کابوس شبانه چیست

کابوس شبانه

وحشت زدگی در خواب و کابوس های شبانه

بسیاری از کودکان وحشت زدگی در خواب و کابوس های شبانه را تجربه می کنند اما اغلب با افزایش سن برطرف می شود. این کابوس ها باعث آزار روحی دراز مدت برای کودک شما نمی شوند.

وحشت زدگی در خواب با کابوس های شبانه بسیار تفاوت دارد. کودکی که دچار وحشت زدگی در خواب می شود ممکن است فریاد بزند و بی قرار و هراسان به اطراف بدود و ممکن است شما را که می خواهید او را آرام کنید، نشناسد. این رفتار معمولا در صورت بیدار شدن ناگهانی از خواب عمیق و قبل از مرحله ی رویابینی اتفاق می افتد.

کودک شما طی این دوره ها به طور کامل هشیار نیست و صبح روز بعد هیچ خاطره ای از آن به یاد نخواهد داشت.
کابوس های شبانه در زمان خواب عمیق اتفاق می افتند (به این مرحله خواب رِم می گویند). ممکن است کودک شما بعلت کابوس از خواب بپرد و بسته به سنی که دارد ممکن است بتواند آنرا به خاطرآورده وخواب بدی را که می دیده برای شما شرح دهد.
هر دو موضوع وحشت زدگی در خواب و کابوس های شبانه با جزئیات بیشتر در سطرهای زیر به همراه توصیه هایی در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید، شرح داده شده اند.

وحشت زدگی در خواب

وحشت زدگی در خواب در کودکان بین 3 الی 8 ساله شایع است.
کودکی که وحشت زدگی در خواب را تجربه می کند ممکن است جیغ بکشد، فریاد بزند و با حالت وحشت زدگی شدید به اطراف بدود و حتی از تخت بیرون بپرد. چشم هایش باز خواهد بود اما کاملا هشیار و بیدار نیست.
این حمله معمولا در قسمت اول شب اتفاق می افتد و تا چندین دقیقه ادامه دارد (تا 15 دقیقه) و گاهی بیش از یک بار در طول شب اتفاق می افتد

چرا اتفاق می افتد؟

وحشت زدگی در خواب در کودکانی با سابقه خانودگی اختلال وحشت زدگی در خواب و یا عادت راه رفتن در خواب شایع تر است.
یک حمله وحشت زدگی در خواب ممکن است با داشتن هر کدام از شرایط زیر تحریک شود:

  •  عاملی که میزان خواب عمیق کودک شما را افزایش دهد مانند خستگی، تب و یا بعضی انواع خاص داروها
  • عاملی که احتمال بیدار شدن کودک را از حالت خواب عمیق بالا ببرد مانند هیجان، اضطراب، سرو صدای ناگهانی یا مثانه ی پر

شما چه کار باید بکنید؟

اگر کودک شما دچار یک اپی زود وحشت زدگی در خواب شده است بهترین کاری که می توانید بکنید این است که آرام باشید و صبر کنید تا کودک آرام شود. تا زمانیکه کودک در وضعیت ایمنی قرار نگرفته است، مداخله نکنید و یا با کودک ارتباط برقرار نکنید . 

وحشت زدگی در خواب می تواند برای شاهد بیرونی وحشت آور باشد اما به کودکتان آسیبی نمی زند.
زمانی که کودکتان در حال تجربه ی این وضعیت است نباید تلاش کنید او را از خواب بیدار کنید. ممکن است شما را نشناسد و اگر سعی کنید او را آرام کنید بیشتر بی قرار شود.

بعد از اینکه اپی زود وحشت زدگی تمام شد، می توانید با خیال راحت کودک را از خواب بیدار کنید. در صورت نیاز او را تشویق کنید قبل از اینکه دوباره بخوابد به دستشویی برود.
اگر کودکتان سریعا دوباره به خواب عمیق برود ممکن است دوباره دچار یک اپی زود دیگر وحشت زدگی در خواب بشود. برای اینکه این سیکل شکسته شود اطمینان حاصل کنید قبل از اینکه کودکتان دوباره بخوابد کاملا بیدار و هشیار شده است.

کودک شما صبح روز بعد این حمله را به یاد نخواهد داشت، اما اگر سعی کنید با او صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی او را نگران کرده و باعث تحریک این وحشت زدگی شده است، کمک کننده خواهد بود. همچنین اگر یک برنامه ی روتین آرامش بخش در زمان رفتن به رختخواب داشته باشد، بسیار کمک کننده خواهد بود.
سعی نکنید در مورد حمله ی وحشت زدگی با کودکتان طوریکه باعث نگرانی او شود صحبت کنید، چون می تواند اضطراب او را افزایش دهد.

اگر حملات وحشت زدگی در خواب تکرار می شوند و در زمان مشخصی هر شب اتفاق می افتند ممکن است بیدار کردن کودک باعث شکسته شدن این سیکل شود.
به مدت 7 شب ، هر شب 15 دقیقه زودتر از زمان پیش بینی شده ی شروع اپی زود وحشت زدگی،  کودک را از خواب بیدار کنید. این کار به اندازه ی کافی الگوی خواب او را مختل می کند تا حملات وحشت زدگی ش را متوقف کند، بدون اینکه روی کیفیت خوابش اثر بگذارد.

چه زمانی باید به دنبال کمک گرفتن باشید؟

بیشتر کودکان نهایتا از حملات وحشت زدگی در خواب رهایی پیدا می کنند، اما اگر این حملات چندین بار در یک شب و یا در بیشتر شب ها اتفاق می افتد با پزشک خود مشورت کنید.
پزشک بررسی خواهد کرد آیا علت ایجاد این حملات عاملی هست که به راحتی قابل درمان باشد یا خیر. بعنوان مثال، لوزه های بزرگ می توانند باعث اختلال در تنفس هنگام شب شده و کودک شما را از خواب بیدار کند.

در تعداد کمی از کودکانی که وحشت زدگی در خواب را تجربه می کنند ممکن است نیاز باشد کودک به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

کابوس های شبانه

کابوس های شبانه در کودکان سنین 3 الی 6 سال شایع است. بیشتر کودکان با بزرگ تر شدن، از این کابوس ها رهایی می یابند.

کابوس ها معمولا در زمانی دیروقت تر در شب اتفاق می افتند و باعث ایجاد احساس قوی وحشت، ترس، نگرانی و اضطراب می شوند. کودک شما ممکن است از خواب بیدار شود و بتواند خوابی را که می دیده به خاطر آورده و برای شما شرح دهد.
کابوس های شبانه در کودکان می تواند به دلیل یک تجربه ی ترسناک مانند تماشای یک فیلم ترسناک یا بعلت چیزی که نگران شان کرده است، ایجاد شود.

چه باید بکنید؟

با کودکتان صحبت کنید تا بفهمید آیا چیزی نگرانشان کرده که بتواند عامل محرک این کابوس ها باشد.

همانند وحشت زدگی در خواب، داشتن یک برنامه ی روتین آرامش بخش در هنگام خواب می تواند در بهبود این وضعیت کمک کننده باشد.
اگر کودکتان دچار کابوس های شبانه ی مکرر می شود (یک سری از کابوس های شبانه با موضوع تکراری) او را برای بررسی نزد پزشک خود ببرید.
اگر کابوس های شبانه ی کودک شما ناشی از یک تجربه ی استرس زا در گذشته باشد، ممکن است نیاز به جلسات مشاوره داشته باشند.

کابوس های شبانه در بزرگسالان

کابوس های شبانه و وحشت زدگی در خواب معمولا با دوران کودکی مرتبط هستند اما گاهی می توانند بزرگسالان را نیز درگیر کنند.

دلایل محتمل زیادی برای کابوس های شبانه ی بزرگسالان وجود دارد اما اغلب شان با استرس، آسیب یا یک بیماری مرتبط با سلامت روانی در ارتباط هستند.
همچنین این کابوس ها بعد از مصرف بعضی از انواع خاص داروها مانند داروهای ضد افسردگی هم ممکن است اتفاق بیافتند.
گاهی وضعیتی که روی خواب فرد اثر می گذارد می تواند محرک ایجاد وحشت زدگی در خواب باشد.

بعنوان مثال:

کابوس های شبانه معمولا آسیب جسمی ایجاد نمی کنند اما می توانند آزاردهنده یا ناراحت کننده باشند. همچنین این کابوس ها مانع این می شوند که یک خواب شبانه ی خوب داشته باشید.
اگر دچار کابوس های شبانه مکرر هستید که روی وضعیت خواب و زندگی روزانه ی شما اثر گذاشته است با پزشک خود مشورت کنید.

اگر کابوس های شبانه شما بعلت یک حادثه ی آسیب زای خاص ایجاد شده باشد، پزشک تان  ممکن است درمان های روانشناسی مانند جلسات مشاوره را به شما توصیه نماید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.