داروها

بهترین قرص مولتی ویتامین برای زنان

بهترین قرص مولتی ویتامین برای زنان

قرص مولتی ویتامین

این پیامی است که احتمالاً قبلاً شنیده اید: با ترکیب مناسب ویتامین ها خود را سالم نگه دارید. اما نمی دانید که برای کدام یک از آنها باید قرص بخورم یا مواد مغذی ای از طریق غذایی که می‌خورم کافی است؟ بهترین کار این است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. اما مکمل های مولتی ویتامین می توانند راه خوبی برای جبران کمبودها در صورت وقوع باشند.

 

چند مورد از ویتامین ها و مواد مورد نیاز زنان:

آنتی اکسیدان ها

این گروه مکمل مولتی ویتامین  شامل ویتامین A – رتینول، بتا کاروتن و کاروتنوئیدها -، ویتامین C و ویتامین E است. به نظر می رسد که آنها در محافظت از شما در برابر ذرات ریز به نام رادیکال های آزاد که می توانند سلول ها را از هم جدا یا تخریب کنند، نقش دارند.

آنتی اکسیدان ها ممکن است خطر برخی از مشکلات سلامتی و پیری را کاهش دهند. برخی از محققان همچنین فکر می کنند که آنها به تقویت سیستم ایمنی، دفاع بدن در برابر میکروب ها کمک می کنند.

 

آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

بتاکاروتن. بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند، ماده مغذی که به بینایی، بافت نرم و پوست کمک می کند. آن را در زردآلو، طالبی، هویج، کلم پیچ، پاپایا، هلو، کدو تنبل، فلفل قرمز، اسفناج و گوجه فرنگی پیدا خواهید کرد.

 

ویتامین C.

ممکن است آن را اسید اسکوربیک نیز بنامند. به بهبود زخم ها کمک می کند و به بدن شما کمک می کند تا گلبول های قرمز خون بسازد. همچنین سطح ماده شیمیایی مغز به نام نوراپی نفرین را افزایش می دهد که باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید و تمرکز شما را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که وقتی تحت استرس زیادی هستید یا با افزایش سن، سطح اسید اسکوربیک کاهش می یابد. شما می توانید ویتامین C را از بروکلی، گریپ فروت، کیوی، پرتقال، فلفل، سیب زمینی، توت فرنگی و گوجه فرنگی یا مکمل مولتی ویتامین دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: فواید ویتامین سی و هرآنچه که باید بدانید!

مکمل مولتی ویتامین

مکمل مولتی ویتامین

ویتامین E.

همچنین به عنوان توکوفرول شناخته می شود و شامل ترکیبات مرتبط به نام توکوترینول است. بدن شما برای حفظ سلامت سلول ها به آن نیاز دارد. همچنین ممکن است علائم پیری را کاهش دهد. اما اگر هر روز بیش از حد از آن مصرف کنید، خطر خونریزی خود را افزایش می دهید. شما می توانید این ماده مغذی را در غذاهایی مانند روغن ذرت، روغن کبد ماهی، فندق، کره بادام زمینی، روغن گلرنگ، تخمه آفتابگردان و جوانه گندم یا مولتی ویتامین خارجی یا ایرانی دریافت کنید.

 

ویتامین های B.

چند نوع از این مواد مغذی وجود دارد و همه آنها برای بدن شما مفید هستند. اما سه مورد از آنها – ویتامین B6، B12 و اسید فولیک – به ویژه مهم هستند.

 

ویتامین B6 به نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود. شما به آن نیاز دارید تا مغزتان به خوبی کار کند و به بدنتان کمک کند غذا را به انرژی تبدیل کند که به آن متابولیسم می گویند. اگر مقدار زیادی از آن را به یکباره دریافت کنید می تواند سمی باشد، بنابراین بهترین گزینه مصرف غذاهایی است که دارای این ماده مغذی هستند. ماهی، سیب زمینی، نخود، آووکادو، موز، لوبیا، غلات، گوشت، بلغور جو دوسر و مرغ یا مولتی ویتامین ایرانی یا خارجی را امتحان کنید.

 

همچنین ویتامین B12 برای متابولیسم مهم است و به بدن شما در ساخت گلبول های قرمز کمک می کند. می توانید آن را از پنیر، تخم مرغ، ماهی، گوشت، شیر و ماست دریافت کنید. افراد مسن، افراد مبتلا به کم خونی، گیاهخواران و باید توسطپزشک ویزیت شوند تا مطمئن شوند که به اندازه کافی از آن دریافت می کنند.

پیشنهاد مقاله: فواید مصرف قرص نوروبیون

فولات (اسید فولیک).

به ساختن مغز و نخاع سالم کمک می کند. همچنین DNA و RNA، بلوک های ساختمانی سلول ها را می سازد و از تغییرات DNA که می تواند منجر به سرطان شود، جلوگیری می کند. بزرگسالان و کودکان برای ساخت گلبول های قرمز طبیعی و جلوگیری از کم خونی به آن نیاز دارند. اما به ویژه برای زنان باردار مهم است زیرا به جلوگیری از نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک می کند.

غذاهای سرشار از فولات عبارتند از اسفناج و سبزیجات برگ دار، مارچوبه، مرکبات، خربزه، توت فرنگی، غلات غنی شده، حبوبات، نخود، لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، تخم مرغ و جگر.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ویتامین دی

در واقع به عنوان یک هورمون عمل می کند. به انتقال کلسیم و فسفر – مواد معدنی مهم برای قوی نگه داشتن استخوان ها و به جریان خون شما کمک می کند. وقتی بدن شما ویتامین D کافی نداشته باشد، کلسیم و فسفر را از استخوان های شما می گیرد. طی گذشت زمان، این آنها را لاغر و نازک و شکننده می کند و منجر به شرایطی مانند پوکی استخوان می شود که شما را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد.

با خوردن تخم مرغ و ماهی، به خصوص ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین، یا مکمل مولتی ویتامین می توانید ویتامین D دریافت کنید. با این حال، بسیاری از افراد میانسال و مسن ممکن است نیازبیشتری داشته باشند.

 

ویتامین K

نقش مهمی در محکم نگه داشتن استخوان ها و کمک به لخته شدن خون در افراد مسن دارد. بهترین منابع غذایی شامل سبزیجات برگ سبز، روغن سویا، کلم بروکلی، یونجه، اسفناج پخته شده و روغن ماهی است.

 

غذاها در مقابل مکمل ها: کدام بهتر است؟

اکثر متخصصان تغذیه می گویند که بهتر است ویتامین های کلیدی را از غذاها بدون تکیه بر مکمل مولتی ویتامین دریافت کنید. اما با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مناسب است. دستورالعمل های آنها را دنبال کنید تا بیش از آنچه باید مصرف نکنید.

 

مولتی ویتامین خارجی

مولتی ویتامین خارجی

 

چه مکملی انتخاب کنیم؟

مواد تشکیل دهنده:  از مواد با کیفیت و بدون افزودنی های مصنوعی ساخته شده باشند.  همچنین به انواع و مقادیر مواد مغذی موجود در هر محصول توجه زیادی داشته باشید.

نگرانی های بهداشتی:  به دنبال محصولاتی باشید که متناسب با نیازهای مختلف باشند.

شهرت برند: هر محصول موجود در لیست شما توسط یک شرکت معتبر پزشکی تولید شده باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر برند با الزامات برچسب‌گذاری طبق سازمان غذا و دارو  مطابقت داشته باشد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. Vitamins Women Need

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.