پیشگیری از عروق کرونر قلب

پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب

شما می توانید خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را در خودتان با تغییرات ساده ی سبک زندگی کاهش دهید. این تغییرات عبارتند از:

حفظ سلامتی قلب فواید دیگری برای سلامت شما همچون کمک به کاهش ریسک سکته های مغزی و زوال عقل را نیز خواهد داشت. راه های متعددی از جمله کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون شما برای کاهش خطر ایجاد بیماری عروق کرونر وجود دارد.
راه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد که در سطور زیر مورد بحث قرار گرفته اند.

رژیم غذایی سالم و متعادل

رژیم غذایی کم چربی با فیبر بالا توصیه می شود که باید شامل مقادیر فراوان میوه و سبزیجات تازه (پنج وعده در روز) و غلات کامل باشد.
باید میزان مصرف نمک روزانه را به 6 گرم در روز محدود کنید چرا که نمک فراوان فشار خون شما را بالا می برد. 6 گرم نمک حدود یک قاشق چایخوری است.
دو نوع چربی وجود دارد: چربی اشباع و چربی غیر اشباع. شما باید از غذاهای حاوی چربی های اشباع پرهیز کنید چرا که این مواد سطح کلسترول بد را در خون شما افزایش می دهند.
غذاهای حاوی مقادیر فراوان چربی اشباع عبارتند از:

  • کیک های گوشتی (مانند سمبوسه)
  • سوسیس ها و برش های پرچرب گوشت
  • کره
  • روغن جامد
  • گوشت خوک
  • خامه
  • پنیر سفت (مانند پنیر چدار)
  • کیک ها وبیسکوئیت ها
  • غذاهای حاوی روغن نارگیل یا روغن پالم

با این حال، یک رژیم متعادل باید همچنان حاوی چربی های غیراشباع باشد، نشان داده شده که این چربی ها در افزایش سطح کلسترول خوب کمک کننده هستند و انسداد درون شریان ها را کاهش می دهند. غذاهای غنی از چربی غیراشباع عبارتند از:

  • ماهی های چرب
  • آووکادو
  • مغزها و دانه ها
  • روغن آفتابگردان، روغن کلزا، روغن زیتون و روغن های گیاهی

همچنین باید از مصرف مقادیر فراوان شکر در رژیم غذایی خود پرهیز کنید، چرا که می تواند شانس ابتلا به دیابت را در شما افزایش دهد. ثابت شده دیابت بطور چشمگیری شانس ایجاد بیماری های عروق کرونر را افزایش می دهد.

از لحاظ فیزیکی بیشتر فعال بودن (فعالیت بدنی بیشتر)

ترکیب رژیم غذایی سالم با فعالیت بدنی منظم بهترین راه برای حفظ وزن سالم و متعادل است. وزن متناسب، شانس ابتلا به فشارخون بالا را در شما کاهش می دهد. ورزش منظم کارآیی قلب وسیستم گردش خون شما را افزایش می دهد، سطح کلسترول خون را پایین می  آورد و همچنین فشارخون شما را در یک سطح سالم نگه می دارد.

حفظ وزن متناسب

پزشک شما و یا پرستار بالینی می تواند به شما بگوید با توجه به قد و ساختار بدنی تان چه وزنی برای شما ایده آل است. نمایه ی توده ی بدنی (BMI) خود را با استفاده از محاسبه گر نمایه توده ی بدنی بدست آورید.

قطع مصرف سیگار

اگر سیگار می کشید، قطع سیگار خطر ایجاد بیماری های عروقی کرونر را در شما کاهش می دهد. سیگار کشیدن یک فاکتور اصلی در ایجاد آترواسکلروز (تصلب شرائین) است. سیگار همچنین علت اساسی ایجاد ترومبوز و لخته در افراد زیر 50 سال است. تحقیقات نشان داده اند که اگر شما حمایت های کلینیک ها ترک سیگار را همزمان با داروهای ترک سیگار مانند پچ ها یا آدامس ها با هم استفاده کنید تا 4 برابر احتمال موفقیت تان در ترک سیگار بیشتر خواهد بود.

قطع مصرف الکل

اگر نوشیدنی های الکلی می نوشید از حداکثر میزان مجاز فراتر نروید.

  • توصیه می شود مردان و زنان هرگز بیش از هفته ای 14 واحد الکل ننوشند
  • اگر هم تا 14 واحد در هفته الکل می نوشید، نوشیدن تان را به 3 روز یا بیشتر گسترش دهید

بهتر است بطور کلی از نوشیدن الکل اجتناب کنید. همچنین همواره از زیاده روی در نوشیدن الکل خودداری کنید چرا که ریسک حمله ی قلبی را افزایش می دهد.

کنترل فشار خون

شما می توانید با خوردن رژیم غذایی سالم با میزان کم چربی های اشباع، ورزش منظم و در صورت نیاز مصرف داروهای مناسب برای کاهش فشارخون، فشارخون خود را کنترل نمایید. فشارخون هدف شما باید زیر 140/85 میلیمتر جیوه باشد. اگر فشار خون بالا دارید از پزشک عمومی یا پزشک خانواده خود بخواهید فشارخون شما را بطور منظم اندازه بگیرد.

کنترل وضعیت دیابت

اگر دیابت دارید، در معرض شانس بالاتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستید. اگر مبتلا به دیابت هستید، فعالیت بدنی، کنترل وزن و فشارخون به کنترل سطح قند خون شما کمک می کند. اگر مبتلا به دیابت هستید فشارخون هدف برای شما باید زیر 130/80 میلی متر جیوه باشد.

داروهای تجویز شده را مصرف کنید

اگر مبتلا به بیماری کرونر قلب هستید داروهایی برای شما تجویز می شود تا علائمتان را بهبود ببخشد و از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری نماید. اگر بیماری کرونر قلب ندارید اما کلسترول بالا، فشارخون بالا یا سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی دارید پزشک شما ممکن است برایتان داروهایی جهت پیشگیری از ایجاد مشکلات قلبی مرتبط با این عوامل تجویز نماید. اگر برایتان دارویی تجویز می شود حیاتی است که آنها را مصرف کنید و دوز صحیح را دنبال کنید. بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید چرا که اینکار با احتمال بسیار زیاد موجب بدتر شدن علائم شما می شود و سلامتی تان را به خطر می اندازد.

اهمیت ورزش منظم

افرادیکه بطور منظم ورزش نمی کنند دوبرابر بیشتر از کسانی که ورزش می کنند احتمال دارد دچار حمله ی قلبی شوند. قلب یک عضله است و مانند هر عضله ی دیگری از ورزش کردن سود می برد. یک قلب قوی می تواند خون بیشتری را با تلاش و تقلای کمتر به سراسر بدن بفرستد. ورزش های هوازی مانند پیاده روی، شنا و رقص باعث می شود قلب شما بیشتر کار کند و سالم بماند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.