عوارض استفاده زیاد از وسایل دیجیتال برای کودکان

برای کودکان

فهرست مطالب

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و و نیاز نسل جدید به استفاده از این تکنولوژی ها، آموزش نحوه استفاده از این وسایل و باید ها و نباید های آن از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد. استفاده درست از وسایل دیجیتال برای کودکان رشد و پیشرفت زیادی را همراه خواهد داشت. و در مقابل اگر این استفاده در راه درست خود نباشد میتواند بسیار مخرب باشد. وسایل دیجیتال میتواند در افزایش دانش و تکمیل توانمندی ها ،شناخت استعداد ها و افزایش سرعت انجام کارها کمک کننده باشد. استفاده زیاد از این وسایل می تواند باعث کم تحرکی ،کاهش توانایی ارتباطی افراد شود.

پیشنهاد مقاله: مشکلات رایج خانوادگی و ۱۰راهکار برای حل اختلاف خانوادگی 

سندروم دیجیتال در کودکان

طی تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شده است نزدیک به 53 درصد از کودکان در سنین 8 الی 12 سال تبلت شخصی خود را دارند یهنی در سنین رشد کودک و 24 درصد موبایل هوشمند شخصی خود را دارند. که این درصد های بالا مراقبت ها و آموزش ها را سخت تر میکند. بخش زیادی از خانواده ها درباره نحوه استفاده از این وسایل دیجیتال ابراز نگرانی کرده اند. و کنترل ساعت های استفاده از این وسایل دشوار شده است .

تکنولوژی ها در جایگاه خود مفید میباشند اما گاها استفاده صحیح آن ها دیرتر وارد دنیای مجازی می شود. این زمانی است که عوارض زیادی را برای کودکان و بزرگسالان داشته است. استفاده زیاد میتوانند به علت کم تحرکی فرد و کم بودن فعالیت بدنی منجر به چاقی کودک و اختلال در رشد ذهنی و جسمی شود.

 

رشد کودک
رشد کودک

 

چند ساعت استفاده از فضای مجازی برای کودکان مشکلی ایجاد نمی کند؟

با توجه به افزایش حساسیت ها نسبت به استفاده از وسایل دیجیتال بهتر است در نظر داشته باشید استفاده حدود 2 ساعت در روز مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر استفاده بیش از حد و بی رویه شود عوارضی به دنبال خواهد داشت که در ادامه مطلب به برخی از این عوارض اشاره خواهد شد.

عوارض استفاده زیاد از وسایل دیجیتال

  • به علت نشستن های طولانی مدت و وضعیت بدن به هنگام استفاده از وسایل دیجیتال به ویژه برای کودکان که در سنین رشد و شکل گیری هستند می تواند عوارضی مانند دردهای گردن کمر درد و شانه درد و همینطور شکل گیری نامناسب ستون فقرات را به دنبال داشته باشد.
  • همچنین استفاده بیش از حد از مفاصل مچ دست و انگشتان میتواند منجر به آسیب شود. می تواند دردهای مچ دست و درگیری اعصاب دست را به همراه داشته باشد. گاها در برخی سندروم تونل کارپال که به علت درگیری عصب در ناحیه مچ دست میباشد ایجاد شود.
  • مشکلات بینایی از دیگر عوارض استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال و صفحات نمایشگر برای کودکان می باشد. از جمله مشکلات چشمی عبارت اند از خشکی چشم،احساس سوزش ،خستگی چشم و ضعیف شدن قدرت بینایی کودک که در این هنگام میبایست به چشم پزشک جهت انجام معاینات و بررسی ها مراجعه کند.
  • سردرد معمولا در کودک علامت شایعی نمیباشد. ولی در کودکانی که از وسایل دیجیتال زیاد استفاده میکنند بیشتر دیده می شود. در صورت ادامه این روند می تواند به سردرد های شدید و غیر قابل کنترل تبدیل شود.

فعالیت های بیرون از منزل را بیشتر برای کودکان ایجاد کنید با آن ها صحبت کنید. و تا جایی که میتوانید متناسب با علایق آن ها فعالیت ها را برنامه ریزی کنید تا به تحرک بدنی کودک اضافه کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

رشد کودک
رشد کودک

 

از دیگر عوارض استفاده زیاد از وسایل دیجیتال

  • استرس و اضطراب نیز به دنبال استفاده زیاد از وسایل دیجیتال ایجاد می شود. وجود استرس و نگرانی در طولانی مدت می تواند برای کودکان مشکلات جسمی نیز ایجاد کند همانند مشکلات قلبی،خواب ،هضم و کنترل احساس.
  • خستگی جسمانی نیز از جمله آسیب های استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال است در واقع این خستگی بدون انجام هیچ گونه فعالیتی در بدن ایجاد می شود و بیشتر به علت مشکلاتی که در چرخه خواب فرد ایجاد می شود می باشد.که میواند نشانه ای از شروع استرس و اضطراب برای کودکان باشد.
  • از دیگر عوارضی که در تحقیقات مشاهده می شود چاقی کودک می باشد در واقع به علت منظم نبودن فعالیت و میزان غذای مصرفی کودک چاقی در او رخ می دهد ،چاقی کودک به نوبه خود میتواند شروع کننده امراض مختلفی در گذر زمان و بزرگسالی باشد.
  • در تحقیقات مشاهده می شود ،سیستم ایمنی کودکی که از وسایل دیجیال زیاد استفاده میکند نسبت به کودکی که استفاده کمتری دارد ضعیف تر است در واقع علت بیشتر به خاطر عدم مواجه با جرم های مختلفی که در دنیای بیرون وجود دارد می باشد و این ضعیف بودن سیستم ایمنی کودک را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف میکند.

 

پیشنهاد ویژه: شایع ترین علائم روان پریشی در کودکان 

با توجه به عوارض بالا راهکار هایی برای درمان سندرم دیجیتال وجود دارد برای مثال از کودک بخواهید بین هر 30 دقیقه استفاده از وسایل دیجیتال 5 دقیقه به چشمان خود استراخت دهد و به طور مداوم به صفحه نمایشگر خیره نشود.

فعالیت های بیرون از منزل را بیشتر برای کودکان ایجاد کنید با آن ها صحبت کنید و تا جایی که میتوانید متناسب با علایق آن ها فعالیت ها را برنامه ریزی کنید تا به تحرک بدنی کودک اضافه کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9809435/
  2. https://www.healthhub.sg/live-healthy/1099/9-health-hazards-of-electronic-devices-for-kids

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید