روانشناسی

10توصیه مهم برای ترک مواد مخدر در خانه

10توصیه مهم برای ترک مواد مخدر در خانه

ترک مواد مخدر

هیچ وقت برای ترک مواد مخدر دیر نیست. کاهش یا ترک اعتیاد می تواند زندگی شما را از طرق مختلف بهبود بخشد. معتادان بهبود یافته می گویند که پس از ترک مواد احساس بهتری داشته اند، اگرچه این ممکن است زمان ببرد. دانستن اینکه چرا می خواهید مواد مخدر را ترک کنید می تواند به شما کمک کند تا در طول فرآیند ترک با انگیزه بمانید. میتوانید ترک مواد را در خانه شروع کنید و به زندگی خود و اطرافیانتان رنگ تازه ای ببخشید. در ادامه این مقاله به 10 توصیه مهم برای ترک مواد مخدر در خانه میپردازیم و با این فرایند آشنا میشویم.

 

چرا مواد مخدر را ترک کنیم؟

ترک اعتیاد دلایل زیادی دارد مانند:

  • سلامت جسمی و روانی خود را بهبود می بخشید
  • خطر آسیب دائمی به اندام های حیاتی و مرگ را کاهش میدهید.
  • روابط خود را با دوستان و خانواده بهبود می بخشید.
  • به شما کمک می کند دوباره با احساسات خود ارتباط برقرار کنید.
  • انرژی خود را افزایش میدهید.
  • به شما کمک میکند بهتر بخوابید.
  • ظاهر خود را بهبود می بخشید.
  • پول شما را ذخیره میشود.

 

راهکار ترک اعتیاد

راهکارهای ترک اعتیاد

 

ترک مواد مخدر به صورت طبیعی

روش های طبیعی برای فرار از اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد و اساسا به عنوان جایگزینی برای توانبخشی سنتی عمل می کند. برای کسانی که تمایل زیادی به غلبه بر اعتیاد و ابزارهای مناسب دارند بهبودی با وجود راهنما امکان پذیر است. با این حال تلاش برای توقف مصرف مواد بدون هیچ گونه کمک حرفه ای می تواند بسیار دشوار باشد. به تنهایی و بدون تحقیق کافی برای بهبود اعتیاد اقدام نکنید. غیرممکن نیست اما دشوار است. در اینجا چند نکته برای هر کسی که قصد دارد توانبخشی خود را در دستان خود بگیرد آورده شده است.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان

 پشتیبانی

  • اگر قصد دارید که الکل و یا سایر مواد مخدر را ترک کنید مهم است که فرد ابتدا با یک متخصص بهداشت صحبت کند زیرا ممکن است عوارضی رخ دهد و ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشید. پزشک همچنین می تواند در حمایت های پس از خروج کمک کننده باشد.
  • بدانید که از ترک اعتیاد چه انتظاری دارید علائم ترک چه مدت ممکن است طول بکشد و علائم رایج ترک به چه صورت است.
  • از پزشک بپرسید که آیا دارویی تجویز میکند  که به ناراحتی ناشی از ترک اعتیاد کمک کند.
  • سعی کنید مطمئن شوید که  در خانه مواد مخدر یا الکل وجود ندارد  تا وسوسه نشوید.
  • درک این نکته مهم است که  ترک به این معنی نیست که فرد دیگر به مواد وابسته نیست. شخصی که کناره گیری می کند احتمالاً بعد از آن به حمایت بیشتری نیاز خواهد داشت. این شامل رسیدگی به مسائل اساسی مصرف مواد مخدر و قرار دادن استراتژی هایی برای کمک به جلوگیری از عود است.
  • اما به یاد داشته باشید، عود لزوماً به این معنا نیست که فرد “شکست” داشته است. برخی از افراد قبل از اینکه مصرف را به طور کامل متوقف کنند ممکن است چندین بار عود کنند.
  • با این حال، انجام یک عقب نشینی معمولاً نشان می دهد که شخص واقعیت موضوع خود را تشخیص داده و تصمیم به تغییر گرفته است.
  • شخص مورد حمایت خود را تشویق کنید تا  دلیل انتخاب خود برای کناره گیری  و مزایا و معایب مصرف مواد مخدر را بنویسدبعداً اگر لحظه‌های منفی یا «دوره‌بازی» را تجربه کردند می‌توانند به فهرست خود نگاه کنند و دلایل تسلیم شدن و ترک مواد مخدر را به خود یادآوری کنند.

 

برای خودت حمایت بگیر

ممکن است مجبور شوید  مدتی مرخصی بگیرید و کمک بیشتری را  برای مراقبت از خود سازماندهی کنید. برای خودتان پشتیبانی سازماندهی کنید و  مطمئن شوید که  اگر شرایط سخت شد کسی وجود دارد که بتوانید با او صحبت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تقویت کردن خود

  • خوب غذا خوردن: می تواند نوسانات خلقی را کاهش دهد. سعی کنید در طول فرآیند و به عنوان بخشی از برنامه درمانی مداوم، تغذیه مناسب را تشویق کنید. عادات غذایی ضعیف می تواند به افزایش هوس و خطر عود کمک کند. یک رژیم غذایی متنوع و غنی از کربوهیدرات ها و پروتئین های خوب، میوه ها و سبزیجات تازه، چربی های ضروری (ماهی روغنی، آجیل و غیره) و آب فراوان می تواند به کاهش علائم ترک کمک کند. در مورد اینکه آیا یک مکمل مولتی ویتامین مفید خواهد بود یا خیر به خصوص اگر فردی که کناره گیری می کند در تقلا برای غذا خوردن باشد با متخصص مشورت کنید.
  • مایعات زیادی بنوشید:. مصرف روزانه توصیه شده تقریباً شش تا هشت لیوان (هر کدام حداقل 150 میلی لیتر) از انواع نوشیدنی های غیر الکلی است. این می تواند ترکیبی از آب با مقداری آب لیمو، آب میوه، کوردیال مخلوط با آب و آب معدنی غیر گازدار باشد. همچنین سعی کنید سطح مایعات را بالا نگه دارید به طوری که فرد در طول روز دائما آب بخورد،.

 

ترک اعتیاد

ترک اعتیاد

 

مدیریت استرس

  • خود را مشغول نگه دارید: تا زمانی برای تمرکز بر احساسات خود نداشته باشید. به یاد داشته باشید که فرد تمرکز کوتاهی خواهد داشت و حافظه ممکن است خیلی خوب کار نکند. تماشای تلویزیون یا فیلم، پیاده روی یا ماشین سواری کوتاه و خواندن مجلات ممکن است فعالیت های خوبی باشد.
  •  با استفاده از تکنیک های اساسی مانند صحبت کردن، ورزش یا ماساژ به خود کمک کنید تا استرس را مدیریت کنید.

 

کنترل افکار منفی

به چالش کشیدن افکار غیرمنطقی  از وظایف بسیار مهم یک فرد حمایت کننده است. اگر فردی که درحال ترک مواد مخدر در خانه است علائم ناخوشایندی داشت یا سؤالاتی داشت که در حال انجام چه کاری است، او را تشویق کنید تا فهرست شخصی خود از دلایل ترک را مطالعه کند. همچنین می‌تواند مفید باشد که  به شیوه‌ای مثبت در مورد علائم منفی فکر کنید، مانند نگاه کردن به آنها به عنوان نشانه‌هایی که بدن در حال خلاص شدن از شر سموم است یا آنچه را که باید انجام می‌دهد. افرادی که در حال ترک مواد مخدر در خانه هستند را از ملاقات منع کنید. هر کسی که ممکن است باعث استرس یا تنش شود تنها کار را برای فردی که در حال ترک است سخت تر می کند.

 

پیشنهاد ویژه: ارتباط بین مصرف مواد مخدر و مرده زایی در زنان باردار

وسوسه

اگر فردی که از او حمایت می کنید با  هوس های خود دست و پنجه نرم می کند توصیه می شود که با متخصص سلامت روان خود صحبت کند.

 

از پیشرفت او حمایت کنید.

از اینکه او در ترک چقدر پیشرفت کرده صحبت کنید و به او انگیزه بدید.

 

تقویت روان

از روانشناسان آنلاین برای تقویت روحیه خود کمک بگیرید.

 

مکمل های تقویتی

از مکمل و داروهای تقویتی در دوران ترک مواد مخدر غافل نشوید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25343658/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15797639/
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.