دندان درد

درد دندان

اگر دچار دندان درد شده اید که بیش از 2 روز طول کشیده است به دندانپزشک مراجعه کنید. تا زمانیکه منتظر وقت ویزیت هستید کارهایی هست که برای کاهش درد می توانید انجام دهید.

برای درک بهتر علل بروز دندان درد لازم است در ابتدا با منشا درد آشنا شد. درد می‌تواند از دو منشأ اصلی و متفاوت عصب دندان و نیز بافت‌های نگهدارنده اطراف دندان ناشی شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید عصب دندان در داخل دندان و بافت‌های نگهدانده در اطراف دندان قرار گرفته است.

اعصاب از ریشه تا پالپ یا مغز دندان کشیده شده‌اند و معمولاً علت بسیاری از دردهای دندان مربوط به نفوذ پوسیدگی به این ناحیه است.

درد دندان احساس ناراحت کننده‌ای است که از همان کودکی و با در آمدن اولین دندان احساس می‌شود. علاوه بر این احساس درد که ناشی از رویش دندان است، علل دیگری نیز در طول زندگی می‌تواند سبب درد شود که معمولاً علامتی شایع برای بسیاری از مشکلات دهان و دندان است و باید حتماً جدی گرفته شود. در نتیجه باید در ابتدا تمام عللی که می‌تواند منجر به بروز درد شود.

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، به طور کلی می‌توان منشأ و علت دندان درد را دردهای ناشی از بافت‌های نگهدانرده اطراف دندان و دردهای ناشی از اعصاب و مغز دندان دانست. مشکلاتی از قبیل شکستگی دندان، پوسیدگی دندان و حتی تحلیل لثه سبب ایجاد درد ناشی از اعصاب دندان می‌شوند. از سویی دیگر مشکلاتی از قبیل دندان قروچه و یا درد ارتودنسی به بافت‌های نگهدارنده دندان ارتباط پیدا می‌کنند.

در مدتی که منتظر وقت ویزیت دندانپزشکی هستید چطور درد خود را آرام کنید

این کارها را انجام دهید:

  • داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید (کودکان زیر 16 سال نباید آسپرین مصرف کنند) – داروساز می تواند به شما در این زمینه کمک کند
  • دهانتان را با آب نمک بشوئید (کودکان نباید این کار را بکنند)
  • از ژل کاهش دهنده ی درد برای دهانتان استفاده کنید- این ژل ها را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید
  • غذاهای نرم و شل مانند ماست یا تخم مرغ خاگینه  مصرف کنید و سعی کنید از جویدن با دندان دردناک خودداری کنید

این کارها را انجام ندهید:

  • غذاهای شیرین، خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید
  • سیگار نکشید – سیگار می تواند بعضی مشکلات دندانی را تشدید کند

چطور با آب نمک دهان را بشوئید:

  1. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید – آب گرم کمک می کند نمک بهتر حل شود
  2. دهانتان را با آب نمک بشوئید و سپس بیرون بریزید – آب نمک را قورت ندهید
  3. هر چند بار که می خواهید این کار را تکرار کنید
 

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید