زنان و زایمان

اولین پریود بعد از زایمان | چند وقت بعد زایمان پریود میشویم ؟

اولین پریود بعد از زایمان | چند وقت بعد زایمان پریود میشویم ؟

اولین پریود بعد از زایمان

از شادابی و درخشان بودن پوست تا پیدا کردن یک حس منحصر به فرد و بالیدن به خود . و  مهم‌تر از آن امید به زندگی که همگی مربوط به دوران بارداری است. در دوران بارداری که معمولا 9 ماه به طول می‌انجامد هیچ خبری از دوران قاعدگی یا همان پریودی نیست. اما بد نیست بدانید که بعد از زایمان چه بلایی سر چرخه قاعدگی شما می‌آید و اولین پریود بعد از سزارین چند روز طول میکشد؟

در ماه‌های پس از زایمان، ممکن است عادات ماهیانه یا همان پریود نامنظم باشد. اما به مرور و در طی زمان به حالت طبیعی باز می‌گردد. تغییر عادات پریود یا قاعدگی پس از زایمان بسیار رایج است. به نوعی که شدت خونریزی برخی زنان بیشتر و درد ناشی از قاعدگی شدیدتر می شود.   اما در برخی دیگر خونریزی پریود کمتر شده و درد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اما بعد از زایمان چه بلایی سر چرخه قاعدگی می‌آید؟ همراه ما باشید.

 

علائم اولین پریود بعد از زایمان

هیچ راهی برای پیش‌بینی وجود ندارد. پیش‌بینی از اینکه چگونه زایمان بر روی پریود مادران تاثیر می‌گذارد. اما در حالت کلی زنانی که به نوزادان خود از سینه‌شان شیر می‌دهند معمولا مدت طولانی پریود نمی‌شوند. به همین دلیل شیردادن به نوزاد نقش مهمی در شروع قاعدگی یا همان پریودی مادران پس از زایمان دارد. بدن زنان با یکدیگر متفاوت است.

به همین دلیل هیچ راه کاملاً مطمئنی برای پیش‌بینی زمان اولین پریود بعد از زایمان وجود ندارد. اما در حالت کلی اولین پریود بعد از زایمان به شیر دادن بچه بستگی دارد. درست همان اندازه که زندگی‌تان بعد از زایمان تغییر می‌کند، اولین پریود بعد از زایمان هم دستخوش تغییرات می‌شود.

اگر نمی‌دانید وضعیت شما چه شکل است و می‌خواهید از این موضوع اطلاع دقیق‌تری داشته باشید، با پزشکتان مشورت کنید. با مشورت کردن می‌توانید مطمئن شوید که اوضاع چگونه پیش می‌رود.

 

علت طولانی شدن پریود بعد از سزارین

علت طولانی شدن پریود بعد از سزارین

 

شروع اولین عادت ماهانه و قاعدگی پس از زایمان

شروع پریود در مادران شیرده و غیرشیرده کمی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال اگر شما به نوزاد خوداز سینه شیر  ندهید بعد از 6 تا 8 هفته از زایمان پریود می‌شوید. ولی اگر به نوزاد، شیر خودتان را بدهید زمان شروع پریودی شما کمی تغییر می‌کند.  کسانی که نوزادشان را تنها با شیرخود تغذیه می‌کنند، تمام مدتی که به بچه شیر می‌دهند ممکن است پریود نشوند.

اگر زایمان طبیعی داشته باشید و بلافاصله بعد از زایمان پریود شوید. پزشک توصیه می کند در اولین پریود بعد از زایمان  تامپون استفاده نکنید. چراکه بدن شما هنوز در دوران نقاهت است و تامپون باعث ایجاد جراحت می‌شود. بعد از گذشت شش هفته از زایمان، می‌توانید “ازپزشک” بپرسید که آیا می‌توانید از تامپون استفاده کنید یا خیر! در ادامه تمامی شرایط را جز به جز شرح می‌دهیم. همراه “ازپزشک” باشید.

چند وقت بعد از زایمان پریود میشویم

چند وقت بعد از زایمان پریود میشویم

 

زمان شروع پریود در مادران شیرده:

یکی از اتفاقاتی که در دوران شیردهی رخ می دهد، به تعویق افتادن قاعدگی‌تان است. اگر نوزاد شما شب و روز تنها از شیر سینه شما تغذیه کند امکان دارد 6 ماه یا بیشتر، اولین پریود بعد از زایمان شما طول بکشد. اگر در کنار شیر خود از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید، ممکن است قاعدگی‌تان زودتر از 6 ماه شروع شود.

اثرات شیردهی در شروع قاعدگی زنان پس از زایمان با یکدیگر تفاوت دارد. گاهی قاعدگی بعضی از زنانی که نوزادشان را فقط با شیر سینه  تغذیه می‌کنند و شب و روز شیر می‌دهند. ممکن است یک ماه بعد از زایمان شروع شود. عده‌ای دیگر که در کنار شیر خود، شیر خشک هم می‌دهند، ممکن است تا ماه‌ها بعد از زایمان پریود نشوند.

مطلب خواندنی این هفته ازپزشک: مراقبت‌های بارداری | همه چیز در رابطه با مراقبت های بارداری

 

زمان شروع پریود در مادران غیرشیرده

اگر نوزاد خود را تنها با شیر خشک تغذیه می‌کنید. احتمالا اولین پریود بعد از زایمان شما 1 تا 3 ماه بعد شروع می‌شود. اگر تا سه ماه بعد از زایمان پریود نشدید، حتما این مسئله را با پزشک خود مطرح کنید. با شروع اولین قاعدگی پس از زایمان، اگر میزان خونریزی‌تان بیشتریا کمتر از قبل از دوران بارداری بودهم نگران نشوید.

همچنین ممکن است در ابتدا فواصل قاعدگی‌تان نامنظم باشد. اگر بعد از چند ماه قاعدگی‌تان منظم نشد یا بعد از دو یا سه دوره، خونریزی خیلی شدید داشتید. به نوعی که به مدت چند ساعت متوالی، هر ساعت، یک بار نوار بهداشتی کاملاً خیس شد. حتما این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا در صورت لزوم مشکلات هورمونی یا رحمی شما بررسی شود.

 

آیا حالت تهوع در پریودی نشانه بارداری است؟

با شروع مجدد قاعدگی، متوجه تغییراتی در میزان شیر یا واکنش نوزاد به شیر خواهید شد. تغییرات هورمونی که باعث پریود شدن می‌شود روی شیر شما هم تاثیر می‌گذارد که از رفتار نوزاد بقابل درک است. برای مثال متوجه می‌شوید که مقدار شیرتان کم شده یا فاصله شیر خوردن نوزادتان بیشتر می‌شود. دقت داشته باشید که این تغییرات بسیار خفیف است و نباید روی توانایی شیردهی شما اثر منفی بگذارد.

 

پیشگیری از بارداری مجدد

با توجه به تحقیقات صورت گرفته سالانه کمتر از ۱ زن از هر ۱۰۰ زن ، که نوزادشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند. باردار می شوند. شاید شیردهی قدرت باروری را کاهش دهد، اما صددرصد جلوی حاملگی مجدد را نمی‌گیرد. کلید پیشگیری از بارداری این است که نوزاد تنها از شیر پستان تغذیه شود. در این روش به جز شیر مادر هیچ نوع مایعی به نوزاد داده نشود.

دقت داشته باشید که مصرف مکمل یا ویتامین توسط نوزاد بلامانع است. البته حتی در زنانی که نوزاد خود را منحصرا با شیر خود تغذیه می کنند و هنوز خونریزی های آن ها شروع نشده است نیز خطر بارداری وجود دارد و باید از روش های ایمن پیشگیری از بارداری تحت نظر متخصص زنان استفاده شود.

اگر نوزاد را با شیر خود تغذیه ‌کنید و چرخه قاعدگی شما به حالت قبل برگردد. دیگر در برابر باردار شدن مصون نخواهید بود. باید یدانید که تشخیص زمان بازگشت قدرت باروری دشوار است. تخمک گذاری قبل از شروع قاعدگی آغاز می‌شود احتمال دارد که قبل از قاعدگی، مجدد حامله شوید.
زنان شیرده می‌توانند از روش‌های امن و موثر پیشگیری چون کاندوم و دیافراگم استفاده کنند.

 

دلیل نامنظمی و عقب افتادن پریود بعد از زایمان

  • رحم برای برگشتن به اندازه طبیعی خود زمان لازم دارد
  • تغییر میزان هورمون‌ها
  • تاثیر شیردهی بر میزان هورمون‌ها

البته توجه داشته باشید که اگرچه اغلب موارد نامنظمی های قاعدگی و تاخیر در شروع خونریزی های ماهانه طبیعی می باشند، اما گاهی نیز کاهش محسوس حجم خونریزی ماهیانه یا عدم شروع خونریزی ها ممکن است با بیماری های خطرناک و مهمی همراه باشند. سندروم آشرمن (تشکیل بافت اسکار در دیواره رحم) و سندروم شیهان (آسیب به غده هیپوفیز) دو تا از علل مهم و جدی ذکر شده می باشند که عدم تشخیص و درمان آن ها با عوارض جبران ناپذیری همراه می باشد.

گاهی خونریزی قاعدگی پس از زایمان شدیدتر از قبل از زایمان است. گاهی رنگ خون پریود نسبت به قبل متفاوت بوده و لخته‌های بیشتری نسبت به قبل وجود دارد. همچنین درد شدید قاعدگی محسوس می‌شود. اغلب زنان در طی زمان به حالت پریود قبلی خود باز می‌گردند و دوباره پریود منظم را تجربه می‌کنند.

شاید در  ماه‌های اولیه پس از زایمان، داشتن پریودهای نامنظم عادی باشد. خصوصا زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند بیشتر دچار نامنظمی پریود می‌شوند. چراکه هورمون‌هایی که موجب شیردهی می‌شوند موجب تاخیر در تخمک گذاری و نامنظم شدن تخمک گذاری می‌شوند.
در زنانی که شیر سینه ندهند هم امکان دارد پریود  نامنظم باشد.  زیرا بدن برای بهبودی پس از بارداری و زایمان به زمان نیاز دارد.

 

اولین پریود بعد از سزارین

اولین پریود بعد از سزارین

با داشتن علائم زیر، حتما به پزشک مراجعه کنید :

  • خیس شدن بیش از یک نوار بهداشتی در یک ساعت
  • خونریزی با درد شدید و  تب ناگهانی
  • خونریزی پیوسته بیش از هفت روز
  • لخته های خونی بزرگتر از یک توپ تنیس
  •  ترشحات بد بوی واژن
  • سردرد شدید
  • دشواری در تنفس
  • درد هنگام   ادرار
  • لکه بینی بین دو پریود
  • قطع شدن پریود بعد از وقوع چندین پریود

 

سخن آخر

در این مقاله پزشکان ازپزشک درباره اولین پریود بعد از زایمان، نامنظمی پریود بعد از زایمان. خونریزی شدید پریود بعد از زایمان و  درد پریود بعد از زایمان صحبت کردیم. منظم شدن چرخه قاعدگی شما تنها بخشی  از بهبودی بدنتان و بازگشت آن به زمان قبل از بارداری است.
اصلا نگران نباشید.  در برخی زنان، قاعدگی ممکن است به دلیل افزایش هورمون‌های مرتبط با شیردهی به تاخیر بیفتد. ولی اگر نشانه غیر عادی در اولین پریودتان دیدید بهتر است ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید. خونریزی زیاد یا نشانه‌های عفونت را حتما جدی بگیرید و هر مسئله‌ای بود با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید.
شما با نصب “اپلیکیشن ازپزشک” می‌توانید در هر زمان که نیاز داشتید از متخصص مشاوره بگیرید. خوشحال می‌شویم در صورت استفاده از اپلیکیشن، نظرتان را در قسمت دیدگاه به ثبت برسانید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.