زنان و زایمان

کاهش درد پریود | کاهش درد پریود در روز اول و تسکین درد قاعدگی

کاهش درد پریود | کاهش درد پریود در روز اول و تسکین درد قاعدگی

کاهش درد پریود

 

دیسمنوره یا همان قاعدگی دردناک، درد و گرفتگی در ناحیه تحتانی شکم زنان در طول دوران قاعدگی است. دردی که در برخی زنان خفیف اما در برخی به شدت آزار دهنده است. اینجاست که کاهش درد پریود یا همان تسکین درد قاعدگی می‌تواند حال این زنان را کمی آرام کند.  درد پریود زنان گاهی به قدری زیاد است که باعث مختل شدن فعالیت روزانه آنها می‌شود. دردی که می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌های زمینه‌ای چون آندومتریوز یا فیبروم‌های رحمی باشد. در این زمان تسکین درد قاعدگی و کاهش درد امری بسیار ضروری است.

درد پریودی در برخی از زنان و دختران ممکن است با تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال همراه باشد. اما راهکارهایی برای تسکین درد قاعدگی وجود دارند که می‌توان آنها را هنگام درد شدید در نظر داشت. ما در این مطلب از مجله پزشکان “ازپزشک” شما رابا چند راهکار ساده برای کاهش درد پریود آشنا می‌کنیم.

 

کاهش درد پریود

قبل از اینکه به سراغ راهکارهای کاهش درد برویم می‌خواهیم علت قاعدگی دردناک و درد شدید پریود را بررسی کنیم. متاسفانه پزشکان هنوز برای رسیدن به علت درد پریود، پاسخ قطعی دریافت نکرده‌اند. پاسخ برای سوالی که چرا برخی از زنان قاعدگی به شدت دردناک تجربه می‌کنند یا اینکه چرا برخی دیگر در دوران قاعدگی درد کمتر و نرمالی دارند. اما برخی عوامل هستند که باعث افزایش درد پریودی در زنان می‌شوند.
عواملی چون:

  • سیگار کشیدن
  • سن کمتر از 30 سال
  • خون ریزی‌های شدید
  • بلوغ زود رس (در 11 سالگی)
  • سابقه خانوادگی گرفتگی قاعدگی
  • خون‌ریزی نامنظم قاعدگی (متروراژی)
  • تولید بیش از حد یا حساسیت به پروستاگلاندین‌ها (هورمونی که بر رحم تأثیر می‌گذارد).

شاید درد قاعدگی در برخی از زنان و دختران شدید باشد. اما راهکارهایی هستند که می‌توانند نقش موثری در کاهش درد پریود داشته باشند.
چند مورد از راهکارهایی که پزشکان تیم “ازپزشک” پیشنهاد کرده‌اند در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC)

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) جزء اصلی‌ترین داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین دردهای قاعدگی و خونریزی  شدید هستند. داروهای NSAID شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. داروهایی که باعث کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن زنان می‌شوند و درد آنها را کاهش می‌دهند. شاید تاثیر این داروها به اندازه داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی نباشد، اما در کاهش درد قاعدگی تاثیر دارد. زنانی که درد شدید دارند با مصرف این داروها می‌توانند تا حدودی درشان را کاهش دهند.

اعمال گرما روی ناحیه شکم و کمر در دوران قاعدگی، می‌تواند به عنوان راهی برای تسکین درد قاعدگی موثر باشد. همچنین اعمال گرما برای کاهش درد پریود می‌تواند درد را تسکین بدهد. زنانی که قاعدگی دردناک دارند در هنگام درد می‌توانند از کیسه‌های آب گرم یا پد گرمکن و یا حوله گرم استفاده کنند.

