کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) اصطلاحی است که برای طیفی از بیماری هایی که بعلت تجمع تدریجی چربی در کبد ایجاد می شوند، به کار می رود. این بیماری معمولا در افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند دیده می شود.

کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است ویا هیچ گونه چربی ندارد. تخمین زده  می شود 1 نفر از هر 3 نفر به مراحل اولیه بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلاست که مقادیر کمی چربی در کبدشان وجود دارد.
مراحل اولیه ی بیماری کبد چرب غیرالکلی معمولا بی ضرر است اما اگر بدتر شود می تواند منجر به آسیب های جدی در کبد از جمله سیروز شود.
وجود مقادیر بالای چربی در کبد همچنین با افزایش خطر مشکلاتی همچون دیابت، حملات قلبی و سکته ی مغزی همراهی دارد.
اگر بیماری کبد چرب غیرالکلی در مراحل اولیه تشخیص داده ومدیریت شود امکان توقف روند تشدید این بیماری و کاهش مقادیر چربی در کبد وجود دارد.

مراحل بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی طی چهار مرحله اصلی ایجاد می شود و بسیاری از افراد بدون اینکه متوجه شوند تنها مرحله ی اول بیماری در انها ایجاد می شود.
در تعداد کمی از موارد، اگر بیماری تشخیص داده نشده و کنترل نشود می تواند پیشرفت کرده و در نهایت منجر به آسیب کبدی شود .

مراحل اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی عبارتند از:

  1. کبد چرب  ساده (اِستِئاتوز) – تجمع گسترده و بی ضرر چربی در سلول های کبد که ممکن است حین انجام بررسی هایی که به دلایل دیگر انجام می شود، بصورت تصادفی شناسایی شود.
  2. اِستِئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) – شکل جدی تری از بیماری کبد چرب غیرالکلی که در آن کبد ملتهب شده است. تخمین زده می شود تا 5% جمعیت درگیر این بیماری هستند.
  3. فیبروز – التهاب مداوم موجب ایجاد بافت اِسکار(جای زخم) در اطراف کبد و عروق خونی مجاور می شود اما کبد هنوز عملکرد طبیعی دارد.
  4. سیروز – شدیدترین مرحله است، بعد از سال ها التهاب، زمانی که کبد چروکیده شده و آسیب دیده و متورم می شود، رخ می دهد. این آسیب دائمی است و می تواند منجر به نارسایی کبد(وضعیتی که عملکرد طبیعی کبد متوقف می شود) و سرطان کبد شود.

سال ها طول می کشد تا فیبروز یا سیروز ایجاد شود. مهم است که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود تا از بدتر شدن بیماری جلوگیری بعمل آید.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید