پیشگیری از شقاق

پیشگیری از شقاق مقعدی (فیشر مقعدی)

شقاق مقعد معمولا بدون نیاز به درمان طی یک هفته بهبود می یابند. با این حال در صورتیکه علت زمینه ای شان یبوست باشد و درمان نشده باقی بماند  به راحتی می توانند عود کنند.
در بعضی افراد نشانه های شقاق مقعد شش هفته و یا بیشتر باقی می ماند (شقاق مقعد مزمن)

بعضی از روش های خود مراقبتی ساده می تواند به عبور راحت تر مدفوع در کانال مقعد کمک کند. این مراقبت ها اجازه می دهد که شقاق درمان شده و همین طور شانس بروز شقاق های جدید در آینده را کم کند.

روش های خود مراقبتی برای پیشگیری از ایجاد یبوست عبارتند از:

  •  مصرف مقادیر زیاد فیبر در رژیم روزانه شامل میوه ها و سبزیجات و نان، پاستا و برنج با سبوس کامل- بزرگسالان باید روزانه حداقل 18 گرم فیبر مصرف کنند
  • نوشیدن مقادیر فراوان مایعات در طول شبانه روز
  •   توجه به نیاز برای دفع فوری مدفوع- در صورت بی توجهی و به تعویق انداختن دفع، باعث می شود مدفوع خشک و سفت شده و به سختی از مقعد عبور نماید
  • فعالیت بدنی منظم– باید حداقل هفته ای 150 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید

می توانید برای تسکین درد از داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و یا قرار دادن باسن خود در لگن آب گرم چندین نوبت در طول روز بویژه بعد از هربار اجابت مزاج، استفاده کنید.
پزشک معالج شما برای کمک به بهبود علائم و سرعت بخشیدن به روند بهبودی شما می تواند برایتان دارو تجویز کند.

این داروها می تواند شامل ملین ها باشد که کمک می کند تا دفع راحت تری داشته باشید و یا پماد های مسکن که مستقیما در محل مقعد باید استفاده کنید.
در موارد مقاوم و مزمن شقاق مقعد که روش های خود-مراقبتی و درمان دارویی موثر نبوده اند عمل جراحی توصیه می شود.

جراحی اغلب در درمان شقاق بسیار موثر است اما ممکن است با ریسک کمی موجب ایجاد عوارض بعد از عمل جراحی مانند بی اختیاری کنترل مدفوع گردد.

چه کسانی دچار این بیماری می شوند؟

شقاق مقعد بسیار رایج است و تقریبا یک نفر از هر ده نفر به درجاتی در طول زندگی ش درگیر این مشکل می شود.
هر دو جنس بطور یکسان گرفتار می شوند و در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد. هرچند که کودکان و بالغین جوان بین 10 تا 30 سال بیشتر احتمال دارد  مبتلا به شقاق مقعد شوند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.