درمان چاقی

چاقی – درمان

هدف از درمان ، رسیدن به یک وزن نرمال و سالم ماندن است. این کار سلامتی شما را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری ها را در شما کاهش می‌دهد. برای این کار ممکن است با گروهی از از متخصصان از جمله متخصصان تغذیه، مشاوران رفتاری و یا متخصصان چاقی مشورت کنید. لازم به ذکر است که روش های درمانی مناسب برای شما کاملا به اندازه چاقی، سلامت کلی و تمایلات شما برای انجام برنامه کاهش وزن بستگی دارد.
شما نیاز دارید که حتما تغییری در رژیم غذایی خود داشته باشید. کاهش کالری و داشتن عادت سالم غذایی برای غلبه بر چاقی بسیار مهم و حیاتیست. شاید در ابتدا به سرعت وزن کم کنید اما کاهش مداوم وزن در طولانی مدت ایمن ترین روش برای کاهش وزن و بهترین راه برای دائمی بودن آن محسوب می‌شود. برای این کار از تغییرات شدید و غیر واقعی رژیم غذایی چون رژیم‌های غذایی ضربتی اجتناب کنید؛ چراکه بعید به نظر می‌رسد به شما کمک کنند وزن اضافی را برای مدت طولانی تحت کنترل داشته باشید. برنامه‌ریزی کنید که حداقل شش ماه به یک برنامه جامع کاهش وزن و حداقل یک سال به مرحله نگهداری آن برنامه متعهد باشید تا احتمال موفقیت در کاهش وزن را افزایش دهید.
به یاد داشته باشید که بهترین رژیم لاغری وجود ندارد و باید یکی از رژیم‌های غذایی سالم را انتخاب کنید که احساس می‌کنید برای شما مفید است. مانند :

کاهش کالری : کلید کاهش وزن، کاهش میزان کالری دریافتی شماست. برای این کار باید به بررسی عادات غذایی و آشامیدنی خود بپردازید تا ببینید چه مقدار کالری به طور معمول مصرف می‌کنید و از کجا می‌توانید آن را کاهش دهید. شما و پزشک می‌توانید تصمیم بگیرید که روزانه چه مقدار کالری برای کاهش وزن مصرف کنید؛ اما مقدار معمول آن ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری برای خانم‌ها و ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری برای آقایان است .
احساس سیری کمتر : برخی از غذاها مانند دسرها، آب‌نبات‌ها، چربی‌ها و غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی کالری در یک تکه کوچک هستند. در مقابل، میوه‌ها و سبزیجات حجم بیشتری از کالری را تأمین می‌کنند. با خوردن حجم بیشتر از غذاهایی که کالری کمتری دارند، گرسنگی را کاهش می‌دهید، کالری کمتری دریافت می‌کنید و احساس بهتری در مورد وعده غذایی خود پیدا می‌کنید که به میزان رضایت شما به صورت کلی کمک می‌کند.
انتخاب سالم‌تر : برای سالم‌سازی رژیم غذایی کلی خود، بیشتر از غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و کربوهیدرات‌های کامل استفاده کنید. همچنین روی منابع کم پروتئین مانند لوبیا، عدس و سویا و گوشت‌های بدون چربی تأکید کنید. اگر ماهی را دوست دارید، سعی کنید هفته‌ای دو بار ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نمک و شکر افزوده شده را محدود کنید. مقادیر کمی چربی بخورید و اطمینان حاصل کنید که آنها از منابع سالمی مانند روغن زیتون، کانولا و مغزها تهیه شده‌اند .
محدود کردن برخی غذاها : رژیم‌های خاص، مقدار یک گروه غذایی خاص مانند غذاهای پرکربوهیدرات یا پرچرب را محدود می‌کنند. از پزشک خود بپرسید کدام یک از رژیم‌های غذایی موثر شناخته شده‌اند و کدام یک می‌توانند برای شما مفید باشند.
جایگزین‌های غذایی : این برنامه‌ها پیشنهاد می‌دهند که شما یک یا دو وعده غذایی را با محصولات آنها جایگزین کنید؛ مانند شیک‌های کم‌ کالری. میان‌ وعده‌های سالم و یک وعده غذایی سوم سالم و متعادل که چربی و کالری کمی دارد، بخورید. در کوتاه‌مدت، این نوع رژیم غذایی می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. به خاطر داشته باشید که این رژیم‌ها به شما نمی‌آموزند که چگونه سبک زندگی کلی خود را تغییر دهید؛ بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید ممکن است مجبور باشید این وضعیت را ادامه دهید.
مراقب کاهش وزن سریع باشید : ممکن است فریب رژیم‌های رایج را بخورید که کاهش سریع و آسان وزن را نوید می‌‌دهند. واقعیت این است که هیچ غذای جادویی یا درمان سریع وجود ندارد. رژیم‌های رایج ممکن است در کوتاه‌مدت کمک کنند؛ اما به نظر نمی‌رسد نتایج طولانی‌مدت از سایر رژیم‌ها بهتر باشد .
به همین ترتیب، ممکن است در یک رژیم ضربتی وزن کم کنید؛ اما با قطع رژیم، احتمالاً دوباره آن را بازیابی خواهید کرد. برای کاهش وزن و جلوگیری از افزایش مجدد آن، باید عادت‌های غذایی سالمی را بپذیرید که می‌توانید به مرور زمان آن را حفظ کنید.
ورزش کنید : افراد مبتلا به چاقی باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند تا از افزایش وزن بیشتر جلوگیری کنند یا از دست دادن مقدار متوسطی از وزن خود را حفظ کنند. برای رسیدن به کاهش وزن چشمگیر، ممکن است لازم باشد ۳۰۰ دقیقه یا بیشتر در هفته ورزش کنید. با بهبود استقامت و تناسب اندام، احتمالاً باید به تدریج مقدار ورزش را افزایش دهید.
تغییرات رفتاری : یک برنامه اصلاح رفتاری به شما کمک می‌کند تا سبک زندگی خود را تغییر دهید، وزن کم کنید و آن را نیز حفظ کنید. همه افراد متفاوت هستند و موانع مختلفی برای کنترل وزن دارند. مانند کمبود وقت برای ورزش یا غذا خوردن در اواخر شب. رفتارهای خود را به گونه‌ای تغییر دهید تا برای رفع نگرانی‌های فردی شما مناسب باشند.
اصلاح رفتار، که گاهی اوقات رفتار درمانی نامیده می‌شود، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
مشاوره : صحبت با یک متخصص بهداشت روان می‌تواند به شما کمک کند تا مسائل عاطفی و رفتاری مربوط به غذا خوردن را برطرف کنید. درمان می‌تواند به شما کمک کند تا دلیل پرخوری خود را بفهمید و روش‌های سالم کنار آمدن با اضطراب را بیاموزید. همچنین می‌توانید یاد بگیرید که چگونه رژیم غذایی و فعالیت خود را کنترل کنید، عوامل تحریک‌کننده غذا را درک کنید و با ولع مصرف غذا کنار بیایید. مشاوره می‌تواند به صورت انفرادی یا به صورت گروهی باشد. برنامه‌هایی با تمرکز بیشتر، برنامه‌هایی که سالانه شامل ۱۲ تا ۲۶ جلسه هستند، ممکن است در رسیدن به اهداف کاهش وزن مفیدتر باشند .
گروه‌های حمایتی : رفاقت و تفاهم را می‌توانید در گروه‌های حمایتی پیدا کنید؛ جایی که دیگران با چاقی چالش‌های مشابهی دارند. برای دسترسی به گروه‌های حمایتی در منطقه خود با پزشک، بیمارستان‌های محلی یا برنامه‌های تجاری کاهش وزن مشورت کنید.
جراحی لاغری : در بعضی از افراد جراحی لاغری یک گزینه برای کاهش وزن محسوب می‌شود. جراحی کاهش وزن میزان غذایی را که می‌توانید راحت بخورید یا جذب غذا و کالری یا هر دو را کاهش می‌دهد. در حالی که جراحی کاهش وزن بهترین شانس را برای کاهش بیشترین وزن دارد، اما می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد .
جراحی کاهش وزن ممکن است مناسب باشد؛ اگر که روش‌های دیگری را برای لاغر کردن امتحان کرده‌اید و بی‌نتیجه مانده است
شما به شدت چاق هستید BMI شما ۴۰ یا بیشتر است
BMI شما ۳۵ تا ۳۹.۹ است و همچنین یک مشکل جدی مرتبط با وزن مانند دیابت یا فشار خون بالا دارید
شما متعهد به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی هستید که برای عملکرد جراحی ضروری است
جراحی کاهش وزن به برخی از افراد کمک می‌کند تا ۳۵٪ یا بیشتر از وزن اضافی بدن خود را از دست بدهند. اما جراحی کاهش وزن درمان چاقی معجزه‌آسایی نیست.
این جراحی تضمین نمی‌کند که تمام وزن اضافی خود را از دست خواهید داد یا اینکه آن را در طولانی‌مدت نگه می‌دارید. موفقیت در کاهش وزن پس از جراحی به تعهد شما در ایجاد تغییرات مادام‌العمر در عادات غذایی و ورزشی بستگی دارد .

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.