همه چیز در مورد سندرم نفروتیک در کودکان

سندرم نفروتیک در کودکان

فهرست مطالب

سندروم نفروتیک در کودکان چیست؟ علت سندروم نفروتیک در کودکان چیست؟ سندروم نفروتیک یک بیماری می باشد که معمولا کودکان را در حدود سن 2 تا 10 سالگی درگیر می کند. سن شایع آن 4 تا 6 سالگی است و بیشتر در پسر ها شایع می باشد. با مشاهده برخی از علائم نیاز است که کودک خود را نزد یک پزشک متخصص نفرولوژیست ببرید. با ما همراه باشید تا در مورد سندروم نفروتیک کودکان بیشتر بدانید.

 

خلاصه این مطلب را با صدای دکتر مستانه مقتدری بشنوید

 

علائم سندرم نفروتیک در کودکان

مشاهده ادم اطراف چشم ها و ادم اندام ها توسط پدر و مادر. همچنین کاهش حجم ادرار بچه. معمولا به دنبال یک سرماخوردگی و یا عفونت تنفسی است. این بیماری بیشتر در بچه هایی دیده می شود که زمینه آلرژی دارند. در نتیجه پدر مادر ها ممکن است این علامت ادم را با آلرژی اشتباه بگیرند اما متوجه می شوند که این ادم یا ورم کودک ادامه پیدا می کند و اگر دست خود را روی پا بگذارند و فشار دهند پا فرو می رود و به عبارت دیگر ما شاهد ادم فرو رونده هستیم.

 

چگونه متوجه می‌شویم که فرزندم به سندروم نفروتیک مبتلا شده است؟

آزمایش‌های تشخیص سندروم نفروتیک در کودکان کدامند؟ پس از درخواست آزمایش برای تشخیص سندرم نفروتیک در کودکان، چنانچه کودک دفع پروتئین داشته باشد و یا چربی به طور موقت بالا رفته باشد مشخص می شود که بیماری اولیه است یا خیر که معمولا در کودکان اولیه می باشد و علت ثانویه ندارد. علت ثانویه معمولا به دلیل بیماری هایی مثل لوپوس و بیماری پورپورای هنوخ شوئن لاین است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آیا سندرم نفروتیک خطرناک است؟

خیر  این بیماری خطرناک نیست یکی از بیماری های کلیه خوش خیم است ولی نیاز به تشخیص به موقع و درمان مناسب دارد. این سوال که آیا بیماری سندروم نفروتیک اولیه است یا به دنبال سایر بیماری ها می باشد این امر با آزمایش مشخص می شود. زمانی که شاهد علائم سندرم نفروتیک در کودکان از جمله ورم و کاهش ادرار شدیم باید درخواست آزمایش برای کودک بدهیم.

 

علائم سندرم نفروتیک در کودکان
علائم سندرم نفروتیک در کودکان

 

درمان سندروم نفروتیک در کودکان

آیا مصرف دارو برای درمان سندروم نفروتیک در کودکان ضروری است؟ جدیدترین درمان سندروم نفروتیک چیست؟ آیا سندروم نفروتیک در کودکان قابل درمان است؟ بله وقتی که درمان کورتون را شروع می کنیم باید توجه داشت که درمان باید کامل و به اندازه باشد یعنی این که این درمان برای بچه ضروری می باشد و نباید که این دارو را به اختیار خود کم و یا زیاد کنند.

 

آیا سندروم نفروتیک درمان قطعی دارد؟

بله در بیش از 90 درصد مواقع کودکان به این درمان پاسخ می دهند. چنانچه در برخی از کودکان که درصد بسیار کمی هستند و پاسخ نگرفتند درمان دوم را شروع میکنیم. قطعا با داروی دوم پاسخ خوبی به درمان می دهند، میزان ادم آن ها کم می شود و دفع پروتئین آن ها قطع می شود. ما باید دارو را به مدت 3 تا 6 ماه ادامه بدهیم و بعد از آن به تدریج دارو را قطع کنیم به طوری که باعث عود بیماری نشود.

