درمان پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید – درمان

پرکاری تیروئید (هایپرتیروئیدی) اکثرا قابل درمان است. شما معمولا به یک متخصص بیماری های غدد (اِندوکرینولوژیست) ارجاع داده می شوید تا درمان شما را برنامه ریزی کند.
درمان های اصلی عبارتند از:
داروها
درمان رادیواکتیو
جراحی

داروها:
داروهایی به نام تیونامیدها درمان شایع پرکاری تیروئید هستند. این داروها تولید بیش از حد هورمون ها در تیروئید را متوقف می کنند.
نوع اصلی این داروها که به کار می رود کاربی مازول و پروپیل تیواوراسیل هستند.
معمولا لازم است به مدت یک تا دوماه این داروها را مصرف کنید تا متوجه اثر آنها شوید. ممکن است داروی دیگری به نام مسدودکننده های بتا هم به شما داده شود تا در این فاصله علائم شما را به سرعت بهبود بخشند.
وقتی سطح هورمون های تیروئیدی شما تحت کنترل درآمد ممکن است دوز داروی شما به تدریج کاهش یافته و یا قطع شود. اما بعضی افراد نیاز دارند چندین سال یا حتی در تمام زندگی مصرف داروها را ادامه دهند.

درمان با یُد رادیواکتیو :
درمان ید رادیواکتیو وقتی است که از تشعشع برای آسیب به تیروئید استفاده می شود تا میزان هورمون هایی که تیروئید تولید می کند، کاهش یابد. این روش یک درمان بسیار موثر است که می تواند پرکاری تیروئید را کاملا درمان کند.
به شما قرص یا شربتی حاوی دوز پایین مواد رادیواکتیو داده می شود که توسط تیروئیدتان جذب می شود. بیشتر افراد فقط به یک درمان منفرد نیاز دارند.
برای اینکه مزایای کامل این نوع درمان احساس شود ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد، لذا ممکن است نیاز باشد برای مدت کوتاهی از داروهایی که در بالا گفته شد، استفاده کنید.
دوز رادیواکتیوی که به شما داده می شود بسیار پایین است، اما احتیاط هایی هست که باید بعد از درمان رعایت کنید:
از تماس نزدیک طولانی مدت با کودکان و زنان باردار برای چند روز تا چند هفته پرهیز کنید
زنان باید حداقل به مدت 6 ماه از باردار شدن خودداری کنند
مردان برای حداقل 4 ماه نباید پدر فرزندی شوند
درصورتیکه باردار هستید یا نوزاد شیر می دهید درمان با یُد رادیواکتیو برای شما مناسب نیست. همچنین اگر پرکاری تیروئیدتان علائم چشمی شدید ایجاد کرده است این نوع درمان برای شما مناسب نخواهد بود.

جراحی:
گاهی اوقات، ممکن است توصیه به جراحی برای برداشتن تمام و یا قسمتی از تیروئید شما شود.
اگر شرایط زیر وجود داشته باشد این کار بهترین انتخاب است:
تیروئید شما به شدت متورم شده است (گواتر خیلی بزرگ)
به دنبال پرکاری تیروئید دچار مشکلات شدید چشمی شده اید
نمی توانید از درمان های دیگری که در بالا ذکر شد، استفاده کنید
بعد از استفاده از درمان های بالا علائم شما برگشته است
بطور معمول برداشتن کامل تمام غده ی تیروئید توصیه می شود، چرا که این کار پرکاری تیروئید را کاملا درمان می کند و به این معنی است که احتمال بازگشت مجدد علائم وجود ندارد.
اما در نتیجه ی این کار، شما نیاز دارید بقیه ی عمرتان برای جبران نداشتن تیروئید دارو مصرف کنید. این داروها مشابه همان هایی هستند که در درمان کم کاری تیروئید به کار می روند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.