درمان ناباروری به روش آی وی اف (IVF)

آی وی اف

فهرست مطالب

روش آی وی اف (IVF) یا لقاح خارج از رحم، یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمان ناباروری است که به زوج‌هایی که قادر به بارداری طبیعی نیستند کمک می‌کند. این تکنیک در طول چند دهه گذشته به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای دستیابی به بارداری تبدیل شده است. لقاح آزمایشگاهی که IVF نیز نامیده می شود، مجموعه ای پیچیده از روش هاست که می تواند منجر به بارداری شود. این یک درمان برای ناباروری است، وضعیتی که در آن شما نمی توانید پس از حداقل یک سال تلاش برای اکثر زوج ها باردار شوید. IVF همچنین می تواند برای جلوگیری از انتقال مشکلات ژنتیکی به کودک استفاده شود.

در طی لقاح آزمایشگاهی، تخمک های بالغ از تخمدان ها جمع آوری شده و توسط اسپرم در آزمایشگاه بارور می شوند. سپس روشی برای قرار دادن یک یا چند تخمک بارور شده به نام جنین در رحم انجام می شود، جایی که نوزادان رشد می کنند. یک دوره کامل IVF حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد. گاهی اوقات این مراحل به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و فرآیند ممکن است طولانی‌ترشود. لقاح آزمایشگاهی موثرترین نوع درمان باروری است که شامل دست زدن به تخمک یا جنین و اسپرم می شود. این گروه از درمان ها با هم، فناوری کمک باروری نامیده می شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

‏آی وی اف را می توان با استفاده از تخمک و اسپرم خود زوج انجام داد. یا ممکن است شامل تخمک، اسپرم یا جنین از یک اهدا کننده شناخته شده یا ناشناس باشد. در برخی موارد، ممکن است از یک حامل حاملگی – فردی که جنین در رحم کاشته شده است – استفاده شود. شانس شما برای داشتن یک کودک سالم با استفاده از IVF به عوامل زیادی مانند سن شما و علت ناباروری بستگی دارد. علاوه بر این، IVF شامل انجام روش هایی است که می تواند زمان بر، پرهزینه و تهاجمی باشد. اگر بیش از یک جنین در رحم قرار گیرد، می تواند منجر به بارداری با بیش از یک نوزاد شود. به این حالت بارداری چند قلو می گویند.

در این مقاله به معرفی آی وی اف، مراحل انجام آن، تفاوت‌های بچه‌های حاصل از آی وی اف با بارداری طبیعی، مدت زمان انجام عمل و هزینه‌های آن در سال 1403 می‌پردازیم. همچنین به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا آی وی اف سرطان‌زا است یا خیر.

 

بارداری به روش آی وی اف (IVF) چیست؟

بارداری به روش آی وی اف به معنای لقاح تخمک و اسپرم خارج از بدن و در محیط آزمایشگاهی است. در این روش، تخمک از تخمدان زن استخراج می‌شود و با اسپرم مرد در آزمایشگاه ترکیب می‌شود. بعد از اینکه تخمک بارور شد و جنین تشکیل شد، جنین به رحم زن منتقل می‌شود تا فرآیند بارداری طبیعی ادامه یابد. آی وی اف به ویژه برای افرادی که به دلایل مختلف دچار ناباروری هستند، مفید است.

 

IVF
IVF

 

آی وی اف (IVF) چیست؟

آی وی اف (IVF) مخفف عبارت In Vitro Fertilization است که به معنای “لقاح در شیشه” یا “لقاح آزمایشگاهی” است. این روش یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین تکنیک‌های کمک به باروری است که برای زوج‌هایی که با مشکلات ناباروری مواجه هستند، به کار می‌رود. مراحل آی وی اف شامل چندین مرحله مهم است:

  1. تحریک تخمدان‌ها: در این مرحله، داروهایی به زن تزریق می‌شود تا تخمدان‌ها تحریک شوند و چندین تخمک بالغ تولید کنند. معمولاً در یک چرخه طبیعی، فقط یک تخمک آزاد می‌شود، اما در آی وی اف، هدف این است که تعداد بیشتری تخمک برای افزایش شانس باروری به دست آید.
  2. استخراج تخمک‌ها: پس از اینکه تخمک‌ها بالغ شدند، پزشک با استفاده از یک سوزن مخصوص و به کمک سونوگرافی، تخمک‌ها را از تخمدان‌ها استخراج می‌کند. این فرایند معمولاً بدون درد یا با درد کمی همراه است و تحت بیهوشی انجام می‌شود.
  3. لقاح تخمک و اسپرم: تخمک‌های استخراج شده در محیط آزمایشگاهی با اسپرم مرد ترکیب می‌شوند. اسپرم می‌تواند از شوهر یا یک اهداکننده باشد. اگر اسپرم و تخمک به طور طبیعی ترکیب نشوند، پزشک می‌تواند از تکنیک‌های پیشرفته‌تر مانند تزریق اسپرم به داخل تخمک (ICSI) استفاده کند.
  4. انتقال جنین به رحم: پس از تشکیل جنین و رشد اولیه آن در آزمایشگاه، جنین به رحم زن منتقل می‌شود. این مرحله معمولاً 3 تا 5 روز پس از لقاح انجام می‌شود. بعد از انتقال، جنین باید به دیواره رحم متصل شده و شروع به رشد کند.

 

پیشنهاد مقاله: همه چیز درباره بارداری خارج از رحم

 

فرق بچه‌های آی وی اف با طبیعی

یکی از سوالات رایج این است که آیا بچه‌هایی که از طریق آی وی اف متولد می‌شوند، تفاوتی با بچه‌های حاصل از بارداری طبیعی دارند یا خیر. از نظر جسمی و روانی، بچه‌های آی وی اف هیچ تفاوت اساسی با دیگر بچه‌ها ندارند. تحقیقات نشان داده است که این کودکان از لحاظ سلامتی و هوش کاملاً مشابه کودکان طبیعی هستند. با این حال، برخی نگرانی‌ها در مورد میزان زایمان‌های دوقلو یا چندقلو در بارداری‌های آی وی اف وجود دارد، زیرا ممکن است چند جنین به طور همزمان به رحم منتقل شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عمل آی وی اف چند ساعت طول می‌کشد؟

یکی از سوالات مهم افرادی که قصد انجام آی وی اف دارند این است که عمل آی وی اف (IVF) چند ساعت طول می‌کشد؟ عمل استخراج تخمک که یکی از مراحل مهم این فرایند است، حدود 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد و تحت بیهوشی انجام می‌شود. با این حال، کل پروسه آی وی اف شامل چندین مرحله است که می‌تواند چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. از تحریک تخمدان‌ها تا انتقال جنین و انجام تست بارداری، مراحل آی وی اف معمولاً 4 تا 6 هفته زمان می‌برد.

 

آی وی اف
آی وی اف

 

هزینه آی وی اف در سال 1403

هزینه‌های آی وی اف بسته به محل انجام آن، تجهیزات مورد استفاده و تعداد دفعات نیاز به انجام چرخه درمانی می‌تواند متفاوت باشد. هزینه آی وی اف (IVF) در سال 1403 به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله داروهای مورد نیاز برای تحریک تخمدان، هزینه‌های آزمایشگاهی، استخراج تخمک، لقاح و انتقال جنین. به طور میانگین، هزینه آی وی اف در سال 1403 در ایران حدود 30 تا 50 میلیون تومان برآورد می‌شود. البته این هزینه ممکن است با توجه به کلینیک و شرایط بیمار متفاوت باشد.

 

پیشنهاد ویژه: بارداری کریپتیک یا بارداری پنهان چیست و علائم آن!

 

آیا آی وی اف سرطان زاست؟

یکی از نگرانی‌های رایج در مورد آی وی اف، احتمال افزایش خطر سرطان به دلیل استفاده از داروهای تحریک تخمدان است. با این حال، تحقیقات گسترده نشان داده‌اند که آی وی اف به طور کلی خطر افزایش سرطان را به همراه ندارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف طولانی‌مدت داروهای تحریک تخمدان ممکن است با افزایش خطر برخی سرطان‌ها مانند سرطان تخمدان همراه باشد، اما این خطر به طور عمومی و در بیشتر موارد بسیار کم است. با این حال، لازم است که قبل از تصمیم‌گیری برای انجام آی وی اف، با پزشک خود مشورت کنید تا تمامی جوانب این روش درمانی بررسی شود.

 

نتیجه‌گیری

آی وی اف یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمان ناباروری است که به زوج‌های بسیاری در سراسر جهان کمک کرده است تا به آرزوی خود برای داشتن فرزند برسند. این روش شامل چندین مرحله از جمله تحریک تخمدان‌ها، استخراج تخمک‌ها، لقاح در آزمایشگاه و انتقال جنین به رحم است. بچه‌های حاصل از آی وی اف از لحاظ جسمی و روانی تفاوتی با کودکان طبیعی ندارند. هزینه‌های آی وی اف در ایران بسته به شرایط مختلف متفاوت است، اما به طور میانگین در سال 1403 بین 30 تا 50 میلیون تومان برآورد می‌شود.

با وجود برخی نگرانی‌ها در مورد خطر سرطان، تحقیقات نشان داده‌اند که آی وی اف به طور کلی خطر قابل توجهی در این زمینه ندارد. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان در فکر انجام آی وی اف هستید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا اطلاعات بیشتری درباره این روش و مناسب بودن آن برای شرایط شما دریافت کنید.

 

تصویر دکتر ساناز هوشیار منش

ساناز هوشیار منش

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ضحی پور محمدی یزدی

ضحی پور محمدی یزدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید