HIV

پیشگیری از ایدز HIV

پیشگیری از اِچ آی وی

هرکسی که رابطه ی جنسی بدون کاندوم دارد یا سوزن اشتراکی استفاده می کند در خطر ابتلا به عفونت اِچ آی وی قرار دارد. راه های موثر زیادی برای پیشگیری یا کاهش خطر عفونت اِچ آی وی وجود دارد، از جمله:

  • استفاده از کاندوم برای رابطه ی جنسی
  • پیشگیری بعد از مواجعه
  • پیشگیری قبل از مواجهه
  • درمان اِچ آی وی برای کاهش بار ویروس تا حد غیرقابل شناسایی
  • اگر مواد مخدر استفاده می کنید، هرگز از سوزن یا سایر وسایل تزریق مانند سرنگ، یا سواب پاک کننده  بصورت اشتراکی استفاده نکنید

برای توصیه های بیشتر در مورد بهترین راه کاهش خطر با کلینیک سلامت جنسی یا پزشک متخصص بیماری های عفونی خود مشورت کنید. در افراد مبتلا به اِچ آی وی ، اگر شما درمان های موثر اِچ آی وی را دیافت کرده باشید و بار ویروسی تان برای 6 ماه یا بیشتر غیرقابل شناسایی بوده است، به این معنی است که نمی توانید ویروس را از طریق رابطه ی جنسی انتقال دهید. به این وضعیت، غیرقابل شناسایی = غیرقابل انتقال گفته می شود.

پیشگیری

راه های موثر بسیاری برای پیشگیری یا کاهش خطر عفونت اِچ آی وی(HIV) وجود دارد. برای مشاوره بیشتر درمورد بهترین راه برای کاهش خطر با پزشک یا کلینیک بهداشت جنسی محلی خود صحبت کنید.

درمان بعنوان پیشگیری

وقتی فردی مبتلا به اِچ آی وی داروهای موثر دریافت می کند بار ویروسی را تا سطح غیرقابل شناسایی کاهش می دهد. این وضعیت به این معنی است که سطح ویروس اِچ آی وی در خون به قدری پایین است که با آزمایش قابل شناسایی نیست. داشتن بار ویروسی غیرقابل شناسایی به مدت 6 ماه یا بیشتر به این معنی است که امکان انتقال ویروس از طریق رابطه ی جنسی وجود ندارد. به این حالت غیر قابل شناسایی = غیرقابل انتقال گفته می شود که می تواند به آن تحت عنوان “درمان بعنوان پیشگیری” نیز اشاره شود.

کاندوم

هم کاندوم های زنانه و هم کاندوم های مردانه در دسترس هستند. این کاندوم ها در رنگ ها، بافت ها، جنس ها و طعم های مختلف وجود دارند. کاندوم موثرترین شکل پیشگیری از اِچ آی وی و سایر بیماریهای منتقله از راه جنسی است. کاندوم می تواند برای برقراری رابطه ی جنسی واژینال یا مقعدی و رابطه ی جنسی دهانی در مردان مورد استفاده قرار بگیرد. اِچ آی وی می تواند از طریق ترشحات قبل از انزال و ترشحات واژینال و از طریق مقعد انتقال پیدا کند. بسیار مهم است قبل از اینکه هرگونه تماس جنسی بین آلت تناسلی مردانه، واژن، دهان یا مقعد برقرار شود، کاندوم قرار داده شود. 

مواد روان کننده

مواد روان کننده یا روغنی اغلب برای افزایش لذت جنسی و ایمنی از طریق مرطوب کردن واژن یا مقعد در حین رابطه ی جنسی به کار می روند. مواد روان کننده با کاهش پارگی های واژینال یا مقعد ناشی از خشکی یا ساییدگی، می توانند برقراری رابطه ی جنسی را ایمن تر  کرده و همچنین می توانند از پارگی کاندوم پیشگیری کنند. تنها روان کننده های بر پایه ی آب (مانند ژل K-Y) به جای روان کننده های بر پایه ی روغن (مانند وازلین یا روغن بچه) باید با کاندوم استفاده شوند. روان کننده های بر پایه ی روغن، لاتکس کاندوم را ضعیف می کنند و ممکن است باعث گسستن و پارگی آن شوند.

اشتراک سوزن و تجهیزات تزریقی

اگر مواد تزریق می کنید، این کار می تواند شما را در معرض اِچ آی وی و سایر ویروس های موجود در خون مانند هپاتیت سی قرار دهد. مهم است که سوزن ها، سرنگ ها، و تجهیزات تزریق مانند قاشق وسواب و داروها یا مایعات رایج برای رقیق کردن مواد را به اشتراک نگذارید، کلینیک های مثلثی و برخی از داروخانه ها برنامه ی تعویض سوزن ها را ارائه می دهند که سوزن های مصرف شده با سوزن های تمیز قابل معاوضه هستند. اگر مصرف کننده ی هروئین هستید، در یک برنامه ی متادون درمانی ثبت نام کنید. متادون بصورت مایع قابل استفاده است لذا می تواند خطر ابتلا به اِچ آی وی را کاهش دهد. پزشک یا مشاور دارویی می تواند در مورد هر دو برنامه ی تعویض سوزن و برنامه ی متادون درمانی توصیه هایی را در اختیار شما قرار دهد. اگر می خواهید خالکوبی یا پیِرسینگ انجام دهید مهم است که همیشه از یک سوزن ضدعفونی شده و تمیز استفاده شود. 

داروهای پیشگیری از اِچ آی وی

اگر اِچ آی وی شما منفی است، می توانید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس، داروهای پیشگیری قبل از مواجهه را مصرف کنید. داروهای پیشگیری قبل از مواجهه  برای بعضی افرادی که در معرض خطر بالای عفونت اِچ آی وی قرار دارند – مانند کسانیکه شریک جنسی اِچ آی وی مثبت دارند – در دسترس هستند. این داروها بصورت قرص در دسترس هستند و باید قبل از برقراری رابطه ی جنسی و مواجهه با ویروس اِچ آی وی مصرف شوند. شما می توانید در مورد نحوه تهیه این داروها با پزشک متخصص بیماریهای عفونی  یا یک داروساز صحبت کنید.

غربالگری اِچ آی وی در بارداری

بعنوان غربالگری معمول قبل از زایمان به همه ی زنان باردار یک آزمایش خون توصیه می شود تا مشخص شود آیا مبتلا به اِچ آی وی هستند یا نه. اگر اِچ آی وی درمان نشود می تواند از زن حامله طی بارداری، زایمان یا شیردهی به نوزادش انتقال پیدا کند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.