آیا دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی مضر است؟

دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی

فهرست مطالب

یافتن دانه‌های سیاه، قهوه‌ای یا تیره‌ تر در یک میوه گوجه‌فرنگی خیلی غیرعادی نیست. دلایل این وضعیت ممکن است متفاوت باشد و وجود تنها چند دانه سیاه لزوما به این معنی نیست که گوجه فرنگی قابل خوردن نیست. اگر گوجه فرنگی بو یا طعم نامطبوع نداشته باشد، در اکثر موارد می توان میوه ها را با خیال راحت مصرف کرد. البته برخی افراد دوست دارند قبل از خوردن گوجه فرنگی دانه های سیاه را جدا کنند. در ادامه به برخی از دلایل وجود دانه های سیاه در گوجه فرنگی اشاره می کنیم و به این سوال پاسخ می دهیم خوردن دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی مضر است یا خیر.

 

آیا خوردن دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی خطرناک است؟

مصرف دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی آتا زمانی که علائم دیگری از بیماری، کپک یا آفت‌زدایی روی میوه مشاهده نشود، به‌طور کلی بی‌خطر است. دانه‌های گوجه‌فرنگی معمولاً به رنگ زرد یا سبز روشن هستند، اما بدون توجه به رنگ، دانه‌ها طعمی ندارند، بنابراین شما متوجه تغییر طعم غذا نمی‌شوید. اگر آلرژی غذایی یا معده ضعیف دارید، ممکن است بخواهید از خوردن هر گونه گوجه فرنگی با دانه های سیاه خودداری کنید تا از ناراحتی احتمالی دستگاه گوارش جلوگیری کنید.

 

بیماری های گوجه فرنگی

 با اینکه گوجه فرنگی جزء میوه های مفید و سرشار از ویتامین است می تواند باعث عوارض و بیماری های زیر شود:

 

رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل

گوجه فرنگی اسیدی است و ممکن است باعث سوزش سر دل شود. گوجه فرنگی مملو از اسیدهای مالیک و سیتریک است و می تواند معده را وادار به تولید اسید معده بیش از حد کند. وقتی حجم اسید افزایش می‌یابد، مجبور می‌شود از مری به سمت بالا جریان پیدا کند و علائم را ایجاد کند.

 

بیماری های گوجه فرنگی
بیماری های گوجه فرنگی

 

علائم آلرژی

علائم آلرژی به گوجه فرنگی اغلب بلافاصله پس از مصرف میوه رخ می دهد. که عبارتند از کهیر، تحریک پوست، بثورات پوستی، اگزما، سرفه، عطسه، احساس خارش در گلو و تورم صورت، دهان و زبان.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

اسهال

اسهال می تواند در افرادی که از عدم تحمل گوجه فرنگی رنج می برند رخ دهد. گوجه فرنگی چرب و اسیدی است و در هنگام اسهال باید از مصرف آن اجتناب کرد. گوجه فرنگی می تواند منبع ارگانیسمی به نام سالمونلا باشد که باعث اسهال می شود.

 

سندروم‌ روده تحریک پذیر(IBS)

گوجه فرنگی، با توجه به پوست و دانه های تحریک کننده آن، ممکن است یکی از دلایل سندرم روده تحریک پذیر باشد. و اگر قبلا IBS دارید، گوجه فرنگی نیز می تواند باعث نفخ شود. گوجه فرنگی همچنین یکی از رایج ترین آلرژن های غذایی است که ممکن است باعث مشکلات روده شود.

 

مشکلات کلیوی

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی پیشرفته باید مصرف پتاسیم خود را محدود کنند و گوجه فرنگی غنی از ‌پتاسیم است. افراد مبتلا به مشکلات کلیوی شدید ممکن است مجبور شوند مصرف گوجه فرنگی را محدود کنند زیرا حاوی آب زیادی است.

 

پیشنهاد مقاله: نقش غذاھای حاوی فیبر در بھبود عملکرد گوارش

مشکلات ادراری

غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی ممکن است مثانه را تحریک کرده و منجر به بی اختیاری ادرار شود. گوجه فرنگی همچنین ممکن است باعث علائم مثانه و در موارد خاص سیستیت (احساس سوزش در مثانه) شود.

 

مشکلات تنفسی

افرادی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند ممکن است در تنفس مشکل داشته باشند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ناراحتی حاد گوارشی

از آنجایی که گوجه فرنگی بسیار اسیدی است، اگراز رفلاکس اسید یا سوزش سر دل رنج می برید، ممکن است باعث ناراحتی حاد معده شود. گوجه فرنگی همچنین می تواند معده را اسید بیشتری تولید کند که ممکن است باعث ناراحتی حاد دستگاه گوارش شود.

 

دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی
دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی

 

علت سیاه دانه در گوجه فرنگی

در حالی که رنگ طبیعی دانه‌های داخل یک گوجه‌فرنگی رسیده سالم از زرد مایل به سبز است، مواقعی وجود دارد که وقتی میوه را برش می‌دهید متوجه دانه‌های تیره‌تر می‌شوید. دلایل سیاه یا قهوه ای شدن برخی از دانه های میوه گوجه فرنگی می تواند چندگانه باشد. با این حال، اگر میوه گوجه فرنگی دارای علائم قابل مشاهده بیماری، پوسیدگی، بوی بد یا سایر خصوصیات نامطبوع نباشد، در اکثر موارد می توان آن را مصرف کرد. در زیر به رایج ترین دلایلی که چرا برخی از دانه ها ممکن است در داخل گوجه فرنگی تیره شوند، حتی اگر میوه بسیار سالم به نظر برسد اشاره می کنیم:

 

بیش از حد رسیدن گوجه فرنگی

در بیشتر مواقع، وقتی دانه های تیره ای در داخل گوجه فرنگی پیدا می کنید که هیچ نشانه ای از بیماری ندارند، به این معنی است که میوه آن بیش از حد رسیده است. شاید متوجه شده باشید که دانه های داخل هندوانه با رسیدن میوه تیره تر می شوند. مانند هندوانه، زمانی که گوجه فرنگی خیلی رسیده باشد، برخی از دانه های آن شروع به سیاه شدن می کنند. بسته به اینکه میوه گوجه فرنگی چقدر رسیده باشد، دانه های سیاه یا قهوه ای کمتر یا بیشتر در آن پیدا خواهید کرد.

رنگ تیره تر بذرها نشان می دهد که آنها آماده جوانه زدن هستند. در موارد نادر، حتی در داخل میوه نیز اتفاق می افتد. قبل از دوره رسیدن، میوه حاوی سطح بالاتری از هورمون گیاهی به نام اسید آبسیزیک است. یکی از وظایف این هورمون جلوگیری از جوانه زدن بذر در داخل میوه است. هنگامی که گوجه فرنگی بیش از حد رسیده است، سطح این اسید کاهش می یابد و دانه ها ممکن است شروع به جوانه زدن کنند. زیرا میوه گوجه فرنگی دارای رطوبت بالایی است که محیط مناسبی را برای شروع این فرآیند ایجاد می کند.

 

چیدن زودهنگام گوجه فرنگی

 همیشه میوه های گوجه فرنگی حاوی دانه های تیره رنگ بیش از حد رسیده نیستند. این در گوجه‌فرنگی‌هایی که خیلی زود برداشت شده‌اند یا به دلایلی از گیاه افتاده‌اند نیز اتفاق می‌افتد. وقتی گوجه‌فرنگی را خیلی زود برداشت می‌کنید (زمانی که هنوز سبز است) و آن را چند هفته روی لبه پنجره می‌گذارید تا برسد، دانه‌ها یا بخشی از آن ممکن است سیاه یا تیره‌تر شوند.

 

پیشنهاد ویژه: غذاھای غنی از آنتی اکسیدان و نقش آن در پیشگیری از بیماری ھا

پوسیدگی انتهایی شکوفه گوجه فرنگی :

پوسیدگی انتهای شکوفه گوجه فرنگی یکی از شایع ترین بیماری های گوجه فرنگی است. محققان دریافتند که عوامل محرک بروز بیماری‌های پوسیدگی انتهای شکوفه در گوجه‌فرنگی و سایر گیاهان، عدم امکان جذب کلسیم از خاک با سرعت کافی برای هماهنگی با رشد یا برنامه آبیاری نامنظم است. شما به راحتی می توانید این وضعیت را با ناحیه تیره ای که در پایین میوه ظاهر می شود، جایی که شکوفه در ابتدا بوده است، شناسایی کنید.به عنوان یک اثر پوسیدگی انتهای شکوفه، اغلب ممکن است دانه های سیاه را در داخل گوجه فرنگی پیدا کنید.

 

سوالات متداول

آیا خوردن دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی خطرناک است ؟

در حالی که ممکن است ظاهر دانه‌های گوجه‌فرنگی سیاه را بی‌خطر بدانید، مصرف آن‌ها تا زمانی که علائم دیگری از بیماری، کپک یا آفت‌زدایی روی میوه مشاهده نکنید، به‌طور کلی بی‌خطر است.

علت دانه های سیاه گوجه فرنگی چیست ؟

دلیل مشخصی برای دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی وجود ندارد ، از دلایل آن می توان به بیش از حد رسیدن گوجه فرنگی ، برداشت زود هنگام گوجه فرنگی و سیاه شدن انتهای گوجه فرنگی اشاره کرد.

بیماری های گوجه فرنگی چیست ؟

با اینکه گوجه فرنگی جزء میوه های مفید و سرشار از ویتامین است می توانت باعث عوارض و بیماری های زیر شود: رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل ، بیماری های تنفسی ، گوارشی ، ادراری و …

منابع علمی این مطلب

  1. https://backgarden.org/black-seeds-in-tomato/
  2. https://www.backyarddigs.com/gardening/black-seeds-in-tomatoes/
  3. https://www.stylecraze.com/articles/serious-side-effects-of-tomatoes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید