پیشگیری از سردردهای خوشه ای

پیشگیری از سردرد خوشه‌ ای

از محرک ها دوری کنید

دوری کردن از محرک های  سردرد خوشه ای میتواند به پیشگیری از ایجاد آن  کمک کند. برای مثال، در یک دوره ی سردرد خوشه ای باید از نوشیدن الکل خودداری کنید. باید سعی کنید از مواد شیمیایی با بوی تند، مانند عطرها، رنگ یا بنزین که اغلب میتوانند ایجاد یک حمله سردرد را تحریک کنند، پرهیز کنید.

گرم شدن بیش از حد بدن در حین ورزش نیز میتواند در برخی از افراد سبب بروز حمله ی سردرد خوشه ای شود، بنابراین بهترین کار این است که در طول یک دوره ی سردرد از انجام ورزش خودداری کنید.
سیگار کشیدن نیز با افزایش ریسک ابتلا به سردردهای خوشه ای ارتباط دارد، بنابراین باید در فکر ترک سیگار باشید.

دارو

ممکن است پزشکتان برای شما دارو تجویز کند تا در طول یک دوره ی درد از بروز سردرد خوشه ای جلوگیری شود. شما باید به محض این که سردردها شروع شدند درمانتان را شروع کرده و تا زمانی که دوره تمام شود آن را ادامه دهید.

دارویی به نام وراپامیل، درمان اصلی برای پیشگیری از سردردهای خوشه ای است. این دارو به شکل قرص و به صورت چند بار در روز مصرف میشود. وراپامیل میتواند باعث بروز مشکلات قلبی در برخی از افراد شود بنابراین زمانی که آن را مصرف میکنید باید با استفاده از تست نوار قلب به نام الکتروکاردیوگرام (ECG) بررسی شوید.

در صورتی که وراپامیل اثربخش نبود، درمان های جایگزین میتوانند در نظر گرفته شوند. این درمان ها میتوانند شامل کورتیکواستروئیدها، داروی لیتیوم و مسدود کننده های عصب پس سری (تزریق بی حسی موضعی به پشت سر) باشد.

اثر بخشی درمان های پیشگیری کننده میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شاید نیاز باشد پیش از این که حمله ها تحت کنترل درآیند چند درمان متفاوت را امتحان کنید.

کمک و پشتیبانی

زندگی با سردردهای خوشه ای میتواند بسیار دشوار باشد به خصوص اگر سردردهای خوشه ای طولانی مدت (مزمن) داشته باشید.
مشاوه با پزشک متخصص مغز و اعصاب در این زمینه می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.