افسردگی بعد از سقط جنین و درمان آن

سقط جنین

فهرست مطالب

سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله ای است که زندگی نوزاد در جریان است. سقط جنین امکان دارد از طریق گوناگونی اتفاق افتاد. افسردگی بعد از سقط جنین ۵ تا ۱۰ درصد از زنان تجربه می‌کنند. و این افسردگی در زمان کوتاهی پس از سقط شروع می‌شود.

  • نوسان خلقی
  • بی خوابی شدید
  • احساس خستگی
  • افکار خودکشی
  • ناامیدی
  • کاهش علاقه به فعالیت جنسی
  • دوری گزینی از خانواده و دوستان

از علایم افسردگی پس از سقط جنین است.

از علل این افسردگی میتوان به تغییرات هورمونی و فیزیولوژی اشاره کرد.

یکی از راه های درمان افسردگی بعد از سقط میتواند: مراجعه به روانپزشک و دارو درمانی باشد ویا با مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره صحیح و اصولی باشد.

پیشنهاد مقاله: مراقبت های لازم بعد از سقط جنین

ترس از بارداری

ترس حالتی هیجانی است که به علت ایجاد یا پیش بینی محرک مضر و خطرناک پیش می‌آید. این موضوع به‌خودی‌ خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع مسئله اصلی نحوه واکنش ما در برابر ترس است. ترس را از دلشوره و اضطراب، که معمولاً بدون وجود تهدید خارجی رخ می‌دهد، باید جدا دانست.

 

ترس از بارداری
ترس از بارداری

 

بعضی از خانم ها ترس از بارداری دارند و علل این ترس میتواند عوامل زیر باشد:

  1. بهم ریختن اندام و چاقی
  2. ترک های پوستی روی شکم
  3. ترس از جراحی و زایمان
  4. سرد شدن روابط جنسی
  5. یکی دیگر از دلایل ترس از بارداری تجویز استراحت مطلق است
  6. ترس از سقط جنین

ترس از بارداری ریشه در نگرش های اشتباه افراد دارد و با جلسات مشاوره قبل از اقدام به بارداری میتوان این نگرش ها را تغییر داد.

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره روانشناسی می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

سوگواری

این اصطلاح به واکنش روانی بازماندگان یک فقدان بزرگ اطلاق می‌شود. سوگ (grief) به احساس‌های ذهنی که به وسیله مرگ عزیزان پدید آمده است گفته می‌شود این اصطلاح با سوگواری (mourning) به صورت مترادف به کار برده می‌شود. سوگواری به مفهوم دقیق‌تر به فرایند انحلال سوگ اطلاق می‌گردد و در واقع ابراز اجتماعی رفتار و اعمال پس از داغدیدگی است. از اوان تاریخهر فرهنگی باورها عادات و رفتارهای مربوط به سوگواری را ثبت کرده است. تشییع جنازه دفن ماهیت واقعی و نهایی مرگ را اعلام می‌کند با انکار مقابله می‌کنند در عین حال برای فرد داغ دیده حمایت می‌اندوزد و خانواده ها را متحد می سازد.پایدارترین حالت سوگ مخصوصاً پس از مرگ همسر احساس تنهایی است.

احساس تنهایی برای بعضی سال‌ها پس از مرگ دوام داشته و یادآور روزانه فقدان است. با گذشت زمان واکنش سوگواری به طور روزافزون کوتاه‌تر شده. تا جایی ظرف چند دقیقه از بین می‌رود و با عواطف مثبت و خوشایند در می‌آمیزد. خاطرات تلخ و شیرین ممکن است تمام عمر دوام یابد.

بنابراین اکثر سوگ‌ها به طور کامل حل نشده و به طور دائم از بین نمی‌رود بلکه سوگ محدودتر شده و فقط در پاسخ به شرایط خاص مجدداً ظاهر می‌شوند. امکان دارد زنان پس از سقط جنین حالاتی مانند سوگواری از خود نشان دهند. داغدیدگی غالباً علائم افسردگی به وجود می‌آورد. اگر علائم دوره افسردگی دو ماه پس از فقدان فرد آغاز شود و پیش از دو ماه دوام نیابد معمولا این علائم حاصل داغدیدگی شمرده می‌شودمگر اینکه با اختلال کارکرد روزانه همراه بوده یا با اشتغال ذهنی بیمارگونه و یا با احساس بی‌ارزشی، افکار خودکشی و روان پریشی همراه باشد که در این صورت باید به روانشناس متخصص مراجعه کرد و از او کمک گرفت.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

 

درمان افسردگی

افسردگی حالتی خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. وهمچنین گفت وگوهای ذهنی به وجود می‌آورد. افسردگی امکان دارد پس از سقط جنین یا فوت عزیزان به وجود آید.

پیشنهاد ویژه: عوارض سقط جنین

خلق افسرده ممکن است به درمان افسردگی حرفه‌ای نیازی نداشته و یک واکنش طبیعی نسبت به رویدادهای زندگی، علائم افسردگی بعد از سقط برخی از شرایط پزشکی یا عوارض جانبی ناشی از مصرف بعضی داروها و درمان‌های پزشکی باشد. اما اگر افسردگی باعث شود که زندگی فرد تحت شعاع قرار بگیرد باید به فکر درمان افسردگی بود. در درمان افسردگی تعدادی از درمان‌ها روی بیولوژی تکیه می‌کنند مانند دارودرمانی تعداد زیادی از درمان‌ها نیز پسیکولوژیک هستند از جمله روان درمانی و رفتار درمانی و یا روان درمانی شناختی رفتاری که توسط روانشناس متخصص انجام می‌شود. آموزش مهارت‌های اجتماعی در درمان افسردگی بسیار کمک کننده است.

در افسردگی پس از سوگ این درمان‌ها بسیار کمک کننده است باعث می‌شود پس از دوره درمان فرد به زندگی قبل خود بازگردد. نزدیکان افراد در درمان افسردگی بسیار می توانند کمک کنند و با راهنمایی روانشناس نحوه برخورد با فرد افسرده را فرا می‌گیرند و به روند سریعتر درمان کمک می‌کنند. فرد افسرده به حمایت نزدیکان خود احتیاج دارد پس همراهی با او را فراموش نکنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://en.wikipedia.org/w/index.php?oldid=235424674
  2. خلاصه روانپزشکی کاپلان سادوک جلد ۱ فصل دوم صفحات ۱۱۸ تا ۱۲۱
  3. آسیب شناسی روانی بر اساس Dsm-5 نویسنده مهدی گنجی جلد ۱ فصل ۸ صفحات۷۶۷تا۷۷۴

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید