کمال گرایی و راه کارهای مقابله با آن

کمال گرایی

فهرست مطالب

آیا تا به حال به شما برچسب “کمال گرا” زده اند؟ یا خودتان را یک کمال گرا می دانید؟ جالب است که کمال گرایی را باید یک ویژگی مطلوب یا مثبت بدانیم. این نشان می دهد که ما به جزئیات توجه زیادی داریم و همه چیز را درست می کنیم! اما در واقع این خصلت وسواسی بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد. می تواند به عزت نفس آسیب برساند، بر روابط ما فشار وارد کند و حتی ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. کمالگرایی یا به معنای واقعی کامل گرایی، در حال رشد است با تعداد فزاینده ای از مردم که تلاش می کنند سبک زندگی و خود را کامل کنند. در این مقاله کمال گرایی و راه کارهای مقابله با آن، نشانه های کمال گرایی، نحوه تشخیص و چرایی مشکل ساز بودن آن را بررسی خواهیم کرد.

 

کمالگرایی به چه معناست؟

کمالگرایی بر این باور است که هر کاری انجام می دهید نباید خطا یا اشتباهی داشته باشد. حتی ممکن است وقتی اشتباه می کنید احساس بی لیاقتی، عدم اعتماد به نفس یا شکست خوردن کنید. یک کمال گرا با این باور که نقص غیرقابل قبول است، پیوسته به سوی کمال می کوشد. این طرز فکر می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

 

درمان کمال گرایی

 

انواع کمالگرایی

سه نوع کمالگرایی عبارتند از:

  • استاندارد: این نوع در درجه اول سالم است زیرا شما برای رسیدن به اهداف عالی شخصی خود انگیزه دارید. بنابراین شانس کمتری برای فرسودگی شغلی یا استرس دارید. به دلیل استرس ناشی از تلاش‌ها برای رسیدن به کمال، کمتر احتمال دارد که به خود آسیب بزنید. دیگران ممکن است فکر کنند استانداردهای شما خیلی بالاست اما این فقط به شما انگیزه می دهد.
  • خودانتقادی: این نوع کمال گرایی ممکن است باعث شود که شما احساس ترس کنید یا اینکه هرگز به اهداف خود نرسید. ناامیدی این امر ممکن است منجر به مسائلی مانند اختلالات اضطرابی، استرس، محکومیت خود و اجتناب شود.
  • از نظر اجتماعی: در این مورد کمال توسط یک منبع بیرونی خواسته می شود. این می تواند ناشی از شغلی باشد که به حداکثر دقت نیاز دارد مانند یک پزشک یا یک وکیل. افرادی که در این حرفه ها فعالیت می کنند بیشتر احتمال دارد افکار ناامیدی، استرس، آسیب رساندن به خود یا حتی خودکشی داشته باشند. افرادی که انتظارات اجتماعی یا فرهنگی بالایی از آنها دارند نیز ممکن است در معرض کمالگرایی تجویز شده اجتماعی قرار گیرند.

 

پیشنهاد مقاله: ایده آل گرایی

نشانه های کمالگرایی

بسیاری از افراد در زمینه های خاصی از زندگی خود کمال گرا هستند . اگر می‌بینید که می‌خواهید در بیشتر کارهایی که انجام می‌دهید به کمال برسید ممکن است یک کمال‌گرای تمام معنا باشید. برخی از نشانه ها عبارتند از:

  • شما نمی توانید یک کار را شروع کنید مگر اینکه مطمئن شوید که می توانید آن را بدون نقص و اشتباه به پایان برسانید.
  • خیلی بیشتر از دیگران زمان میبرد تا همان کار را انجام دهید.
  • نتیجه را حیاتی ترین بخش یک کار می بینید.
  • فکر می کنید یک کار تمام نمی شود مگر اینکه فکر کنید کامل است.

 

عوارض کمالگرایی بر سلامت روان

تحقیقات نشان داده است که کمال گرایی با برخی مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط است. برخی از این شرایط روانی عبارتند از:

  1. فشار عصبی
  2. افسردگی
  3. اضطراب
  4. افکار خودکشی
  5. اختلال وسواس اجباری (OCD)
  6. اختلالات اشتها
  7. عزت نفس پایین
  8. نا امیدی
  9. اهمال کاری
  10. مشکلات مربوط به رابطه میان فردی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوامل کمال گرایی

برخی از عوامل شناخته شده عبارتند از:

  • ترس از شکست
  • احساس نیاز به جلب رضایت والدین
  • تمایل به تحسین شدن یا دوست داشته شدن از سمت دیگران
  • مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و اختلال وسواس فکری اجباری
  • احساس ناامنی یا ناکافی بودن
  • مشکلات دلبستگی با والدین در دوران کودکی
  • داشتن یک موفقیت عالی
  • زیاده خواهی

 

نشانه های کمال گرایی
نشانه های کمال گرایی

 

درمان کمال گرایی

مقابله با کمال گرایی ممکن است سخت باشد اما امکان پذیر است. می توان از درمان برای غلبه بر این مسئله با مدیریت علت اصلی رفتار کمال گرا استفاده کرد. یک متخصص سلامت روان از مقیاس درمان کمال گرایی چند بعدی استفاده می کند تا بفهمد که چه چیزی باعث این مشکل در شما می شود. انواع درمان مورد استفاده برای غلبه بر این مشکل عبارتند از:

  • درمان شناختی- رفتاری: این نوع درمان به کمال گرا نشان می دهد که کمال در هر کاری که انجام می دهد لازم نیست. به آنها می آموزد که خطاها قابل قبول هستند و نباید آنها را از دنبال کردن آنچه می خواهند باز دارد.
  • هیپنوتیزم درمانی: هیپنوتیزم به مدیریت ذهنیت “همه یا هیچ” که در اکثر کمال گرایان وجود دارد کمک می کند.
  • سیستم خانواده درمانی: در این گزینه از درمان برای یافتن چگونگی ظهور رفتار کمال گرایانه در خانواده و تأثیر آن بر یک فرد استفاده می شود.

 

پیشنهاد ویژه:   خودشناسی

نکاتی برای غلبه بر کمالگرایی

می توانید سعی کنید بدون تکیه به درمان کمال گرایی، بر آن غلبه کنید. برخی از کارهایی که می توانید برای کمک به مدیریت این مسئله انجام دهید عبارتند از:

  1. مزایا و معایب کمال گرا بودن را یادداشت کنید. هر وقت متوجه شدید که دوباره به سمت رفتار کمالگرایانه میروید دوباره به معایب آن نگاه کنید و ادامه دهید.
  2. اهداف قابل دستیابی برای خود تعیین کنید. تعیین اهداف دست یافتنی شما را از دستیابی به کمالات دست نیافتنی باز می دارد. به این ترتیب می توانید با منابعی که در اختیار دارید به اهدافتان برسید.
  3. محدودیت های زمانی برای وظایف تعیین کنید و مطمئن شوید که آنها را دنبال می کنید. برای جلوگیری از صرف زمان اضافی برای انجام کامل یک کار یک محدودیت زمانی واقع بینانه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید.
  4. از اهمال کاری بپرهیزید. به جای نتیجه روی مراحل کار تمرکز کنید. اگر بتوانید کار خود را به بخش‌های کوچک ‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید تا یک مرحله در یک زمان تکمیل کنید. از کار بیش از حد اجتناب کنید.
  5. به یاد داشته باشید که اشتباهات بد نیستند. با آنها کنار بیایید و آنها را جشن بگیرید.
  6. چیزهای مختلفی را دنبال کنید که برایتان مهم است و شما را خوشحال می کند. از تمرکز بر کامل کردن تنها یک چیز خودداری کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

آیا کمال گرایی یک بیماری روانی است؟

کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که در صورت افراط می تواند مضر باشد. اگرچه به خودی خود یک بیماری روانی در نظر گرفته نمی شود، اما یک عامل رایج در بسیاری از اختلالات روانی است به ویژه آنهایی که مبتنی بر افکار و رفتارهای اجباری هستند، مانند اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD و اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD).

نشانه های کمال گرا بودن فردی چیست؟

کمال گراها انتظارات غیرواقعی بالایی از خود و دیگران دارند. آنها سریع عیب جویی می کنند و بیش از حد از اشتباهات انتقاد می کنند. آنها تمایل دارند یک پروژه را به دلیل ترس از شکست به تعویق بیاندازند. آنها از تعارف شانه خالی می کنند و فراموش می کنند که موفقیت خود را جشن بگیرند. در عوض، آنها برای تایید به افراد خاصی در زندگی خود نگاه می کنند.

کمال گرایی همیشه برای ما خوب است؟

بین تلاش برای تعالی و کمال طلبی تفاوت وجود دارد. کمال گرایان سازگار یا مثبت اهداف بلندی را تعیین می کنند و استانداردهای بالایی دارند و برای موفقیت خود بی وقفه تلاش می کنند. آنها دستاورد گرا هستند، در حالی که کمال گرایان ناسازگار شکست گرا هستند. کمال گرایان تطبیقی تمایل به رشد دارند، از به چالش کشیدن لذت می برند و به خوبی مشکل را حل می کنند. تمایلات کمال گرایانه آنها یک نقطه قوت است نه ضعف.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www-psychologytoday-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.psychologytoday.com/us/basics/perfectionism?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&amp&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#aoh=16944182813330&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=%D8%A7%D8%B2%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.psychologytoday.com%2Fus%2Fbasics%2Fperfectionism
  2. https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-319-28099-8_2027-1#chapter-info
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25836762/

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید