جلوگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

اگرچه پوسیدگی دندان مشکل شایعی ست با این وجود اغلب بطور کامل قابل پیشگیری است. بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان این است که تا حد ممکن دندان ها و لثه هایتان را سالم و تمیز نگه دارید. بعنوان مثال، باید این کارها را انجام دهید:

  • بطور منظم نزد دندانپزشک بروید – بسته به وضعیت دهان، دندان ها و لثه هایتان دندانپزشک تصمیم می گیرد هرچند وقت یکبار لازم است نزد او بروید
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته دار را بویژه بین وعده های غذایی یا تا یکساعت قبل از رفتن به رختخواب  کم کنید – بعضی داروها هم ممکن است حاوی قند باشند، لذا بهتر است در صورت امکان دنبال اشکال بدون قند آنها باشید
  • از دندان ها و لثه هایتان مراقبت کنید – دندان هایتان را با یک خمیر دندان حاوی فلوراید دوبار در روز خوب مسواک بزنید، از نخ دندان یا مسواک بین دندانی حداقل یک بار در روز استفاده کنید
  • از کشیدن سیگار یا نوشیدن الکل خودداری کنید – تنباکو با تولید بزاق که به تمیزی دندان هایتان کمک می کند، تداخل پیدا می کند. الکل هم باعث ساییدگی مینای دندان می شود.
  • اگر خشکی دهان مداوم دارید به پزشک یا دندانپزشک تان مراجعه کنید – این وضعیت ممکن است بعلت مصرف بعضی داروها یا شرایط خاص پزشکی باشد

محافظت از دندان های کودکتان

ایجاد عادات غذایی خوب مانند محدود کردن میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین می تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکتان کمک کند. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک از سنین پایین باید مدنظر قرار داده شود.
آموزش تمیز کردن مناسب و منظم دندان ها به کودکتان بسیار مهم است.  دندانپزشک تان می تواند به شما نشان دهد چطور این کار رابکنید. کودکان کم سن وسال باید از مسواک مخصوص کودکان استفاده کنند، حتما نحوه ی استفاده از آن را روی برچسب مسواک بخوانید.

کودکان هم باید دندان هایشان را دوبار در روز بویژه قبل از رفتن به رختخواب مسواک کنند.

چطور پلاک های دندانی باعث پوسیدگی دندان می شوند

دهان شما مملو از باکتری هایی است که لایه ای روی سطح دندان های شما به نام پلاک ایجاد می کنند.

زمانیکه شما غذا یا نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات مصرف می کنید – بویژه غذاها و نوشیدنی های شیرین –  باکتری های درون پلاک  کربوهیدراتها را به انرژی مورد نیازشان تبدیل می کنند، و همزمان با این کار اسید هم تولید می کنند.

اگر پلاک ها اجازه ی پیدا کنند روی دندان ها تشکیل شوند اسید می تواند سطح دندان شما را حل کند و باعث ایجاد سوراخ ها و حفره هایی به نام کرم خوردگی دندان می شوند.

زمانیکه این سوراخ ها (کرم خوردگی ها) روی مینای دندان شکل گرفت پلاک و باکتری ها می توانند به عاج دندان ( قسمت نرم تر، بافت شبیه استخوان در زیر مینا) دسترسی پیدا کنند. از آنجائیکه عاج از مینا نرم تر است پروسه ی پوسیدگی دندان سرعت پیدا می کند.
بدون درمان، باکتری وارد پالپ دندان (قسمت نرم مرکزی دندان که حاوی اعصاب و عروق خونی است) می شود. در این مرحله، اعصاب دندان در معرض باکتری قرار گرفته و معمولا دندان شما دردناک می شود.
باکتری ها می تواند باعث ایجاد آبسه در پالپ دندان شوند و عفونت می تواند به استخوان گسترش پیدا کند که باعث نوع دیگری از آبسه می شود. 

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.