 

احتمال عود بیماری سندروم نفروتیک در کودکان چقدر است؟

یکی از مسائل بسیار مهم در سندروم نفروتیک در کودکان عود این مورد می باشد که بسیار شایع است. به دنبال سرما خوردگی یا تب یا هرگونه استرسی کودک ممکن است دچار عود شود یعنی این که در آزمایش او مجدد دفع پروتئین را ببینیم و اینکه کودک ادم پیدا کند. در این صورت باید علت این  عود را بررسی کرد که آیا بخاطر سرماخوردگی است که اگر این مورد باشد باید درمان سرماخوردگی را برای او در نظر گرفت یا ممکن است علت این عود استرس باشد که باید استرس او را بر طرف کرد.

در طی این مدت باید طبق نظر پزشک دوز پردنیزولون کودک را به دوز استرس تبدیل کنند یعنی در حقیقت نصف وزن بچه به مدت 5 تا 7 روز پردنیزولون مصرف کند، بعد از آن مجدد پردنیزولون را به اندازه ای به کودک می دهیم که بدن او نیاز دارد. به طور مثال اگر بنا به توصیه پزشک مصرف پردنیزولون یک روز در میان بوده ممکن است مجدد هر روز نیاز باشد مصرف شود و بعد از مدتی دوباره یک روز در میان استفاده کند و به تدریج کم شود تا قطع گردد. این قطع شدن ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد ولی در بعضی کودکان ممکن است طولانی تر شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص کلیه اطفال و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض جانبی داروهای مصرفی برای سندروم نفروتیک در کودکان چیست؟

هنگام شروع دارو درمانی ممکن است عوارضی داشته باشد که قطعا پزشک برای پدر و مادر توضیح می دهد مثلا خود داروی کورتون ممکن است برای کودک دل درد ایجاد کند که به توصیه پزشک بهتر است دارو را همراه با غذا مصرف کنند و در صورت نیاز دارو های ضد درد معده به کودک داده می شود.

 

درمان سندرم نفروتیک در کودکان
درمان سندرم نفروتیک در کودکان

 

مدت زمان درمان سندرم نفروتیک در کودکان

انتظار می رود در عرض دو تا سه هفته ادم کودک کم شود و به تدریج حجم ادرار او افزایش یابد بعد از گذشت یک ماه ما دارو را یک روز در میان به کودک می دهیم و توصیه می شود تا زمانی که برای درمان پاسخ کامل نگرفته اند دارو را به تشخیص خود تغییر ندهند. خانواده ها ممکن است نگران شوند در مورد این که کودک اشتهایش زیاد شده است یا جوش زده است و یا ممکن است دچار دل درد شده باشد که این علائم موقتی می باشند و مهم درمان بیماری است.

 

چه مراقبت‌هایی در منزل برای کودک مبتلا به سندروم نفروتیک لازم است؟

آیا تغییر رژیم غذایی در روند درمان سندروم نفروتیک کودکان تأثیر دارد؟ حتما والدین باید توجه داشته باشند که کودکان نمک را بیش از حد مصرف نکنند. نمک اضافه می تواند باعث افزایش ایجاد ادم در کودک شود. بنابر این نمک اضافه ممنوع می باشد. توصیه پزشکی این است که آب را هم به اندازه مصرف کنند نه به مقدار زیاد چرا که در هر فردی که کورتون مصرف می کند آب زیاد موجب تشدید ادم می شود.

 

نتیجه گیری

در نهایت سندرم نفروتیک بیماری خوبی است و نتیجه خوبی دارد و اگر دارو به اندازه و به موقع مصرف شود معمولا کودک پاسخ خوبی به درمان می دهد و نیاز است که حتما  کودکان واکسن ها را به موقع بزنند و مصرف نمک اضافه را کاهش بدهند و در نهایت اینکه بیماری سندروم نفروتیک در کودکان بهبود کامل پیدا می کند.

 

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید