بهترین زمان برای انجام تست بارداری

تست بارداری

فهرست مطالب

این تست ها با شناسایی گنادوتروپین جفتی انسان (HCG)، یعنی هورمونی که بدن در زمان بارداری تولید می کند، عمل می کنند. از همان ابتدای بارداری، بدن به سرعت شروع به تغییراتی برای حمایت از سلول هایی می کند که جنین را تشکیل می دهند. پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم یعنی حدود شش تا 10 روز پس از لقاح، سطوح HCG شروع به افزایش می کند.

دو نوع اصلی تست بارداری وجود دارد – آزمایش ادرار و آزمایش خون. آزمایش ادرار اغلب در خانه با یک تست بارداری خانگی انجام می شود و بدون نسخه در دسترس است. آزمایش خون برای بررسی بارداری در آزمایشگاه انجام و شامل دادن نمونه خون می شود. راه دیگر برای تایید بارداری استفاده از سونوگرافی است.

مقاله پیشنهادی: مراقبت های بارداری

 

چگونگی انجام تست بارداری خانگی

بهترین زمان تست بارداری یا تست حاملگی، صبح بلافاصله بعد از بلند شدن از رختخواب است، زیرا در این زمان سطح HCG (هورمون مهم بارداری) در بالاترین حد خود می باشد. برای نتیجه گیری دقیق تر، بهتر است نمونه از بخش میانی جریان ادرار گرفته شود مشخص شدن جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد.

 

تفسیر تست بارداری چگونه انجام میشود
تفسیر تست بارداری چگونه انجام میشود

 

پیشنهاد مقاله: محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

انواع مختلفی از تست‌های بارداری وجود دارد که می‌توان در خانه انجام داد.

  • تست های نواری (کمّی): نمونه ادرار داخل یک ظرف مثلا لیوان پلاستیکی ریخته شده و نوار تست درون آن قرار داده می شود. یا این که چند قطره از ادرار با استفاده از قطره چکان روی کیت ریخته شده و نتیجه از روی خطوط ایجاد شده خوانده می شود.
  • تست های دیجیتال (کیفی): خواندن این تست ها آسان‌تر است و هیچ خطی (کم رنگ یا پررنگ) برای تفسیر وجود ندارد بلکه خود کیت، نتیجه کیت بارداری مثبت یا منفی را اعلام می کند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره  پزشک زنان آنلاین رایگان می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از خدمات مشاوره رایگان این مجموعه برخوردار شوید.

 

تفسیر تست بارداری چگونه انجام میشود (خانگی)

آزمایش بارداری می تواند به تأیید باردار بودن یا نبودن کمک کند. اما، انجام زودتر از موعد ممکن است نتیجه کاذب داشته باشد. آزمایشات بارداری معمولاً ادرار را از نظر HCG آزمایش می کنند. تست‌های بارداری خانگی در صورت استفاده صحیح تقریباً 99 درصد قابل اطمینان هستند.

بعد از گذشت چیزی در حدود پنج دقیقه از تماس بیبی چک با ادرار، نتایج تست می‌تواند سه حالت به شکل زیر داشته باشد:

  • نتیجه ی مثبت بیبی چک: در این حالت، دو خط قرمز پررنگ در قسمت‌هایی که با حروف C و T روی تست است ظاهر خواهد شد. این حالت نشانه ی بارداریست.
  • نتیجه ی منفی بیبی چک: وقتی نتیجه ی تست بیبی چک منفی باشد، قسمت C تست، قرمز پررنگ می‌شود ولی قسمت T تست رنگی ندارد. در این حالت، جواب تست منفی است و فرد حامله نیست.
  • نتیجه ی مثبت ضعیف بیبی چک: در حالت سوم، قسمت C تست قرمز پررنگ می‌شود و قسمت T قرمز کم‌رنگ خواهد شد. این نتیجه مشکوک است و به طور قطع نمی‌توان گفت که جواب تست مثبت است یا منفی. اگر این حالت اتفاق افتاد، می‌توان برای اطمینان از نتیجه بارداری، چند روز بعد این تست را تکرار و یا تست خون بارداری انجام داد.

 

تست خون بارداری
عکس تست بارداری

 

تست خون بارداری

این نوع تست بارداری با استفاده از نمونه کوچکی از خون از ورید بازو انجام می شود. این آزمایش نه تنها وجود هورمون بارداری در خون را تشخیص می دهد، بلکه می تواند میزان وجود این هورمون را نیز تعیین کند. این برای زمانی مفید است که ارائه دهنده شما باید مقدار دقیق HCG در خون شما را بداند، نه فقط اگر HCG در خون شما وجود دارد.

پیشنهاد ویژه: عوارض جانبی قرص ضد بارداری

 

آزمایش‌ خون کمی حساس‌تر از آزمایش‌ ادرار است، زیرا می‌تواند سطوح بسیار کمی از HCG را تشخیص دهد. این بدان معناست که در اوایل بارداری یعنی در عرض هفت تا 10 روز پس از لقاح پاسخ دقیق تری خواهد داشت. تعیین نتیجه این تست بارداری ممکن است از چند ساعت تا دو روز طول بکشد. سطح HCG معمولا هر دو روز یک بار در هفته های اول بارداری دو برابر می شود. اگر مشکلی در بارداری وجود داشته باشد ممکن است این میزان افزایش اتفاق نیفتد. سطوح بسیار بالای HCG می تواند به معنی حاملگی دوقلو یا مشکلی در بارداری باشد. هورمون hCG بر حسب میلی لیتر واحد بین المللی در هر میلی لیتر (mIU/mL) اندازه گیری می شود.

  • سطح hCG کمتر از 5 mIU/mL برای بارداری منفی و هر چیزی بالاتر از mIU/mL 25 برای بارداری مثبت محسوب می شود.
  • سطح hCG بین 6 تا 24 mIU/ml به عنوان یک ناحیه خاکستری در نظر داریم و احتمالاً باید آزمایش مجدد انجام شود.

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهناز تاج پور

مهناز تاج پور

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر نازنین یوسفی

نازنین یوسفی

زنان و زایمان

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/9703-pregnancy-tests
  2. https://www.healthline.com/health/pregnancy/five-signs-to-take-pregnancy-test
  3. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/home-pregnancy-tests/art-20047940#:~:text=For%20the%20most%20accurate%20results%2C%20take%20the%20test%20right%20after,making%20HCG%20easier%20to%20find
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/327284#reading-results
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1639991/#:~:text=With%20most%20current%20pregnancy%20test,the%20woman%20is%20not%20pregnant
  6. https://medlineplus.gov/lab-tests/pregnancy-test/
  7. https://americanpregnancy.org/getting-pregnant/hcg-levels/#:~:text=An%20hCG%20level%20of%20less,rise%20to%20confirm%20a%20pregnancy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید