نشانه های کلسترول بالا

کلسترول بالا – علائم

کلسترول بالا بیماری شایع پزشکی است، اما اغلب نتیجه انتخاب نوع ناسالم زندگی است، بنابراین قابل پیشگیری و درمان است. در هیپرکلسترولمی یا کلسترول بالا خانوادگی، خطر ابتلا به کلسترول بالا در فرد بالاتر است، زیرا نقص (جهش) در یک ژن باعث تغییر کلسترول بدن می‌شود. این جهش باعث جلوگیری از برداشتن کلسترول LDL یا کلسترول “بد” از خون می‌شود. در نتیجه، پلاک‌ها می‌توانند باعث ایجاد تنگی و سخت شدن شریان‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شوند.
تست ژنتیک می‌تواند نشان دهد که آیا شما مبتلا به این جهش ژنی هستید یا خیر. این جهش‌های ژنی از والدین به کودک منتقل می‌شوند. برای داشتن این بیماری، کودک باید یک نسخه تغییر یافته ژن را از یک والد به ارث برده باشد. اکثر افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی یا کلسترول بالا خانوادگی دارای یک ژن جهش یافته و یک ژن طبیعی هستند.
در موارد نادری، فرد یک نسخه آسیب دیده را از هر دو والدین به ارث می‌برد، که می‌تواند منجر به شکل شدیدتری از این بیماری شود.
با این که، هیپرکلسترولمی یا کلسترول بالا از زمان تولد اتفاق می‌افتد اما متاسفانه کلسترول بالا اغلب نشانه‌های بسیاری در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند. آزمایش خون معمولا سطح (LDL) را که معمولا “کلسترول بد” نامیده می‌شود را در خون نشان می‌دهد. پزشکان سطوح ۱۹۰ میلیگرم در دسی لیتر (mg / dL) یا بالاتر در بزرگسالان و ۱۶۰ میلیگرم در دسی لیتر یا بالاتر در کودکان را در نظر می‌گیرند. اگر چه علائم به ندرت رخ می‌دهد، اما برخی از افرادی که دارای هیپرکلسترولمی یا کلسترول بالا هستند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

درد قفسه سینه
برآمدگی‌های کوچک بر روی پوست، معمولا بر روی دست، آرنج، زانو یا اطراف چشم
گزانتوم(رسوب کلسترول مومی در پوست یا تاندون‌ها): هنگامی که فرد ژن‌های جهش یافته را برای هیپرکلسترولمی یا کلسترول بالا از هر دو والدین دریافت می‌کند، در سن خیلی زود احتمال ایجاد گزانتوم را دارد. گاهی اوقات آن‌ها حتی در دوران نوزادی نیز گزانتوم دارند.
رسوب زرد رنگ و کوچک کلسترول در زیر چشم و اطراف پلک

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.