روانشناسی

خودشناسی چیست؟

خودشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین

 

من کی هستم؟ یک سوال ساده و در عین حال عمیق .سوال محرک دیگر این است که “چرا من این چنین رفتار می‌کنم؟ اگر از این سوالات مشابه از خود پرسیده اید، تنها نیستید. وقتی خودمان را نمی‌شناسیم یا به روشی رفتار می‌کنیم که نمی‌فهمیم یا دوست نداریم ممکن است نشانه‌ای از تغییرات در زندگیمان باشد که باید انجامش دهیم. اما چگونه تغییر کنیم و چه چیزی نیاز به تغییر دارد؟

جهل، ترس و بی تفاوتی انگیزه ای برای دستیابی به شناخت خود یا ایجاد تغییرات مثبت نیستند. برعکس خود تحلیلی منجر به شناخت بهتر خود می شود که اولین گام ضروری در شروع تغییرات مثبت است.

 

خودشناسی چیست؟

خود شناسی در روانشناسی اطلاعات واقعی است که فرد در مورد خود دارد. این اطلاعات شامل:

  • وضعیت عاطفی
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • روابط، الگوهای رفتاری
  • نظرات، باورها، ارزش‌ها، نیازها، اهداف
  • ترجیحات و هویت اجتماعی ما است.

این امر ناشی از فرآیندهای خود انعکاسی و اجتماعی است.

 

خودشناسی

خودشناسی

 

چرا شناخت خود مهم است؟

نمونه ای از این مزایای خودشناسی شامل موارد زیر است:

  1. شناخت خوب خود منجر به تصمیم گیری واقع بینانه در جنبه های کلیدی زندگی فرد می شود.
  2. در واقع، “افرادی که خود را دقیق نمی شناسند، احتمالاً زندگی خود را به هم می ریزند” (بیگلی، 2020).
  3. جنبه های کلیدی و درمعرض خطر به دلیل عدم شناخت خود شامل انتخاب شریک زندگی، تحصیلات و انتخاب های شغلی و مکان و نحوه زندگی کردن است.
  4. نقص در شناخت منجر به تحلیل بیش از حد نقاط قوت ذهنی می شود که می تواند باعث رضایت کمتراززندگی و عملکرد تحصیلی ضعیف شود.
  5. برخی از مزایای خودآگاهی شامل افزایش هوش هیجانی، همدلی و مهارت های گوش دادن است.
  6. همدلی قوی و مهارت های گوش دادن در برقراری ارتباط و ایجاد روابط بین فردی قوی و غنی تاثیر دارد.
  7. علاوه بر اینها خودآگاهی تفکر انتقادی و تصمیم گیری را تقویت می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

روش های مشاوره آنلاین در مورد خودشناسی:

 

پیشنهاد مقاله: راه های شخصیت اجتماعی داشتن

 

دنیای فیزیکی

این دسته از اطلاعات به اطلاعات فیزیکی مانند قد، وزن و رنگ چشم محدود می شود.

مقایسه های اجتماعی

این منبع شناخت زمانی اتفاق می افتد که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. زیرمجموعه‌ها شامل مقایسه های صعودی و نزولی می‌شوند که در آن‌ها به ترتیب خودمان را با فردی بهتر و بدتر مقایسه می‌کنیم (براون، 1998).

ارزیابی های منعکس شده

این منبع از ارزیابی دیگران از ما ناشی می شود. این اصطلاح بیانگر این واقعیت است که ما خود را از چشم دیگران منعکس می کنیم (براون، 1998).

درون نگری

این شناخت از طریق مشاهده درونی افکار، احساسات، انگیزه ها و خواسته ها به دست می آید. درون نگری با خودآگاهی درهم تنیده شده و به طور یکپارچه با آن مرتبط است.

ادراک از خود

در این دسته از خودشناسی، ما از طریق مشاهده و بررسی رفتار خود، به شناخت خود می رسیم.

 

مشاوره خودشناسی

مشاوره خودشناسی

 

رویکردهای سبک CBT

منبع دیگری شناخت ناشی از تحلیل منطقی فرآیندهای تفکر منفی ما از طریق رویکردهای مشابه و شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT) است.

تکنیک های ذهن آگاهی

تکنیک‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی به ما کمک می‌کنند تا مهارت‌های هوش هیجانی خود را ارزیابی کرده و تقویت کنیم و خودشناسی ایجاد کنیم.

در مجموع، خودشناسی از طریق ترکیبی از دنیای فیزیکی، اجتماعی و روانی به دست می آید.

 

تاثیر خودشناسی بر زندگی

  1. میل به یادگیری و معنا بخشیدن به تجربیات را ارضا می کند.
  2. از اختلاف بین تصورات خود و تصورات دیگران از ما جلوگیری می کند.
  3. ما را از هوس های غیرمنطقی ناخودآگاهمان رها می کند.
  4. به جای واکنش پذیری، پاسخ های پیشگیرانه را تسهیل می بخشد.
  5. این اولین قدم ضروری برای تغییر مثبت است.
  6. خود شناسی از ما می خواهد که نسبت به احساسات خود سوء ظن متعادلی داشته باشیم.

 

در نهایت خود شناسی به شکل گیری درک ما از دیگران کمک می کند و به عنوان یک نقطه مرجع برای ارزیابی دیگران استفاده می شود و در پایان اگرچه تغییر ممکن است کمی دشوار باشد اما شفا، خلاقیت، انعطاف‌پذیری و اشتیاق از طریق تغییر شکل می‌گیرد. پس هر چه سریعتر با کمک مشاوره آنلاین تغییر در خود را آغاز کنید و به شناخت کامل خود برسید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://oxfordre.com/psychology/display/10.1093/acrefore/9780190236557.001.0001/acrefore-9780190236557-e-743;jsessionid=237C7D8DC408A88C33CD7418006FDF94
  2. https://www.mindful.org/how-much-self-knowledge-is-too-much/
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.