ارتباط تغذیه و سلامت روان چیست؟

تغذیه و سلامت روان

فهرست مطالب

به طور گسترده ای شناخته شده است که نقش تغذیه سالم در سلامت جسمانی بسیار مهم است. اما مطالعات همچنین نشان می دهد که تغذیه و سلامت روان باهم در ارتباط هستند مستقیم و بر سلامت روانی و عاطفی ما نیز تأثیر می گذارد. منطقی است که آنچه در بدن خود می‌گذاریم بر سلامت روان ما نیز تأثیر بگذارد. «سلامتی خوب شرایطی از رفاه مطلوب را توصیف می کند. این بدان معناست که بدن و ذهن در هماهنگی عمل می کنند. هر دو در هنگام تعریف سلامتی شما به یک اندازه مهم هستند. حال میخواهیم به پاسخ این سوال که تاثیر تغذیه بر سلامت روان چیست؟ بپردازیم.

 

ارتباط تغذیه و سلامت روان چگونه است؟

تحقیقات قابل توجهی نشان می دهد که بین تغذیه و سلامت روان واحساسات ارتباط وجود دارد. گرفتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از مواد مغذی است می تواند به بهبود خلق و خوی شما افزایش سطح انرژی به شما کمک کند، شفاف تر فکر کنید و سلامت روان و رفاه کلی شما را افزایش می دهد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم بی خوابی، اشتها، درد و خلق و خو کمک می کند. بیشتر سروتونین موجود در بدن ما در دستگاه گوارش تولید می شود که با میلیون ها سلول عصبی مرتبط است و به کنترل احساسات ما کمک می کند.

باکتری های خوب موجود در روده تأثیر قابل توجهی بر نحوه عملکرد این سلول های عصبی یا نورون ها و میزان تولید سروتونین دارند. این باکتری‌ها نقش کلیدی در سلامت جسمی و روانی ما دارند:

  • محافظت از پوشش داخلی روده
  • ایجاد سدی در برابر سموم و باکتری های بد
  • کاهش التهاب
  • حمایت از جذب مواد مغذی
  • فعال کردن مسیرهای عصبی که بین روده و مغز حرکت می کنند.

غذاهایی که می خوریم بر میزان عملکرد این باکتری های خوب تأثیر می گذارد و بر روحیه و سلامت روان ما تأثیر می گذارد.

 

نقش تغذیه سالم در سلامت
نقش تغذیه سالم در سلامت

 

نقش تغذیه در سلامتی

ما دقیقاً نمی دانیم که چرا رژیم غذایی بر سلامت روان تأثیر می گذارد اما می تواند به دلیل تغییرات در سطح گلوکز (قند) خون ، التهاب یا تأثیرات روی میکروارگانیسم هایی باشد که در روده زندگی می کنند (معروف به میکروبیوم). خوب غذا خوردن از برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت که بر سلامت روان نیز تأثیر می‌گذارد پیشگیری می‌کند. پس تغذیه و سلامت روان باهم در ارتباط هستند.

 

پیشنهاد مقاله: تغذیه ورزشکاران بدنسازی برای افزایش حجم

اضافه وزن یا چاقی می تواند به اختلالات سلامت روان کمک کند. برخی از داروها برای بیماری های روانی نیز باعث افزایش وزن می شوند که بر این مشکل می افزاید. کاهش وزن از طریق تغذیه و ورزش بهتر می تواند سلامت روان را بهبود بخشد. عادات غذایی نیز می تواند بر خواب و در نتیجه سلامت روان تأثیر بگذارد. این می تواند کمک کند که وعده غذایی اصلی خود را 2 تا 3 ساعت قبل از خواب میل کنید. اگر گرسنه هستید، یک تکه میوه یا یک لیوان شیر بهترین میان وعده قبل از خواب است. برخی از غذاها با داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات سلامت روان تداخل دارند.

 

تغذیه و افسردگی

کمبود مواد مغذی مانند کوبالامین، فولات و روی با علائم افسردگی و زوال عقل، زوال شناختی و تحریک پذیری مرتبط است. هم پرخوری و هم ناامنی غذایی با اختلالات خلقی و افسردگی مرتبط هستند. بیماری‌های روانی در میان بزرگ‌ترین عوامل سلامت جهانی، به‌ویژه افسردگی، که بخش عمده ناتوانی را در کشورهای توسعه‌یافته‌تر به‌ویژه در گروه سنی 15 تا 44 سال تشکیل می‌دهد رتبه‌بندی می‌شود. بنابراین بررسی استراتژی های تغذیه ای برای بهبود این شرایط بسیار مهم است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

افراد نه تنها هنگام اضطراب یا افسردگی غذای متفاوتی می خورند بلکه این تغییرات ممکن است در هر دو جهت رخ دهد. برعکس افسردگی ممکن است حداقل تا حدی نتیجه عادات غذایی نامناسب باشد یا ممکن است با ناتوانی بیمار در ترک خوردن غذاهای راحت و انتخاب یک رژیم غذایی سالم بدتر شود. چنین ناتوانی ممکن است مالی، روانی یا ناخوشایند باشد.

 

روانشناسی تغذیه
روانشناسی تغذیه

 

برای افسردگی چی بخوریم؟

افسردگی و اضطراب شایع ترین شرایط سلامت روان در سراسر جهان هستند که آنها را به یکی از علل اصلی ناتوانی تبدیل می کند. حتی فراتر از شرایط تشخیص داده شده علائم تحت بالینی افسردگی و اضطراب بر رفاه و عملکرد بخش بزرگی از جمعیت تأثیر می گذارد. بنابراین رویکردهای جدیدی برای مدیریت افسردگی و اضطراب با تشخیص بالینی و تحت بالینی مورد نیاز است.

در سال های اخیر ارتباط بین تغذیه و سلامت روان مورد توجه قابل توجهی قرار گرفته است. در واقع، تحقیقات اپیدمیولوژیک مشاهده کرده است که پیروی از الگوهای غذایی سالم یا مدیترانه ای مثل مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات. مصرف متوسط ​​طیور، تخم مرغ و محصولات لبنی؛ و فقط مصرف گهگاهی گوشت قرمز با کاهش خطر افسردگی مرتبط است. با این حال ماهیت این روابط به دلیل پتانسیل روشن برای علیت معکوس بین رژیم غذایی و سلامت روان پیچیده است ).

به عنوان مثال تغییر در انتخاب غذا یا ترجیحات غذایی در پاسخ به وضعیت روانشناختی موقت ما مانند “غذاهای آرامش بخش” در مواقع بد خلقی، یا تغییر در اشتها ناشی از استرس تجربیات رایج انسانی هستند. علاوه بر این روابط بین تغذیه و بیماری های روانی طولانی مدت با موانعی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم ترکیب می شود.

 

پیشنهاد ویژه: مشاوره تغذیه برای زنان باردار

چگونه تغذیه بر استرس تأثیر می گذارد؟

روده نقش مهمی در ترشح کورتیزول ایفا می کند و در حصول اطمینان از پاسخ موثر بدن به استرس موثر است به این معنی که تعادل نامناسب باکتری های روده می تواند منجر به افزایش کورتیزول شود.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که چگونه مواد مغذی و غذاهای خاص می‌توانند بر پاسخ استرس فیزیولوژیکی، عصبی و روانی فرد تأثیر مثبت بگذارند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده و قند تصفیه شده منجر به افزایش استرس اکسیداتیو می شود که به سلول های مغز آسیب می رساند و کارایی ارتباط سلول به سلول در هیپوکامپ را کاهش می دهد.

مطالعات اضافی نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 سطوح پایین کورتیزول غیرطبیعی را عادی می کند و از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. نشان داده شده است که مصرف غذاهای تخمیر شده با کاهش اضطراب اجتماعی مرتبط است. سایر مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی کامل با افسردگی، اضطراب و استرس کمتر مرتبط است، در حالی که یک رژیم غذایی مناسب با تغذیه و سلامت روان مرتبط است.

 

سوالات متداول

رابطه تغذیه و افسردگی چیست؟

کمبود مواد غذایی مانند کوبالامین، فولات و روی با علایم افسردگی رابطه مستقیم دارد.

برای افسردگی چی بخوریم؟

مصرف زیاد میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات و تخم مرغ و مصرف کم گوشت قرمز میتواند در کنترل افسردگی کمک کننده باشد.

برای حفاظت از بیماری های قلبی چی ماده غذایی کمک کننده است؟

استفاده از اسید های چرب امگا۳ کمک کننده است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9441951/?shem=ssusba
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32890373/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3330161/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18303940/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید