تشخیص مهر طلبی و راهکارهایی برای درمان آن

مهر طلبی

فهرست مطالب

مهر طلبی یا اعتیاد به مهر چالش هایی را در روابط ایجاد می کند و می تواند خود را در انواع رفتارهای ناسالم نشان دهد. این شخصیت می تواند مردم را خشنود کند و نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهند. همچنین می تواند منجر به طلاق، از هم پاشیدگی روابط اجتماعی، عملکرد ضعیف شغلی، تعارض در روابط، تمرکز ضعیف در کارهای روزمره، درگیر شدن، چسبندگی و ناراحتی عاطفی از جمله اضطراب و افسردگی شود. اوج احساسی مانند اشتیاق شدید، و پایین آمدن عاطفی، مانند ناامیدی شدید یا دل شکستگی می تواند در نهایت رابطه را تیره کند و در نتیجه باعث رنجش شود در این افراد و اطرافیان آنان شود. میخواهیم در ادامه به تشخیص  و راهکارهایی برای درمان آن بپردازیم.

 

شناخت مهر طلبی

اعتیاد به مهر یک وضعیت بحث برانگیز و بسیار مورد بحث است. برخی ممکن است استدلال کنند که همه ما در معرض خطر داشتن سطحی از پتانسیل اعتیاد به مهر هستیم. علیرغم نظرات فراوان در این مورد، این اعتیاد می تواند مشکلات عاطفی ایجاد کند و حتی به فروپاشی یک رابطه کمک کند. علاوه بر این وضعیتی است که باعث ایجاد ناراحتی عاطفی، رفتارهای اجباری و حتی وسواس در مورد عشق و رابطه جنسی می شود. در نتیجه شخصیت مهر طلب که با این اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند می‌توانند خود را در روابط ناپایدارمانند روابط سمی یا سوء استفاده‌کننده، بیابند که هم از نظر ذهنی  و هم از نظر جسمی می‌تواند آزاردهنده باشد . متأسفانه بسیاری ممکن است نتوانند خطراتی را که همراه با چنین اختلالی به وجود می آید شناسایی کنند.

 

شخصیت مهر طلب
شخصیت مهر طلب

 

نشانه های مهر طلبی

افرادی که با این شخصیت سروکار دارند ممکن است از فرد مقابل خود را بت بسازند و به خاطر دریافت مهر و محبت به دنبال روابط بروند یا بسیار چسبنده و بیش از حد به شریک زندگی و یا فرد متقابل خود وابسته شوند. اعتیاد به مهر می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد اما این علائم به این لیست محدود نمی شود:

  • نیاز به عاشق بودن
  • قرار دادن شریک عاشقانه به عنوان یک بت
  • وسواس بیش از حد در روابط
  • هوس، کناره گیری، سرخوشی و وابستگی به شریک زندگی خود را تجربه می کنند.
  • جستجوی آرامش عاطفی از شریک زندگی یا فردی که از آن خواهان محبت هستند.
  • ناتوانی در تنهایی.

شریک زندگی این افراد ممکن است حتی از نظر عاطفی پاسخگو، محبت آمیز و یا ممکن است بدرفتار نباشد.

 

پیشنهاد مقاله:  بهبود روابط عاطفی

دلایل زیربنایی

ژنتیک، آسیب و تربیت می تواند عاملی در اعتیاد به مهر و به طور کلی اعتیاد باشد. مهر طلبی از عوامل مختلفی مانند اعتماد به نفس پایین یا سایر مشکلات اساسی ناشی می شود. به عنوان مثال شریکی که عزت نفس ندارد ممکن است به شریک خود تکیه کند تا آن را به او بدهد. علاوه بر این افراد ممکن است طلب مهر را به عنوان راهی برای پر کردن خلاء ناشی از آسیب های دوران کودکی، خود کم بینی یا کمبود محبت به خود ایجاد کنند. مانند سایر انواع اعتیاد، می تواند از ترس ترک ناشی شود.

یک دلیل دیگر می تواند شامل استفاده از روابط برای پر کردن خلأهای عاطفی باشد. مردم ممکن است احساس کنند که مهر و محبت افراطی در زندگی، هیجان و ارزش به ارمغان می آورد. در نهایت آسیب های دوران کودکی می تواند یک عامل باشد. شرایطی مانند کودک آزاری، طرد شدن، و غفلت عاطفی می تواند در شکل گیری شخصیت مهر طلب کمک کننده باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

خطر تهدید کننده ای برای فرد مهر طلب

اگر فرد مهر طلبی نتواند توجه یا محبت کسی را به خود حفظ کند با شروع به هم ریختن روابط می تواند احساس اضطراب یا حتی افسردگی را تجربه کند. استرسی که این افراد می توانند برای به دست آوردن محبت به خود وارد کنند یا نیاز اجباری به حفظ یا ایجاد روابط می تواند به عاملی منحرف کننده در عملکرد ضعیف شغلی یا رفاه بدل شود.

در نتیجه آنها می توانند شروع به نادیده گرفتن مراقبت از خود کنند و بیشتر نیازهای خود را نادیده بگیرندذزیرا تحت فشارهای عاطفی بالا و پایین قرار می گیرند. آنها ممکن است نتوانند به الگوهای سالم عمل کنند بدون اینکه کسی آنجا باشد که دوستش داشته باشند یا مورد دوست داشتن قرار بگیرند. این احساسات ناامیدی، طرد شدن و خیانت می تواند احساسات ناخوشایندی ایجاد کند که افراد می توانند از مواد شیمیایی برای حل آن استفاده کنند و به مصرف مواد رو بیاورند.

 

درمان افراد مهر طلب
درمان افراد مهر طلب

 

درمان افراد مهرطلب

اغلب اوقات، یک شرم و خلأ اساسی در این افراد وجود دارد که نیاز به آگاهی دارد. علاوه بر این وسواس و اضطراب ممکن است رخ دهد که معتادان به مهر به تنهایی قادر به رفع آن نیستند.

  1. درمان‌هایی مانند درمان شناختی رفتاریمی‌تواند به درمان افراد مهرطلب کمک کند زیرا او نسبت به افکار خود آگاه می‌شود.
  2. درمان آنلاینهمچنین می تواند یک گزینه موثر برای کسانی باشد که اعتیاد به مهر دارند و ممکن است بخواهند درمان خانگی را انتخاب کنند.
  3. مدیتیشن می تواند احساس اضطراب را کند و از بین ببرد.

 

پیشنهاد ویژه: تشخیص وابستگی عاطفی و راه های کنترل آن

درمان افراد مهر طلب مضطرب

در مواردی که اضطراب وجود دارد مدیتیشن و پرورش عشق به خود می تواند معجزه کند تا تمرکز را به خود فرد بازگرداند. در حالی که به فرد اجازه می دهد تا ارزش خود را بفهمد و خلاء عاطفی را پر کند. برای تروما درمانگران در مراکز توانبخشی بستری می‌توانند به ارائه بینش مفید کمک کنند و در عین حال الگوهای ناسالم را از دوران کودکی یا بزرگسالی که می‌توانند بر تشخیص الگوها یا رفتار ناسالم تأثیر بگذارند تشخیص دهند. در نهایت داروهای مفید برای افسردگی یا اضطراب می تواند برای درمان افراد مهر طلب مفید باشد.

 

کمک بگیرید

مهر طلبی می تواند پیچیده باشد و درمان به تنهایی دشوار باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از اعتیاد به مهر رنج می برید بدانید که تنها نیستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمان این اختلال، امروز به صورت آنلاین با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

آیا با تقویت اعتماد به نفس مهر طلبی من کم میشود؟

یکی از آیتم هایی که باعث ایجاد مهر طلبی میشود پایین بودن اعتماد به نفس است با تقویت این ویژگی میتوان مقدار مهر طلبی را کاهش داد.

روش درمانی رهایی از اعتیاد به دریافت مهر چیست؟

با مراجعه به درمانگر با تجربه میتوانید از روش درمانی cbt شناختی رفتاری بهره مند شوید.

مهر طلبی میتواند ناشی از تربیت نادرست والدین باشد؟

بله سبک تربیت والدین در این اختلال دخیل است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://muse.jhu.edu/article/652207
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12954430/

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید