انواع روش های درمان شپش در خانه با مواد طبیعی

درمان شپش

فهرست مطالب

شپش چیست؟ شپش حشره انگلی ریز و بدون بال است که از خون انسان تغذیه می کند و از طریق تماس نزدیک و یا اشتراک وسایل از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. شپش سر روی پوست سر یافت شده و به راحتی در پشت گردن و بالای گوش قابل دیدن است. درمان خانگی شپش بسیار مهم است زیرا اگر شپش به درستی درمان نشود، می تواند به یک مشکل عود کننده تبدیل گردد. در این مقاله در مورد درمان شپش صحبت خواهیم کرد.

 

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های شایع شپش سر عبارتند از:

  • خارش شدید در پوست سر، بدن یا در ناحیه تناسلی.
  • احساس قلقلک در اثر حرکت مو
  • وجود شپش روی پوست سر، بدن، لباس، یا موهای ناحیه تناسلی یا سایر موهای بدن. شپش بالغ ممکن است به اندازه یک دانه کنجد یا کمی بزرگتر باشد.
  • تخم شپش (رشک) روی ساقه مو که بسیار ریز هستند و در اطراف گوش و پشت گردن دیده می شوند. رشک را می توان با شوره سر اشتباه گرفت، اما بر خلاف شوره سر، نمی توان آن ها را به راحتی از روی موها پاک کرد.
  • زخم روی پوست سر، گردن و شانه ها. خاراندن می تواند منجر به برآمدگی های کوچک قرمز رنگی شود که گاهی اوقات در اثر نفوذ باکتری عفونی می شود.
  • آثار گزش به خصوص در اطراف کمر، کشاله ران، بالای ران و ناحیه شرمگاهی.

 

درمان شپش

شامل استفاده از شامپوها، لوسیون‌ها یا کرم‌هایی است که حاوی حاوی ماده ای به نام پیرترین یا پرمترین بوده و آن را از بین می‌برند.

شپش‌ها و رشک ها به تارهای موها می‌چسبند و به سختی می‌توان آن‌ها را جدا کرد، مگر اینکه از یک شانه دندانه‌ریز برای کندن آن‌ها استفاده کنید. پس از استفاده از شانه یا برس، شانه را به مدت 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید.

در کنار این درمان ها، برخی روش های خانگی نیز برای درمان شپش مطرح شده که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد. تقریباً تمام درمان‌های خانگی به روشی برای خفه کردن شپش متکی هستند. برای افرادی که این درمان ها را انتخاب می کنند مهم است که با پزشک صحبت کرده و مزایا و معایب درمان خانگی را بسنجند.

 

درمان خانگی شپش
درمان خانگی شپش

 

درمان خانگی شپش

  • ابتدا موها را با روغن زیتون یا بادام بپوشانید. (وازلین و سس مایونز توصیه نمی شود زیرا شستشوی هر دو ممکن است دشوار باشد.) موها را به قسمت های کوچک تقسیم کرده و آنها را به خوبی در نور کافی شانه بزنید. سپس شانه را زیر آب داغ جاری بشویید. هنگامی که موها را به طور کامل شانه کردید، موها را با شامپوی معمولی خود بشویید، آبکشی کنید و این کار را تکرار کرده و سپس موهایتان را خشک کنید. تمام حوله هایی که استفاده کرده اید را بشویید و شانه شپش را تمیز کنید. شانه را به مدت 30 دقیقه در محلول سفید کننده 10 درصد خیس کنید و سپس آن را خیلی خوب بشویید. به عنوان جایگزین، می توانید شانه را به مدت 30 دقیقه در سرکه خیس کنید یا آن را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید.
  • نمک و سرکه

ترکیبی قوی از کلرید سدیم و اسید استیک با شپش‌هایی که از تخم بیرون می‌آیند بر روی پوست سر مبارزه می‌کند. هم سرکه و هم نمک خاصیت خشک کنندگی دارند که رطوبت مو را از بین می برد و شپش و تخم آن را می کُشد. ¼ فنجان نمک را با ¼ فنجان سرکه مخلوط کرده و در یک بطری اسپری نگهداری کنید. این محلول را به کل پوست سر و موهای خود اسپری کنید، به مدت 2 ساعت بگذارید تا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید. برای درمان شپش این راهکار را سه بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید.

  • ترکیب سرکه سیب و روغن نارگیل نیز می تواند از گسترش شپش جلوگیری کند. اسیدیته سرکه مانع از رشد شپش می شود و روغن نارگیل غلیظ و چسبناک آنها را خفه می کند. چند قاشق غذاخوری سرکه سیب را روی تمام پوست سر و موها بمالید. پس از خشک شدن، موها را با روغن نارگیل بپوشانید. یک کیسه فریزر یا کلاه دوش روی سر خود پوشیده و محلول را یک شب بگذارید. صبح، موهای خود را کاملا با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار نمایید.
  • روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است که با شپش و باکتری ها مبارزه می کند. خواص حشره کش روغن درخت چای به درمان شپش و از بین بردن تخم آنها کمک می نماید. چند قطره روغن درخت چای را مستقیماً روی پوست سر مالیده و ماساژ دهید. سپس موها را محکم ببندید و بگذارید 2 تا 3 ساعت بماند و با آب داغ بشویید. این کار را هر هفته به مدت یک ماه تکرار کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  • برای درمان شپش، سشوار را نزدیک سر خود قرار داده و نازل آن را به سمت پوست سر خود بگیرید. داغ ترین حالت را روشن کنید و روی پوست سر خود حرکت دهید. گرمای سشوار، شپش ها و رشک های موجود در ساقه مو را از بین می برد، سپس موهای خود را با یک شانه مو برس بزنید.
  • سیر یک داروی طبیعی برای درمان شپش و رشک می باشد. در واقع سیر شپش را خفه کرده و می کشد. 10 حبه سیر را چرخ کرده و مقداری آب لیموترش را با آن مخلوط کنید. خمیر را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. موهای خود را با آب گرم بشویید و از یک شانه برای از بین بردن شپش های مرده استفاده کنید. هفته ای یکبار این مراحل را تکرار نمایید.
  • خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی پیاز برای از بین بردن تخم شپش از مو نیز مفید است. علاوه بر این، موها را تغذیه نموده و به رشد آنها نیز کمک می کند. مقداری آب پیاز را به طور یکنواخت روی پوست سر خود بمالید و بگذارید حدود 3 تا 4 ساعت بماند. با استفاده از یک شانه، رشک ها و شپش های مرده را جدا کرده و موها را کاملا با شامپو آبکشی کنید. برای بهترین نتیجه هر 3-4 روز این کار را تکرار نمایید.

 

آنچه باید از آن اجتناب کنید

مواردی وجود دارد که نباید هنگام درمان شپش انجام دهید:

  • برای تسریع در درمان شپش، از مقادیر اضافی از هیچ دوز توصیه شده یا تجویز شده داروی شپش استفاده نکنید. دوزهای بیش از حد می تواند خطرناک باشد و باعث آسیب شدید شود.
  • از ورود هرگونه داروی ضدشپش در چشم خودداری کنید و در صورت تماس با چشم ها، حتما آنها را بشویید.
  • از بیش از یک داروی شپش سر به طور همزمان استفاده نکنید. زیرا می تواند بیش از مفید بودن ضرر داشته باشد.
  • از استفاده از نرم کننده خودداری کنید. نرم کننده به عنوان مانعی برای درمان شپش عمل می کند و از چسبیدن صحیح دارو به ساقه مو جلوگیری می کند.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله دریافت مشاوره آنلاین رایگان از بهترین پزشکان پوست و مو

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. Lice
  2. Head Lice

  3. Home Remedies for Head Lice: What Works?

  4. Home remedies for lice

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید