چاقی

چاقی

چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن است و جدا از اینکه ممکن است روی زیبایی تاثیر داشته باشد می تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. دلایل زیادی وجود دارد که برخی از افراد در جلوگیری از چاقی مشکل دارند. معمولاً چاقی در نتیجه ترکیبی از عوامل ارثی، همراه با محیط و رژیم‌های غذایی شخصی و انتخاب‌های ورزشی ایجاد می‌شود.
باید بدانید که حتی کاهش وزن متوسط می‌تواند مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی را بهبود بخشد یا از آن جلوگیری کند. تغییرات رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و تغییرات رفتاری می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. داروهای تجویزی و روش‌های کاهش وزن گزینه‌های دیگری برای درمان چاقی هستند
اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم که چاقی چیست؟ این هست که شاخص توده بدن (BMI) معیاری است که وزن و قد فرد را برای اندازه‌گیری اندازه بدن می‌سنجد. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در بزرگسالان بی‌ام‌آی 30.0 یا بیشتر به عنوان چاقی تعریف می‌شود. اما BMI همه چیز نیست. به عنوان یک معیار محدودیت‌هایی نیز دارد.

مهم‌ترین دلیل اضافه وزن این است که به اندازه‌ایی که کالری دریافت می‌کنید، آن را نمی‌سوزانید؛ یعنی هیچ تعادلی بین کالری دریافتی و کالری مصرفی وجود ندارد. بدن مقداری از چربی را برای انرژی و سایر عملکرد‌ها مصرف می‌کند. اما میزان اضافی آن از بدن خارج نمی‌شود، بلکه به شکل چربی در نواحی مختلف ذخیره خواهد شد.
همچنین، BMI بین چربی اضافی، عضله یا توده استخوان تمایزی قائل نمی‌شود و هیچ نشانه‌ای از توزیع چربی در افراد ارائه نمی‌دهد.
با وجود این محدودیت‌ها، از BMI همچنان به عنوان راهی برای سنجش اندازه بدن استفاده می‌شود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.