 

کاهش درد پریود

کاهش درد پریود

 

کاهش درد پریود با پدهای گرمایشی خانگی

دو تکه پارچه را با هم برش دهید. سپس آنها را به هم بدوزید و به اندازه یک سوراخ قسمت بالای آن را باز نگهدارید. قسمت دوخته شده را با برنج خام پر کرده و سوراخ را خیس کنید. پد را چند دقیقه در یک دمای مطلوب در درون مایکروویو قرار دهید. مراقب باشید پد شما بیش از حد گرم نشود.
پد خانگی خود را در یک حوله بپیچانید تا انتقال حرارت کاهش یابد. سپس آن را روی شکم خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید : اختلالات قاعدگی پس از واکسن کرونا طبیعی است ؟

 

ماساژ با روغن‌های طبیعی

ماساژ درمانی 20 دقیقه‌ای، در کاهش درد پریود می‌تواند  تاثیر بسزایی داشته باشد. طی تحقیقاتی، محققان متوجه شدند ماساژ درمانی در زمان شروع درد به میزان قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. همچنین از ماساژ درمانی می‌توان در دوران قاعدگی هم بهره برد و درد را تسکین داد.
ماساژ درمانی برای تسکین درد قاعدگی، فشار دادن نقاط خاص در اطراف شکم، پهلوها و پشت کمر است. استفاده از روغن‌های طبیعی در حین ماساژدرمانی یا هم‌زمان با روش آروماتراپی می‌تواند در کاهش درد نقش موثری داشته باشد.
طی این تحقیقات، زنانی که با روغن‌های طبیعی تحت آزمایش قرار گرفتند شدت دردشان بسیار کمتر بوده است. ترکیب اسطوخودوس، مریم گلی و روغن مرزنجوش برای ماساژ قطعا در تسکین درد قاعدگی تاثیر بسزایی دارد.
لازم به ذکر است در زمان استفاده از روغن‌های اساسی، باید آنها را با یک روغن حامل رقیق کنید. بهتر است روغن‌های اساسی به تنهایی و خالص استفاده نشوند تا بتوانند تسکین دهند باشند.

 

روغن های طبیعی

نمونه‌هایی از روغن‌ها برای ترکیب، روغن‌های گیاهی یا آجیل مانند روغن انگور یا بادام شیرین هستند. برای تهیه غلظت مناسب و مطمئن روغن‌های ماساژ می‌توانید ازیک قطره روغن اصلی در یک قاشق روغن حامل استفاده کنید.
برای کاهش درد پریود بهتر است که زنان از مصرف برخی خوراکی‌ها پرهیز کنند. در دوران قاعدگی باید از مصرف غذاهایی که باعث نفخ شکم و احتباس آب می‌شوند، پرهیز کرد. الکل، کافئین، غذاهای شور، غذاهای چرب و نوشیدنی‌های گازدار از جمله این خوراکی‌ها هستند که نباید مصرف شوند.
کاهش مصرف این مواد غذایی به کاهش گرفتگی و تنش در دروان قاعدگی کمک می‌کند. در عوض مصرف چای‌های زنجبیل، نعنا و یا آب لیمو همراه آب داغ می‌تواند در تسکین درد قاعدگی موثر باشد. برخی از داروهای گیاهی هم حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد اسپاسم هستند. متخصصان معتقدند این داروهای گیاهی می‌توانند انقباضات عضلانی و تورم مرتبط با درد قاعدگی را کاهش دهند.

 

تسکین درد قاعدگی

تسکین درد قاعدگی

 

ارگاسم و کاهش درد پریود

رسیدن به ارگاسم برای کاهش درد پریود موثر است. شاید هیچ مطالعه‌ بالینی در رابطه با تاثیر مستقیم ارگاسم بر کاهش درد قاعدگی صورت نگرفته باشد. اما بررسی‌ها نشان داده که ارگاسم می‌تواند در کاهش درد قاعدگی تاثیر داشته باشد. ارگاسم واژینال، کل بدن از جمله نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نوعی که باعث آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها شده و درد پریود را کاهش می‌دهد. ارگاسم واژن حتی با تحریک مغز می‌تواند باعث ترشح انتقال دهنده‌های عصبی مانند اندروفین و اکسی توسین شود. اندروفین به نوبه خود می‌تواند درد قاعدگی را کاهش دهد.

البته توجه داشته باشید که به طور کلی رابطه جنسی از طریق واژن در دوران قاعدگی توصیه نمی گردد زیرا با افزایش خطر بروز عفونت همراه می باشد.

استفاده از کورکومین برای تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی هم پیشنهاد پزشکان است. کورکومین، یک ماده شیمیایی طبیعی در زردچوبه است که در تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) کمک می‌کند. زنان بسیاری گزارش دادند که علائم سندرم قبل ازقاعدگی آنها با زردچوبه، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

 

مواد غذایی مناسب

برای کاهش درد قاعدگی “بورون” مصرف کنید. بورون یک ماده معدنی است که به جذب کلسیم و فسفر کمک کرده و باعث تسکین گرفتگی قاعدگی می‌شود. همچنین مصرف این ماده می‌‍تواند شدت و طول درد قاعدگی را  کاهش بدهد. موز، آلوها، نخود، آووکادو و کرده بادام زمینی سرشار از بورون هستند. شما در زمان درد می‌توانید با استفاده از خوراکی‌ها، به تسکین درد قاعدگی خود کمک کنید و درد پریودی را به حداقل برسانید.
داشتن رژیم غذایی مناسب را هم فراموش نکنید. یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش درد قاعدگی یعنی مصرف زیاد فیبر و گیاهان و پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده.
شما می‌توانید برای کاهش درد قاعدگی، این مواد غذایی و مغذی را در نظر بگیرید:

  • انبه هندی
  • روغن زیتون و کلم بروکلی
  • مرغ، ماهی و سبزیجات برگدار
  • برنج قهوه‌ای
  • بذر کتان
  • گردو، بادام و دانه کدو تنبل

 

دمنوش برای درد قاعدگی

تقریبا هیچ دختری از تجربه درد قاعدگی خفیف الی متوسط مصون نمی باشد. اگرچه که همه زنان به درجاتی درد پریود را تجربه می کنند و این درد طبیعی می باشد، اما به شدت آزاردهنده است و اغلب یک الی دو روز اختلال جدی در کار و زندگی خانم ها ایجاد می کند. برخی زنان جهت کاهش درد پریود قرص استفاده می کنند، اما برخی هم مصرف دمنوش های گیاهی آرام بخش و کم عارضه را ترجیح می دهند. اگرچه مصرف دمنوش برای درد قاعدگی اثر شگفتی ندارد، اما در برخی زنان بسیار موثر و کمک کننده می باشد. انواع دمنوش هایی که برای کاهش درد پریود استفاده می شوند، عبارتند از:

  • چای برگ تمشک قرمز
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش بابونه
  • چای نعناع
  • دمنوش دارچین
  • چای سبز
  • دمنوش آویشن
  • چای اولانگ
  • دمنوش رازیانه

همچنین می توانید از ترکیب چند دمنوش باهم نیز استفاده کنید. به طور مثال می تواند چای سبز را با دارچین همزمان باهم مخلط کرده و میل کنید.

 

تسکین درد قاعدگی با نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی از نفخ دردناک در دوران قاعدگی جلوگیری می‌کند. البته زنان در نظر داشته باشند بهتر است در دوران قاعدگی خود به منظور کاهش گرفتگی عضلات، آبگرم بنوشند. آب‌گرم باعث افزایش جریان خون به پوست شده و ممکن است عضلات گرفته شده را  شل کند.
برای افزایش میزان آبرسانی به بدن، آب میوه و سبزیجات زیر هم موثر هستند:

  • کاهو
  • کرفس
  • خیارها
  • هندوانه
  • انواع توت ها، از جمله توت فرنگی، زغال اخته و تمشک

کلسیم نیز ماده معدنی مهم است که می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی  کمک کند. مصرف کلسیم در روز برای زنان بین سنین 19 و 50 سال می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. برای کاهش درد پریود می‌توان ازمواد غذایی چون بادام‌ها، محصولات لبنی، دانه‌های کنجد و سبزیجات با برگ سبز استفاده کرد.
قبل از مصرف مکمل‌های دارای کلسیم حتما با پزشک متخصص زنان صحبت کنید تا بگوید برای شما خطر دارد یا خیر!

 

کاهش سریع درد پریود

کاهش سریع درد پریود

 

اقدامات مهم برای تسکین درد پریود

  • ورزش کنید. انجام حرکات کششی و ورزش‌هایی مثل یوگا و پیلاتس در دوران پریود ،گردش خون در بدن را افزایش می‌دهد. همچنین بر ترشح هورمون‌های موثر در خلق و خو تأثیر می‌گذارد. 3 یا 4 بار تمرین در هفته (با توجه به توان بدن) به طور چشمگیری درد پریود را بهبود می‌بخشد.
  • رژیم غذایی خود را کنترل کنید. از مصرف زیاد شکر بپرهیزید. غذاهای چرب را در رژیم غذایی‌ کاهش داده و برای کاهش درد پریود آب زیاد بنوشید.
  • از ماساژ استفاده کنید. ماساژ گردش خون را در بدن بیشتر کرده و به کنترل درد و کاهش زمان خون‌ریزی کمک می‌نماید.
  • گرما‌ درمانی. دوش آب گرم، استفاده از کیسه‌ی آب گرم یا حوله گرم روی شکم و کمر، درد را بهتر می‌کند.
  • مصرف دخانیات مانند سیگار و الکل ممنوع!
  • اگر دردتان شدید شد، از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. داروهای ضدالتهابی غیرکورتونی در کنترل درد بسیار موثرند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درد قاعدگی چه تفاوتی با سندروم قاعدگی یا PMS دارد؟

سندروم قاعدگی با درد قاعدگی تفاوت دارد. علائم «سندروم حوالی قاعدگی» معمولا بین 1 تا 2 هفته قبل از شروع پریود ظاهر می‌شوند. افزایش وزن، احساس نفخ در شکم، زودرنجی و آزرده‌خاطری، خستگی مفرط و بی‌حوصلگی از علائم بارز PMS است.  این سندروم قابل درمان بوده و در صورت بدتر شدن کافی است به پزشک متخصص اعصاب و روان  مراجعه کرد. متخصص اعصاب و روان بهترین درمان لازم را با توجه به شرایط شما آغاز می‌کند.
پیشنهاد می‌کنیم زنانی که در طول دوران قاعدگی خود درد شدید و خونریزی بسیار زیاد دارند به پزشک مراجعه کنند.
زنان با درد زیاد در صورت بروز شرایط زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرند:

  • دردی که با داروهای بدون نسخه تسکین پیدا نکند
  • دردی که با گذشت زمان، بدتر و یا با خون ریزی بیشتر همراه شود
  • درد مداوم که در امور و فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “کاهش درد پریود | کاهش درد پریود در روز اول و تسکین درد قاعدگی

  1. Bano گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    ببخشید من به طرز عجیب و ناگهانی و بی سابقه ای از ۲۴ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۵ بار پریود شدم
    به نظر شما دلیلش چیه؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      در صورتی که استرس های شدید محیطی نداشتید و اگر داروی خاصی استفاده نمیکنید و بیماری خاصی در این زمان نداشتید این تعداد پریود شدن اصلاً نرمال نیست و حتماً باید بررسی بفرمائید ولی اگر به خاطر هرکدام از علائم قبلی باشد باید اون موارد رو با متخصص خودش حل بفرمائید و باید ریشه یابی و درمان بفرمائید.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.