتان کثیف شده است، از پوشک برای پاک کردن مدفوع روی سطح باسن نوزاد استفاده کنید. سپس از پنبه و آب گرم یا دستمال مرطوب مخصوص نوزاد برای تمیز کردن کامل نوزاد استفاده کنید.

تمامی منطقه پوشک شده را به آرامی اما با دقت تمیز کنید و مطمئن شوید که لای چین های پوستی را هم به خوبی تمیز کرده اید. نوزادان دختر باید از جلو به سمت عقب پاک شوند تا از ورود میکروب ها به داخل واژن شان جلوگیری شود. در مورد نوزادان پسر باید اطراف بیضه ها و آلت تناسلی تمیز شود اما لازم نیست پوست سر آلت عقب زده شود.

اگر محیط به اندازه ی کافی گرم است اجازه دهید در مدت زمان تعویض پوشک نوزاد بدون پوشک روی تشکچه اش مدتی بماند. پوشک بودن نوزاد بطور تمام وقت احتمال ایجاد ضایعات پوستی ناشی از پوشک(ادرار سوختگی) را بیشتر می کند.

اگر از پوشک های یکبار مصرف استفاده می کنید، مراقب باشید روی چسب های پوشک آب یا کرم نریزید چرا که دیگر چسب ها به خوبی بسته نمی شوند.  اگز از پوشک های پارچه ای(کهنه ی نوزاد) استفاده می کنید از محافظ کهنه استفاده کنید و کهنه ی نوزاد را ببندید. طوری تنظیم کنید که به راحتی دور کمر و پای نوزاد را بگیرد.

وقتی پوشک نوزاد را عوض می کنید با او صحبت کنید. شکلک درآوردن، خندیدن و لبخند زدن به نوزاد به ارتباط شما با او و تکامل نوزادتان کمک می کند.

سعی کنید هنگام تعویض پوشک نسبت به محتویات آن واکنش های چندش آور بروز ندهید. شما نمی خواهید با این کار به نوزادتان یاد بدهید که مدفوع کردن کاری ناپسند یا منفی است.

بهداشت پوشک:

پوشک های یکبار مصرف را می توان با استفاده از زبانه های آن باز و مجددا جمع کرد. آن ها را در پلاستیک های مخصوص پوشک قرار داده، بپیچید و داخل سطل زباله ی بیرون بیندازید.

پوشک های قابل شستشو لازم نیست قبل از شستشو خیسانده شوند، اما ممکن است شما برای اینکه لکه ها و آلودگی ها از بین بروند، آن ها را بخیسانید. دستورالعمل شستشو را بررسی کنید. پوشک های پارچه ای (کهنه) در دمای 60 درجه سانتی گراد قابل شستشو هستند.

مدرکی وجود ندارد که استفاده از پودرهای شستشوی آنزیم دار یا نرم کننده های پارچه باعث تحریک پوست نوزاد شما می شود.
پوشک هایی را که آلوده به مدفوع نوزاد هستند جداگانه از سایر لباس هایتان بشوئید. حجم کافی از پوشک ها را می توانید در یک بار شستشو با هم قرار دهید.
برای جلوگیری از عفونت، بعد از تعویض پوشک و قبل از انجام هرکار دیگری دست هایتان را بشوئید. اگر نوزادتان به اندازه کافی بزرگ است می تواند دست هایش را همراه با شما بشوید چرا که عادت خوبی است که این کار را یاد بگیرد. 

مدفوع نوزاد چه ظاهری دارد؟

اولین مدفوع نوزاد مکونیوم نام دارد. این مدفوع چسبناک و سبز متمایل به سیاه است. بعضی از نوزادان ممکن است در زمان تولد یا بعد از آن یا گاهی در 48 ساعت اول بعد تولد آن را دفع کنند.

بعد از چند روز مدفوع به رنگ زرد یا خردلی تغییر رنگ می دهد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند مدفوع شل و بدون بو دارند. مدفوع نوزادانی که شیرخشک می خورند سفت تر و قهوه ای تیره است و بوی بیشتری دارد.

بعضی از انواع شیرخشک ها مدفوع نوزاد را به رنگ سبز تیره در می آورند. اگر بنا به دلایلی تغذیه نوزادتان را از شیرمادر به شیرخشک تغییر می دهید، خواهید دید که مدفوع نوزادتان رنگ تیره تر و حالت چسبنده تری پیدا می کند.

اگر نوزادتان دختر است، تا چند روز بعد از تولد ممکن است ترشح سفید رنگی روی پوشک او مشاهده کنید. این ترشح بعلت هورمونهایی است که از طریق جفت به نوزاد شما منتقل شده اند اما به زودی از  سیستم بدنش پاک خواهند شد. این هورمون ها می توانند گهگاه باعث خونریزی خفیف شبیه پریود مختصر شوند اما در هردوی این موارد موضوع نگران کننده ای وجود ندارد. 

نوزاد هر چند وقت یک بار باید دفع مدفوع داشته باشد؟

نوزادان بطور متوسط در هفته ی اول تولد 4 بار در روز مدفوع می کنند، که این میزان با گذشت زمان تا سن یکسالگی به میزان متوسط دو بار در روز می رسد.
نوزادان تازه متولد شده که از شیر مادر تغذیه می کنند در هفته های اول ممکن است بعد از هر بار شیرخوردن دفع مدفوع داشته باشند، سپس بعد از حدود 6 هفته، روزهای متعدد مدفوع دفع نکنند.  نوزادانی که شیرخشک می خورند در بدو تولد تا 5 بار درروز مدفوع دفع می کنند اما تا چند ماه بعد این میزان به یک بار در روز کاهش می یابد.

زورزدن و یا گریه کردن نوزاد در زمان دفع مدفوع طبیعی است. حتی اگر نوزداتان طی چند روز یک بار هم مدفوع دفع نکرده است تا زمانیکه مدفوعش نرم است دچار یبوست نشده است.

آیا تغییر در ظاهر مدفوع نوزاد طبیعی است؟

 مدفوع نوزاد از یک روز به روز دیگر یا از هفته ای به هفته ی دیگر ممکن است تغییر کند. اگر متوجه هر نوع تغییر مشخص مانند بوی شدید، آبکی شدن زیاد یا سفت شدن مدفوع _بویژه اگر خون در مدفوع میبینید- شده اید باید با پزشک صحبت کنید.

اگر مدفوع نوزاد شما کمرنگ (زرد) به نظر می رسد می تواند نشانه ای از بیماری کبدی باشد. اگر چنین نشانه ای را مشاهده کردید با  پزشک مشورت کنید.

پوشک های یک بار مصرف و پوشک های قابل شستشو (چندبار مصرف)

پوشک های پارچه ای و یک بار مصرف در سایز ها و اَشکال مختلف عرضه می شوند. در ابتدای کار ممکن است انتخاب برای شما گیج کننده باشد اما با آزمون و خطا درمی یابید بتدریج که نوزادتان رشد می کند چه نوع پوشکی برایش مناسبتر است.
پوشک های پارچه ای و یکبار مصرف هرکدام مزایا و معایب متفاوتی دارند، لذا زمانیکه انتخاب می کنید کدام نوعشان را بخرید باید به مورادی مانند قیمت، راحتی و تاثیرشان روی محیط زیست توجه کنید. بعنوان مثال، پوشک های یک بار مصرف بسیار در دسترس و سریع هستند اما پوشک های پارچه ای قابل شستشو اگر هزینه ی سال هایی که نوزادتان پوشک می شود را حساب کنید برایتان ارزان تر خواهند بود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.