تاثیر خودارضایی در اختلال نعوظ

خودارضایی

فهرست مطالب

اختلال نعوظ (ED) وضعیتی است که در آن مرد نمیتواند نعوظی را که به اندازه کافی سفت و محکم باشد برای داشتن رابطه جنسی حفظ کند و نعوظ را به اندازه کافی برای فعالیت های جنسی رضایت بخش به دست آورد. در حالی که این امر برای مردان غیرمعمول نیست و گهگاه مشکلاتی را با عملکرد نعوظ تجربه می کنند. اختلال نعوظ اگر طولانی مدت شود می تواند بر رفاه افراد تأثیر منفی بگذارد و یا روابط جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. سوالی که در اینجا مطرح است این است که چه چیز باعث این اختلال میشود و یا تاثیر خودارضایی در اختلال نعوظ چقدر است؟ اصلا خودارضایی در این امر نقشی دارد؟

با ما باشید تا در ادامه این مطلب به پاسخ این سوالات پی ببرید.

 

آیا خودارضایی می تواند باعث ED شود؟

شاید شنیده باشید که خودارضایی باعث اختلالات نعوظ می شود. اما این حرف درست نیست. این یکی از افسانه هایی است که در مورد استمنا گفته می شود. مانند این که  این کار باعث ریزش مو، کوری و رشد مو در کف دست می شود! در حالی که خود ارضایی ممکن است گاهی بحث برانگیز باشد اما این یک فعالیت جنسی طبیعی است که بسیاری از افراد انجام می دهند و تا زمانی که این عمل باعث اعتیاد و یا اختلال در عملکرد روزانه فرد نشود مشکلی را به دنبال ندارد.

 

درمان خودارضایی
درمان خودارضایی

 

تحقیقات نشان می دهد که خود ارضایی ممکن است در میان گروه های سنی خاص شایع تر باشد. حدود 74 درصد از پسران نوجوان درگیر این کار هستند. مطالعه‌ای روی گروه‌های سنی مسن‌تر گزارش داده است که بین 41 تا 65 درصد از مردان 2 بار در ماه قبلا خودارضایی کرده‌اند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مردان جوان مبتلا به اختلال نعوظ خودارضایی را به عنوان علت ED خود نسبت می‌دهند بدون اینکه دلیل جسمی یا دلیل ذهنی وجود داشته باشد.

 

پیشنهاد مقاله: باورهای غلط راجع به خودارضایی

از سوی دیگر پس از اینکه یک مرد به ارگاسم رسید دوره ای وجود دارد که نمی تواند نعوظ دیگری را به دست آورد. مدت زمان برای همه متفاوت است. بنابراین در حالی که خود ارضایی باعث ED نمی شود اگر قبل از انجام فعالیت های جنسی با شریک زندگی خود مستقیماً خودارضایی کنید ممکن است در رسیدن به نعوظ دچار مشکل شوید. با این حال این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

عوارض خود ارضایی بیش از حد در مردان

به طور کلی استمنا عوارض جانبی منفی ندارد و یک فعالیت جنسی معمول است. با این حال برخی از افراد ممکن است در مورد این امر احساس گناه یا اضطراب کنند و برخی دیگر ممکن است مشکلاتی با استمنا اجباری داشته باشند که ممکن است شبیه اعتیاد باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

احساس گناه در مورد این کار ممکن است ناشی از اعتقادات مذهبی یا فرهنگی یا نگرانی در یک رابطه شریک باشد و باعث افسردگی خودارضایی شود. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که این عمل شرم آور نیست. صحبت کردن با یک درمانگر متخصص در زمینه سلامت جنسی ممکن است به شما کمک کند تا با احساسات منفی در مورد آن مقابله کنید. برای برخی افراد استمناء ممکن است اجباری شود و شروع به تداخل در زندگی روزمره کند. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و احساس کنید مجبور هستید در مکان‌های عمومی در زمانی که نمی‌خواهید این کار را کنید و ممکن است این کار را به فعالیت‌های دیگر ترجیح دهید. و همین امر سبب میشود شما کمتر از خانه خارج شوید و در این شرایط منزوی و افسردگی خودارضایی را تجربه کنید.

در این موارد مشاوره یا تعامل با یک متخصص جنسی می تواند به مدیریت مشکل کمک کند. علاوه بر این استمناء بیش از حد تهاجمی ممکن است باعث اصطکاک شود و منجر به احساس سوزش و تورم آلت تناسلی شود. در موارد نادر شکستگی آلت تناسلی ممکن است در اثر این امر تهاجمی رخ دهد. شکستگی آلت تناسلی، پارگی بافت داخلی آلت تناسلی است که باعث درد، تورم و تغییر رنگ فوری می شود. برای جلوگیری از آسیب دائمی به آلت تناسلی نیاز به مراقبت فوری پزشکی است.

 

اختلال نعوظ
اختلال نعوظ

 

چه چیزی باعث اختلال نعوظ می شود؟

دلایل زیادی برای ED وجود دارد و همچنین ممکن است عوامل متعددی در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند از جمله موارد زیر:

  • شرایط پزشکی مانند دیابت و بیماری های قلبی
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی
  • عوامل سبک زندگی مانند مصرف دخانیات و الکل
  • عدم تعادل هورمونی مانند سطح پایین تستوسترون
  • آسیب به ناحیه لگن
  • رگ های خونی مسدود است
  • شرایط روانی مانند استرس و اضطراب

 

پیشنهاد ویژه: علت خودارضایی در کودکان و نوجوانان و راه‌های درمان آن

درمان خودارضایی

مانند همه اعتیادها و عادات، این یکی نیز دارای اثرات و عوارض جانبی است. می تواند به قدرت ایمنی شما ضربه محکمی بزند. جدا از (برخی موارد) پشیمانی که بعداً با آن مواجه می شوید، روحیه شما را کمی ضعیف تر  میکند.

بنابراین پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. افزایش سطح تمرکز، افزایش استقامت، سطح اعتماد به نفس بالاتر و حتی دسترسی آسان تر به رابطه جنسی و ورزش این ها چیز هایی است که می تواند شما را به درمان نزدیک کند و کیفیت زندگی شما را پایین نیاورد. در لذت بردن تصادفی از کسب لذت از طریق تخیلات و اغماض دیگران افراط نکنید. با خود واقعی خود باشید. کمک درمانگر جنسی و پی بردن به سر منشأ انجام این عمل می تواند به درمان خودارضایی کمک کننده باشد.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

آیا اختلال نعوظ میتواند از مصرف برخی از داروها باشد؟

بله مصرف بعضی از داروها می تواند باعث اختلال در نعوظ شود.

آیا ریزش مو، لرزش دست، تعرق کف دست از عوارض خودارضایی است؟

خیر اینها از عوارض خودارضایی نیستند اما می تواند از عوارض استرس یا عذاب وجدان و باورهای غلط بعد از این امر باشد.

خودارضایی در کودکان امری رایج است؟

کودکان به دلیل کنجکاوی های زیاد و آشنایی با اندام های خود امکان دارد این عمل را انجام دهند اما تکرار این امر می‌تواند از اضطراب کودک نشات بگیرد. که با کمک یک متخصص کودکان قابل حل است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2016/1115/p820.html
  2. https://www.urologyhealth.org/urology-a-z/e/erectile-dysfunction-(ed)
  3. https://www.nature.com/articles/s41443-022-00596-y

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید