رژیم و تغذیه

تغذیه مناسب برای کودکان

تغذیه مناسب برای کودکان

کودکان

توجه به تغذیه از ابتدای تولد کودکان تا به انتها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میتواند شروع کننده یا تشدید کننده بیماری های مختلف در گذر زمان در زندگی افراد باشد.امروزه با دسترسی افراد به انواع مواد غذایی و تلاش برای تغذیه سالم سطح اطلاعات افراددر جامعه افزایش یافته ،و همچنان با افزایش سطح آگاهی تلاش کارخانجات و صنایع تولید مواد غذایی برای تولید مواد غذایی سالم بیشتر شده تا رضایت افراد نسبت به محصولات بیشتر شود.

کودکان نیز همانند بزرگسالان به گروه های غذایی مشابه نیاز دارند انواع پروتیین ها ،غلات،ویتامین ها و… تنها تفاوت تغذیه در سنین مختلف در مقدار و حجم مواد غذایی مورد نیاز است که میبایست با کمک پزشک و مشاورین تغذیه متناسب با وزن سن و قد کود  ر ک تنظیم شود.در ادارمه به نکات مختصر این حیطه و اصول تغذیه برای کودکان بیشتر می پردازیم.

پیشنهاد مقاله: تغذیه مناسب برای کودک

اصول تغذیه برای کودکان

بهترین راه در تعیین میزان مواد غذایی موردنیاز رشد کودک در نظر گرفتن سن،میزان تحرک و فعالیت رزانه و سابقه خانوادگی چاقی است.

تغذیه نامناسب در بسیاری از موارد با همراهی چاقی می تواند عامل بیماری هایی همانند فشار خون ،دیابت و بیماری های تضعیف سیستم ایمنی باشد. به خصوص در کودکان بالای 2 سال ،که بخش بزرگی از سبد غذایی را چربی و قند پر کرده است.افرادی که توجه زیادی به تغذیه نمی کنند در رشد مغزی و رشد قدی و به طور کلی تکامل دچار مشکل می شوند.ومشکلات قلبی  عوارض مربوط به فقر آهن،از جمله مواردی است که به دنبال مشکلات تغذیه ایجاد می شود.

وقتی کودکی غذا می خورد متناسب با میزان مواد مغذی موجود انرژی به سلول های بدن وی می رسد برخی شرایط مانند استرس ،بیماری انرژی اضافه تری مصرف می کنند ،حال وقتی انرژی خیلی زیاد یا خیلی کم باقی بماند عدم تعادل ایجاد می شود که این نبود تعادل میتواند کودک را به سمت سو تغذیه یا از طرف مقابل چاقی ببرد.

 

میان وعده های مفید برای کودکان

میان وعده های مفید برای کودکان

 

به طور معمول  گروه های غذایی مورد نیاز کودکان به صورت :

  1. گروه نان و غلات
  2. گروه میوه ها و سبزیجات
  3. گروه گوشت و تخم مرغ ،حبوبات و مغز ها
  4. گروه شیر و لبنیات

کربوهیدرات ها و چربی ها منابع عمده تامین انرژی هستند.

پروتئین ها،به خاطر نقش سازندگی دارند و برای نگهداری سلول ها و بافت های بدن مورد نیاز هستند در برنامه غذایی کومیزان نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین ها نسبت به سایر گروه ها کمتر است ولی به همان میزان مهم می باشند و نبودشان بیماری های زیادی را ایجاد میکند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

تغذیه در سنین مدرسه

کودکان در سنین مدرسه نیاز به انرژی زیادی دارند چرا که در دوران مدرسه جهش رشد اتفاق می افتد و تامین انرژی مورد نیاز حائز اهمیت است. گروه نان و غلات که منبع مهم کربوهیدرات می باشند و همینطور چربی ها  در تامین انرژی نقش ایفا میکنند حال اگر کربوهیدرات و چربی مورد نیاز بدن در دسترس نباشد، بدن برای تامین سوخت سراغ پروتئین ها می رود و اگر این روند ادامه یابد رشد مختل می شود.

برای تامین انرژی در این سنین میبایست مواد غذایی مانند نان،برنج و ماکارانی و مصرف بیسکوییت، کیک، کلوچه و…به عنوان میان وعده در سبد غذایی کودک قرار گیرد. مصرف چربی ها مانند مغز ها (بادام،پسته و…) و روغن های مفید نیز میبایست برای مصرف در اختیار کودک قرار گیرد.

همانطور که گفته شد،  مصرف پروتئین ها در ساختار سلول ها و ترمیم بافت ها نیاز هستند. در کودکان ترکیبی از پروتئین های گیاهی و حیوانی می تواند در تکامل رشد موثر باشد. پروتئین های حیوانی مانند شیر ،تخم مرغ و گوشت و….به عنوان مثال در میان وعده های مفید برای کودکان می توان از نان و تخم مرغ ،ساندویچ مرغ و کتلت و … استفاده کرد.

ویتامین ها:

ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می باشند و در برنامه غذایی کودکان میبایست گنجانده شوند. بیشترین کمبود ویتامین مربوط به ویتامین های A و D در این سنین می باشد. برای مثال هویج منبع فراوانی از ویتامین A می باشد که میتوان در میان وعده کودکان قرار داده شود ،و برای ویتامین D نیز چک میزان این ویتامین در بدن و مصرف مکمل ها ی غنی از ویتامین دی توصیه می شود.

در این سنین که رشد ذهنی و جسمی اتفاق می افتد توجه به میزان  آهن و مشکلات مربوط به کم خونی نیز حائز اهمیت می باشد.

 

اصول تغذیه برای کودکان

اصول تغذیه برای کودکان

 

برخی از علائم مربوط به کم خونی فقر آهن در کودکان عبارت اند از:

  • رنگ پریدگی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • بی اشتهایی
  • تنگی نفس
  • کم رنگ شدن خطوط کف دست
  • سوزن سوزن شدن کف دست و پا

پیشنهاد ویژه: پیشگیری از کم خونی فقر آهن

آهن نقش مهمی در رشد ذهنی ایفا می کند و کمبود آن در بدن از طریق مواد غذایی و قرص میبایست جبران شود.

وعده غذایی صبحانه میان وعده های مفید برای کودکان بسیار مهم است. در طولانی مدت در تکمیل رشد و تامین سوخت ذهنی و جسمی بدن باید مورد توجه قرار گیرد.

 

منابع علمی این مطلب

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/nutrition-for-kids/art-20049335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.