تاثیر مصرف قرص زینک روی پوست

قرص زینک

فهرست مطالب

روی یا قرص زینک به عنوان یک ماده مغذی ضروری و یک ماده معدنی کمیاب، در بسیاری از عملکردهای کلیدی بدن، از جمله حفظ سلامت سلول ها، بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. هم زینک کم و هم زیاد می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. نیاز روزانه به روی به سن و مرحله زندگی بستگی دارد، اما اکثر کودکان روزانه بین ۲ تا ۱۱ میلی گرم روی نیاز دارند. بهترین راه برای دریافت روی کافی، خوردن غذاهای غنی از روی، از جمله گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، آجیل، دانه ها، محصولات لبنی و برخی از غذاهای غنی شده است.

 

پیشنهاد مقاله: قرص زینک (روی) چیست و چه خواصی دارد؟

 

تاثیر مصرف قرص زینک روی پوست

پوست بزرگترین اندام بدن است و نیاز فیزیولوژیکی زیادی به مصرف مواد مغذی دارد. سلول های پوست مرتبا در حال تجدید و بازسازی هستندکه باعث می شود پوست انسان هر چهار تا شش هفته یکبار تغییر کند. واقعیت این است که اگر می خواهید پوستی سالم داشته باشید باید به خوبی آن را تغذیه و محافظت کنید.

روی یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از فرآیندهای سلولی از جمله تقسیم سلولی، رشد سلولی، ایمنی، باروری، سلامت هورمون ها، لخته شدن خون، عملکرد تیروئید، سلامت چشم و بهبود زخم نقش دارد. از نظر سلامت پوست و زیبایی، روی برای رشد سلولی، کلاژن سازی و بهبود زخم حیاتی است.

روی برای ساخت کراتین و برای تشکیل پروتئین ساختاری پوست یعنی کلاژن مورد نیاز است. در واقع کلاژن در پوست توسط آنزیم های وابسته به روی به نام کلاژناز تولید می شود. روی نه تنها برای آنزیم های تولید کننده کلاژن پوستی، بلکه برای ایجاد پیوند متقابل که به کلاژن دوام و پایداری می دهد نیز ضروری است. مطالعات انسانی نشان داده است که کاهش روی منجر به کاهش کلاژن می شود.

پوست حاوی مقدار نسبتاً بالایی روی (5٪) است که عمدتاً در اپیدرم یافت می شود. به دلیل فراوانی آن در اپیدرم، کمبود خفیف روی به سرعت منجر به زبری پوست و اختلال در ترمیم زخم می شود.

  • آکنه:

مکمل‌هایی از جمله قرص زینک اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری‌های رایج پوستی مانند آکنه استفاده می‌شوند. ثابت شده است که سولفات روی برای کاهش علائم آکنه خفیف تا متوسط ​​مفید است.

طبق یک بررسی، نه تنها افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند، سطح روی خونی کمتری دارند، بلکه مکمل‌های روی نیز می‌توانند میزان متوسط ​​جوش های التهابی ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

قرص زینک اغلب بر سایر روش‌های درمانی ترجیح داده می‌شود، زیرا ارزان، مؤثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه است.

 

قرص زینک
قرص زینک

 

کمبود روی نیز اغلب در مبتلایان به اگزما دیده می شود. در یک مطالعه، 73 درصد از بیماران مبتلا به اگزما، بیماری خود را طی یک ماه توسط قرص زینک با دوز 60 میلی گرم در روز بهبود دادند. ثابت شده که مواد معدنی ضروری – یعنی روی، سلنیوم و آهن – در افراد دچار اگزما کمتر از افراد سالم می باشد. همچنین سطوح پایین روی و مس با اگزمای کودکان مرتبط است.

 

  • عفونت و التیام زخم:

روی، به تنهایی یا به عنوان یک درمان کمکی، به دلیل اثر آن بر عملکرد نوتروفیل ها و ماکروفاژها، سیتوکین های التهابی و فعالیت سلول های کشنده طبیعی، در درمان عفونت های پوستی مفید است. از زینک به طور گسترده ای برای درمان زخم ها و ضایعات پوستی مزمن پا استفاده می شود.

استفاده موضعی از روی به ویژه در ترمیم زخم مفید است.

 

از پزشک فقط یک اپلیکیشن نیست یک سامانه هوشمند است که در زمینه ارائه خدمات پزشکی از جمله ویزیت آنلاین و… فعالیت می کند، این سامانه توانسته با ارائه خدمات صادقانه اعتماد بسیاری از بیماران و پزشکان متخصص را به خود جلب نماید اگر شما هم نیاز به مشاوره با پزشک متخصص بدون اطلاف وقت و در سریع‌ترین زمان ممکن را دارید تا به راحتی در هر زمان و مکانی که هستید از پزشک متخصص مورد نظر خود مشاوره دریافت نمائید هم اکنون سامانه از پزشک را نصب نمائید تا از خدمات فوق‌العاده ان بهره‌مند شوید.

 

قرص زینک برای کودکان

قرص زینک به شرطی که در مقادیر توصیه می شود مصرف شود برای کودکان بی خطر است . بدن نمی تواند روی خود را تولید کند، بنابراین باید آن را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کرد.

  • روی کم:

کمبود روی در میان گروه‌های خاصی از مردم، از جمله نوزادان نارس و کم‌وزن، شیرخواران بزرگتر که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و مکمل روی دریافت نمی کنند، کودکان و نوجوانان، زنان باردار و شیرده و گیاهخواران رخ می‌دهد.

  • روی زیاد:

اگر کودکان روی بیش از حد دریافت کنند، می تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند. تهوع، استفراغ، درد شکم، بی حالی و خستگی با مصرف بسیار زیاد روی رخ می دهد.

 

قرص زینک برای بچه ها
قرص زینک برای بچه ها

 

پیشنهاد ویژه: درمان فوری اسهال کودکان + لیست پزشکان فوق تخصص گوارش

وقتی بچه‌ها کوچک هستند، روی مورد نیاز خود را از شیر مادر جذب می‌کنند. شیر مادر حاوی آنزیم متصل‌کننده روی است که به بچه‌های کوچک کمک می‌کند زینک را از طریق روده جذب کنند. شیر مادر، روی کافی (2 میلی گرم در روز) را برای 4 تا 6 ماه اول زندگی نوزاد تامین می کند. با این حال، هنگامی که شیرخواران به سن 7 تا 12 ماهگی می رسند، شیر مادر قادر به تامین روی مورد نیاز به میزان کافی یعنی   3 میلی گرم در روز نمی باشد. به همین دلیل، شیرخواران بزرگتر از شش ماه باید مکمل حاوی روی مناسب سنشان بخورند.

وقتی نوبت به نوجوانان می رسد، مطالعات نشان می دهد که از هر سه پسر نوجوان، دو نفر و از هر چهار دختر نوجوان، سه نفر، میزان توصیه شده زینک در رژیم غذایی (15 میلی گرم در روز برای پسران، 12 میلی گرم در روز برای دختران) را دریافت نمی کنند.

فایده قرص زینک برای بچه ها:

  • تقویت ایمنی ذاتی و اکتسابی
  • تقویت یادگیری، تمرکز و دامنه توجه
  • حمایت از رشد فیزیکی
  • بهبود هضم و عملکرد روده
  • بهینه سازی متابولیسم پروتئین

مکمل‌های زینک به‌صورت کپسول، قرص، سافت ژل، شربت و پماد در دسترس هستند. افرادی که نمی‌توانند یا دوست ندارند قرص بخورند می‌توانند از شربت زینک استفاده کنند.

از جمله مکمل های مورد تایید جهت تامین روی مورد نیاز می توان به قرص زینک پلاس، شربت زینک دکتر کیدز، شربت زینک پلاس، کپسول زینک پاور و کپسول زینک پلاس پابا اشاره کرد.

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر شاهین حاج ملک

شاهین حاج ملک

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر سروش صمدی

سروش صمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/zinc-supplements#benefits
  2. https://www.naturemade.com/
  3. https://aestheticmed.co.uk/site/featuresdetails/the-effect-of-zinc-on-skin
  4. https://bodybio.com/blogs/blog/zinc-for-kids

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید