بلاگ و مقالات, روانپزشکی

افسردگی نوجوانان | چند نکته مهم در رابطه با افسردگی و علائم افسردگی در جوانان

افسردگی نوجوانان | چند نکته مهم در رابطه با افسردگی و علائم افسردگی در جوانان

افسردگی نوجوانان

افسردگی نوجوانان و یا جوانان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم والدین در زمان رشد آنهاست.  به همین دلیل است که والدین به دنبال علائم افسردگی می‌گردند تا بتوانند زودتر برای درمان افسردگی نوجوانشان اقدام کنند. همانگونه که می‌دانید دوران نوجوانی سختی خاص خودش را دارد و برای همه به یک نوع نمی‌گذرد. در بسیاری از موارد افسردگی نوجوانان و یا افسردگی در جوانان شایع است. چراکه این بیماری بیشتر در این سن فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
طی تحقیقاتی مشخص شده است که از هر 5 نوجوان یک نفر افسردگی را تجربه می‎‌کند. با اینکه این بیماری هم مانند دیگر بیماری‌ها درمان دارد اما اکثر نوجوانان افسرده از کسی کمک نمی‌گیرند.
مادر این مطلب از مقالات پزشکان “ازپزشک”، علائم افسردگی نوجوانان و  علائم افسردگی در جوانان را مورد بررسی قرار دادیم. تا شما با خواندن این مطلب بتوانید به بهترین شکل ممکن به فرزند خود کمک کنید.

افسردگی نوجوانان |آیا نوجوان من افسرده است؟

شاید شما هم با خواندن این مطلب این سوال از ذهنتان عبور کرده باشد که آیا نوجوان شما افسرده است؟ افسردگی نوجوانان و یا افسردگی در جوانان حالتی فراتر از بدخلقی آنهاست. این حالت مشکلی بسیار جدی مربوط به سلامت روان است که قطعا بر زندگی روزمره آنها تاثیر می‌گذارد.
نگران نباشید. افسردگی درمان دارد. به همین دلیل شما والدین گرامی می‌توانید در این زمینه به سرعت به فرزند خود کمک کنید. در این زمان است که عشق، حمایت و راهنمایی جوان و نوجوان شما تا حدی زیادی به آنها کمک می‌کند.  حمایت و عشق ورزیدن به نوجوانان تا حد زیادی می‌تواند به آنها کمک کند تا بر افسردگی غلبه کنند.
گاهی اوقات در نوجوانان انتظار بدخلقی وجود دارد. اما اشتباه نگیرید، افسردگی آنها چیز دیگری است. افسردگی در این دوران می‌تواند ذات شخصیت فرزند شما را از بین برده و باعث غم، ناامیدی و عصابیت شود.

بخوانید: قرص خواب | انواع قرص خواب و آشنایی با عوارض قرص خواب

بسیاری از رفتارهای سرکشانه و ناسالم در نوجوانان می‌تواند نشانه افسردگی باشد. ما در ادامه چند مورد از روش‌های تخلیه هیجانی نوجوانان را بررسی می‌کنیم.

فرار: فرار از خانه معمولاً به نشانه فریادی برای کمک است.

سوء مصرف مواد مخدر و الکل: گاهی برای درمان افسردگی به الکل و یا مواد مخدر رو می‌آورند. که متأسفانه سوء مصرف مواد مخدر اوضاع را بدتر می‌کند.

عزت نفس پایین: افسردگی در نوجوانان می‌تواند احساس زشتی، شرم، شکست خوردگی و بی لیاقتی را تحریک و تشدید کند.

اعتیاد به تلفن‌های هوشمند: ممکن است برای فرار از مشکلات به شبکه‌های اجتماعی پناه ببرند. اما اینکار باعث انزوا و افسردگی بیشتر آنها می‌شود.

رفتار بی پروا: امکانش بسیار زیاد است که نوجوانان افسرده رفتارهای خطرناک یا پرخطری مانند. رانندگی بی پروا، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و رابطه جنسی پر خطر داشته باشند.

خشونت: برخی از نوجوانان افسرده امکان دارد پرخاشگر و خشن شوند.

افسردگی در جوانان

افسردگی در جوانان

افسردگی نوجوانان | برای مشاوره آنلاین، اپلیکیشن “ازپزشک” را نصب کنید.

متاسفانه افسردگی در نوجوانان با تعدادی از مشکلات دیگر سلامت روان مانند اختلالات تغذیه‌ای و آسیب به خود همراه است. افسردگی می‌تواند درد بزرگی برای نوجوان شما ایجاد کرده و زندگی خانوادگی روزمره را مختل کند. پس کارهای زیادی وجود دارد که بتوانید برای کمک به فرزندتان در جهت بهبود این احساسات انجام دهید. پس اول یاد بگیرید افسردگی نوجوانان چیست تا در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده بدانید چه کنید.
بر خلاف بزرگسالان که توانایی جستجوی کمک را دارند، نوجوانان تنها به والدین، ​​معلمان یا سایر مراقبان خود متکی هستند.   باید بدانید که  نوجوانان مبتلا به افسردگی لزوماً غمگین به نظر نمی‌رسند. و امکان دارد برجسته‌ترین علائم شامل تحریک پذیری، عصبانیت و آشفتگی را داشته باشند. در ادامه نشانه‌های افسردگی نوجوانان را بررسی می‌کنیم. به خواندن این مطلب پزشکی ما ادامه دهید و تا انتهای آن همراه ما باشید.

علائم افسردگی نوجوانان

  • غم یا ناامیدی
  • تحریک پذیری، عصبانیت یا خشم
  • گریه مکرر
  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • از دست دادن علاقه به شرکت در فعالیت‌ها
  • عملکرد ضعیف در مدرسه
  • تغییر در عادات غذایی و خوابیدن
  • بی‌قراری و تحریک پذیری
  • احساس بی‌ارزشی و گناه
  • عدم اشتیاق و انگیزه
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • مشکل در تمرکز
  • دردهای بدون دلیل
  • افکار مرگ یا خودکشی

 

بیشتر بخوانید: کابوس شبانه | علت کابوس‌های شبانه چیست و چرا کابوس می‌بینیم ؟

 افسردگی در نوجوانان بسیار متفاوت از افسردگی در بزرگسالان است. برای مثال علائمی که در ادامه عنوان می‌کنیم در نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است:

دردهای بدون دلیل: نوجوانان مبتلا به افسردگی اغلب از بیماری‌های جسمی مانند سردرد یا معده درد شکایت می‌کنند. اگر با معاینه کامل بدنی علت پزشکی این دردها مشخص نشود، می‌تواند نشان دهنده افسردگی باشد.

حساسیت به انتقاد: نوجوانان افسرده احساس بی‌ارزشی می‌کنند. همین موضوع آنها را در معرض انتقاد، طرد و شکست، بسیار آسیب پذیر می‌سازد.

کناره گیری: شاید بزرگسالان در هنگام افسردگی تمایل به انزوا داشته باشند، اما نوجوانان حداقل برخی از دوستان خود را حفظ می‌کنند. نوجوانان مبتلا به افسردگی کمتر از گذشته معاشرت کرده، از والدین دور شده و با گروه دیگری صمیمی می‌شوند.

روحیه تحریک پذیر یا عصبانی: حالت غالب در نوجوانان افسرده معمولا به جای غم و اندوه، تحریک‌پذیری است. یک نوجوان افسرده می‌تواند بدخلق، خشن، ناامید یا عصبی باشد.

درمان سریع افسردگی

درمان سریع افسردگی

افسردگی نوجوانان را جدی بگیرید!

اگر نمی‌دانید که نوجوان شما افسرده است و یا تنها حالات نوجوانی دارد، به مدت زمان علائم دقت کنید. اینکه نوجوان شما تاچه اندازه نسبت به حالت معمول خود تغییر کرده و مدت زمان علائمش چقدر است اهمیت دارد. شاید در نوجوانان گاهی استرس و عصبانیت طبیعی به نظر بیاید. اما ناراحتی، بی‌حالی و یا تحریک‌پذیری مداوم اصلا حالت نرمالی نیست و  خبر از افسردگی دارد. که گاهی این حالت می‌تواند نوجوان شما را به مرز خودکشی برساند.
اما خودکشی در نوجوانان افسرده چه علائم هشدار دهنده‌ای می‌تواند داشته باشد؟!
نوجوانان دارای افسردگی شدید، به ویژه آنهایی که دچار سوء مصرف الکل یا مواد مخدر هستند. اغلب به خودکشی فکر کرده و  اقدام به خودکشی می‌کنند.

بخوانید: عوارض استرس و فکر زیاد | عوارض استرس و اضطراب شدید بر روی بدن

پس بسیار مهم است که شما هرگونه افکار یا رفتارهای خودکشی را جدی بگیرید. برخی از مهمترین علائم را بررسی می‌کنیم:

  • صحبت یا شوخی در رابطه با خودکشی
  • استفاده از جملاتی مانند ” بهتر بود می­‌مردم”، “کاش می توانستم برای همیشه ناپدید شوم” یا “هیچ راه چاره ای نیست” “اگر من می مردم، ممکن بود مردم من را بیشتر دوست داشته باشند”
  • نوشتن داستان و شعر درباره مرگ، مردن یا خودکشی
  • انجام رفتارهای بی پروا یا تصادفات زیادی که منجر به جراحت شود
  • بخشش اموال باارزش
  • خداحافظی با دوستان و خانواده مثل اینکه آخرین دیدارشان باشد
  • استفاده از قرص یا راه‌های دیگر برای خودکشی

چگونه به نوجوان افسرده خود کمک کنیم؟

افسردگی در صورت عدم درمان بسیار آسیب زننده است. بنابراین منتظر نمانید تا علائم نگران کننده خودبه خود از بین بروند. اگر شک دارید که نوجوان شما افسرده است. نگرانی های خود را به روشی محبت آمیز و بدون قضاوت با آنها مطرح کنید.
حتی اگر مطمئن نیستید که مسئله آنها افسردگی است، رفتارها و احساساتی که می بینید نشان دهنده مشکلات است. پس باید این مشکلات را برطرف کنید. بهتر است به نوجوان خود بفهمانید که متوجه برخی از علائم افسردگی آن شده‌اید و به شدت نگرانید. حتما از فرزندتان بخواهید هر آنچه که تجربه کرده است را با شما به اشتراک بگذارد.
از پرسیدن بسیاری از سوالات بی مورد از فرزندتان خودداری کنید. چراکه اکثر نوجوانان ترجیح می‌دهند تحت کنترل یا فشار نباشند. کافیست به صراحت بگویید که آماده ارائه هرگونه حمایت هستید و دوست دارید به آنها کمک کنید.

علت افسردگی نوجوانان

علت افسردگی نوجوانان

با چند راهکار ساده می‌توانید افسردگی نوجوانان را درمان کنید و کمک حالشان باشید:

  1. به جای سخنرانی کردن بیشتر شنونده باشید.
    زمانیکه نوجوان شما صحبت کرد از انتقاد کردن بپرهیزید. باید بدانید که صحبت کردن نوجوان شما یعنی برقراری ازتباط. در این شرایط کافیست بفهمانید که تمام و کمال در کنار او هستید.
  2. پیگیر باشید اما بسیار ملایم.
    اگر از صحبت کردن با شما اجتناب کرد تسلیم نشوید. افسردگی نوجوانان و صحبت کردن در مورد آن سخت است. پس در این شرایط به فرزند خود احترام بگذارید.
  3. احساسات فرزندتان را تصدیق کنید.
    اگر احساسات و نگرانی‌های فرزندتان احمقانه هم باشد باز هم سعی کنید در رابطه با افسردگی نوجوان خود صحبت کنید.
  4. به غریزه خود اعتماد کنید.
    اگر فرزندتان ادعا کند مشکلی ندارد و در رابطه با افسردگی توضیحی نداشته باشد باید به غریزه خود اعتماد کنید. اگر نوجوان در برابر شما صحبت نمی‌­کند، به یک شخص ثالث مورد اعتماد مراجعه کنید.
  5. نوجوان افسرده خود را درگیر کنید.
    فعالیت هایی مانند ورزش، باشگاه یا یک کلاس هنری  رقص یا موسیقی را پیشنهاد دهید. شاید نوجوان شما در ابتدا فاقد انگیزه و علاقه باشد، اما احساس بهتری پیدا خواهد کرد.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.