برفک دهانی در نوازادان

برفک دهانی در نوازادان

برفک دهانی در نوزادان و کودکان کم سن یک عفونت قارچی دهانی است که معمولا بی ازار است و به راحتی درمان می شود.
هرچند که نوزادان و کودکان کم سن بطور خاص در معرض خطر ابتلا به برفک دهانی هستند اما این عفونت می تواند در بزرگسالان نیز دیده شود.

نوزادانی که به برفک دهان مبتلا هستند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولاً مادرانشان را هم به این عفونت دچار می‌کنند. به طوری که روی سینه مادر نیز همچنین لکه‌های سفید رنگی همراه با قرمزی و پوسته‌پوسته شدن مشاهده می‌شود. در این شرایط معمولاً نوک پستان مادر حساس و کمی دردناک می‌شود و ممکن است در زمان شیردهی دردهایی را احساس کند. 

برفک دهان یک بیماری مسری است و از همین رو برای جلوگیری از ابتلای دوباره نوزاد به این مشکل باید خودتان هم تحت درمان قرار بگیرید و مطمئن شوید که بدن شما به این قارچ آلوده نشده باشد. درواقع باید هم زمان با درمان برفک دهان حتماً نوک پستان مادر نیز درمان شود تا بیماری را دوباره به کودک منتقل نکند.

چه زمانی در جستجوی توصیه های درمانی باشیم

برفک دهان در نوزادان مشکل جدی ایجاد نمی کند اما در صورتیکه نوزادتان دچار این نوع برفک شد باید به پزشک مراجعه کنید.
ممکن است پزشک معالج در صورتیکه شکی در تشخیص داشته باشد بوسیله ی یک گوش پاک کن نمونه ای از دهان نوزاد شما برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند.

روش‌های پیشگیری برفک دهانی نوزاد

  • شستن دست‌ها، اسباب‌بازی‌های نوزاد به طور مرتب
  • شستن حوله و لباس‌های نوزاد و مادر
  • خشک کردن سینه بعد از شیر دادن به نوزاد
  • کاهش مصرف شکر در رژیم غذایی مادر (مطالعات نشان می‌دهد مصرف زیاد گلوکز موجب رشد مخمر کاندیدا می‌شود)
  • شستشوی نوک سینه با آب گرم
  • قرار دادن شیر دوشیده شده مادر در یخچال
  • استریل کردن شیشه شیر و پستانک نوزاد

ابتلا به برفک دهان در نوزادان چند روزه تا چند ماهه معمولاً رایج است، اما این امر معمولاً سبب بروز درد و ناراحتی در نوزاد می‌شود و از همین رو باید هر چه سریع‌تر درمان شود.قابل ذکر است که قبل از استفاده از هر روش درمانی ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید و از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و شیمیایی برای نوزاد پرهیز کنید. بی‌توجهی نسبت به درمان برفک می‌تواند موجب ضعف بدن و عدم تغذیه مناسب کودک شود و عوارض جدی‌تری را به دنبال داشته باشد.

 

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید