تاثیر سن بارداری بر روی خطرات بارداری و زایمان

سن بارداری

فهرست مطالب

بارداری دوران هیجان انگیزی است، اما می تواند استرس زا نیز باشد. دانستن اینکه تمام تلاش خود را می کنید تا در دوران بارداری سالم بمانید و به کودک خود شروعی سالم در زندگی بدهید، به شما کمک می کند تا خیالتان راحت باشد. در دوران بارداری امکان دارد خطراتی مادران را تهدید کند که یکی از این خطرات سن بارداری مادر در این دوران است. در ادامه مطلب به تاثیر سن بارداری بر روی خطرات بارداری و زایمان میپردازیم.

بارداری زمان مناسبی برای انجام کارهایی است که به حفظ سلامتی شما و فرزندتان کمک می‌کند. طبق نظر متخصصین بهترین سن بارداری بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. هرچه سن از ۳۰ سالگی فراتر می‌رود امکان باروری در زنان کاهش می‌یابد و بر خطرات بارداری و زایمان افزوده میشود. همچنین حاملگی در سن زیر ۲۰ سال نیز خطراتی را به دنبال دارد.

 

سن کم مادر به هنگام بارداری:

 سن بارداری مادر با سلامت جنین در ارتباط است .عوامل خطرساز که می‌تواند مادران زیر ۲۰ سال را تهدید کند شامل موارد زیر است:

  • احتمال سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • به دنیا آمدن نوزاد مرده
  • کمی وزن تولد
  • وجود عیوب فیزیکی و عصب شناختی
  • عقب ماندگی ذهنی نیز در نوزادان مادرانی که سن بارداری آنان زیر سن ۲۰ سالگی است بیشتر از مادرانی است که محدوده سن حاملگی آنان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. در خیلی از موارد علت اصلی فقط سن پایین مادر در دوران بارداری نیست بلکه اکثراً این نوزادان از مادرانی زاده می‌شوند که به طبقات اجتماعی- اقتصادی پایین تعلق دارند و تغذیه مناسب و مراقبت‌های پیش از تولد کافی دریافت نمی‌کنند.

 

پیشنهاد مقاله: بهترین روش محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

احتمال به دنیا آمدن زود هنگام و کمی وزن تولد در نوزادان متولد شده از مادران نوجوان کم سن عمدتاً به دلیل مراقبت پیش از تولد ناکافی بوده است. این خطرات بارداری در مادران زیر ۲۰ سال شاید به این دلیل است که بدن این مادران که خود هنوز در حال رشد است مواد غذایی مورد نیاز جنین را مصرف می‌کند. مادران نوجوان بیشتر در معرض خطر افسردگی پس از زایمان، ترک تحصیل و وضعیت بد اجتماعی- اقتصادی قرار دارند. نوزادان و کودکان بیشتر در معرض خطر نارس بودن و وزن کم هنگام تولد و در معرض تاخیر رشد و اختلالات رفتاری قرار دارند. بارداری در دوره نوجوانی باید توسط متخصص زنان، روانشناس، روانپزشک کودک، ماما، متخصص اطفال حمایت شود.

 

زایمان
زایمان

 

سن زیاد مادر به هنگام بارداری

زنان امروزی نسبت به زنان پانزده یا بیست سال پیش در سن بالاتری بچه ‌دار می‌شوند، که غالباً دلیل این امر این است که آنها سال‌های جوانی خود را صرف تحصیلات عالی و پیدا کردن کار می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که خطرات بارداری در زنانی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارند افزایش پیشرونده‌ای دارد. زنان باردار در این سن بیشتر احتمال دارد که به مشکلات ناشی از دیابت، فشار خون بالا، خونریزی شدید دچار شوند. خطرات سن بارداری بالا عبارتند از:

  1. احتمال سقط جنین
  2. مرده‌ زایی
  3. به دنیا آمدن زود هنگام نوزاد
  4. تاخیر در رشد جنین
  5. نقص مادرزادی
  6. وجود اختلالاتی مانند نشانگان داون (علت اصلی ایجادکننده سندرم داون، جدا نشدن کروموزوم‌های شماره ۲۱ مادر است؛ که این خطر با افزایش سن مادران رابطه دارد)
  7. جراحی سزارین

 

علاوه بر موارد بالا بروز عوارض حاملگی و وضع حمل، احتمال دو قلو زایی و ناهنجاری‌های رشدی در قیاس با زنان که سن بارداری آنها کمتر از ۳۵ سال می باشد بیشتر است. با وجود این‌ها به دلیل آنکه مادران مسن‌تر به لحاظ سلامت جنین مورد بررسی‌های گسترده قرار می‌گیرند تولد نوزادان دچار نقایص مادرزادی امروزه کاهش یافته است. میزان خطرات بارداری و عوارض سن بارداری زنان بالای ۴۰ سال افزایش می‌یابد. این سنی است که به خاطر یائسگی و پیر شدن اندام‌های تولید مثل تعداد کمی از زنان می‌توانند به طور طبیعی حامله شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

خطرات بارداری
خطرات بارداری

 

در دوران یائسگی، چرخه قاعدگی و دوره‌ها نامنظم می‌شود و در نهایت به‌ طور کلی متوقف می‌شود. اما حتی زمانی که قاعدگی و درد پیش از قاعدگی هنوز منظم است، کیفیت تخمک زنان در ۴۰سالگی کمتر از زنان جوان است. بنابراین احتمال بارداری یک کودک سالم نیز کاهش می‌یابد. به ویژه پس از ۴۲ سالگی مادر ساعت بیولوژیکی زنانه از زنی به زن دیگر بسیار متفاوت است.

 

تولد چند قلوها

اگرچه تولدهای چند قلو نسبت به تولدهای یک قلو با خطرات بیشتری همراه است. اما اکثرا دو قلوها و سه قلوهایی که از مادران با سن بارداری بالا متولد می‌شوند اگر بهتر از آن‌هایی که از مادران جوان متولد می‌شوند نباشد بدتر نیست، مگر در مواردی که مادر متعلق به طبقه اجتماعی و اقتصادی پایین باشد. بسیاری از موارد چند قلوزایی در زنان مسن متعلق به طبقات بالاتر اقتصادی و اجتماعی حاصل فناوری بارداری با مساعدت هستند و بارداری‌هایی که با این فناوری صورت می‌گیرند تحت نظارت دقیق قرار دارند.

 

پیشنهاد ویژه: محاسبه سن بارداری آنلاین + ویزیت دکتر آنلاین زنان

 

به دلیل آنکه رشد پیش از تولد در بدن مادر صورت می‌گیرد، در واقع تمام مواردی که بر تندرستی او تاثیر می‌گذارد از رژیم غذایی او گرفته تا خلق و روحیه‌ اش می‌تواند محیط جنین را به خطر بیندازد و بر رشد و نمو او تاثیر گذارد. تمامی عوامل به یک اندازه برای تمامی جنین‌ها خطرآفرین نیستند. برخی ازعواملی که در مواردی آسیب زا هستند در برخی جنین‌های دیگر تاثیر اندکی بر جای می‌گذارند یا آنکه بی ‌تأثیرند.

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهناز تاج پور

مهناز تاج پور

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر نازنین یوسفی

نازنین یوسفی

زنان و زایمان

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/364793/
  2. کتاب روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی جلد اول/نویسنده لورا برک/فصل سوم صفحات ۱۶۲ تا ۱۶۵
  3. کتاب رشد انسان روانشناسی رشد از تولد تا مرگ/نویسنده فیلیپ رایس/فصل سوم صفحات ۸۱ تا ۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید