زوج درمانی

دفعات نرمال برای رابطه جنسی | چندبار رابطه جنسی در طول هفته طبیعی است؟

دفعات نرمال برای رابطه جنسی | چندبار رابطه جنسی در طول هفته طبیعی است؟

دفعات نرمال برای رابطه جنسی

 

اگر وارد یک رابطه شده‌ایدو دوست دارید بدانید که تعداد دفعات نرمال برای رابطه  چقدر است، “ازپزشک” راهمراهی کنید. چرا که داشتن فعالیت جنسی مناسبت، با تغییرات مثبتی ارتباط دارد. تغییراتی چون کاهش فشار خون، کاهش استرس، صمیمیت بیشتر، تشدید علاقه و حتی کاهش میزان طلاق. ما در این مطلب از مقالات ازپزشک، شما را با یکی از مهم‌ترین اصول زندگی مشترک آشنا می‌کنیم. اینکه تعداد دفعات نرمال برای رابطه  چقدر است و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است.
بسیاری از مردم به این موضوع که چقدر رابطه جنسی برای زن و شوهر کافیست آگاهی ندارند.

 

رابطه جنسی سالم چگونه بر بدن اثر می گذارد؟

حین رابطه جنسی، تغییر ات فیزیکی و روانی متعددی در بدن و مغز رخ می دهند. آشنایی با مراحل طبیعی این تغییرات، به شما در درک اختلالات جنسی و نحوه حل آن ها کمک می کند. رابطه جنسی سالم از 4 مرحله تشکیل شده است:

  1. لیبیدو یا میل جنسی (Desire): این مرحله، اولین مرحله شروع رابطه است که با تحریک جنسی به دنبال بوسیدن و نوازش کردن آغاز می گردد. در این مرحله محیط واژن مرطوب می گردد، ضربان قلب بالا می رود، نوک پستان ها سفت می شوند و ترشحاتی از نوک آلت تناسلی مردان خارج می گردد.
  2. برانگیختگی (Arousal): در این مرحله بیضه ها به سمت بالا و داخل اسکروتوم حرکت می کنند و آلت تناسلی به حالت نعوظ در می آید. رطوبت واژن افزایش می یابد و ضربان قلب و فشار خون نیز افزایش می یابند.
  3. اوج لذت جنسی یا ارگاسم (Orgasm): این مرحله اغلب با انزال، اسپاسم عضلات و انقباضات رحم همراه می باشد.
  4. آرامش (resolution): در این مرحله، بدن و مغز به تدریج به حالت اولیه برمی گردند. این مرحله با احساس شادابی توام با خستگی همراه می باشد.

 

تعداد دفعات نرمال برای رابطه جنسی

بیشتر مردم تمایل دارند بدانند که در زندگی زناشویی خود رابطه سالمی دارند یا خیر. همچنین دوست دارند بدانند که آیا برای شریک زندگیشان کافی هستند یا خیر؟
تعداد دفعات ، امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است که  این موضوع  اغلب از سمت زنان مطرح می‌شود. خصوصا زنانی که خود و یا همسرشان طبع سرد دارندو پایین بودن رابطه نگرانشان می‌کند. همانگونه که می‌دانید تعداد دفعات رابطه  در زندگی به تمایل، توافق و نیاز طرفین بستگی دارد. به همین دلیل عدم توافق در تعداد دفعات نزدیکی یکی از عوامل شروع دلخوری ها و مشکلات زناشویی محسوب می‌شود. همچنین ممکن است خطرات زیادی چون ناراحتی‌ و دلسردی در روابط زوجین به همراه داشته باشد.

 

 

تعداد دفعات رابطه جنسی

تعداد دفعات رابطه جنسی

میانگین تعداد دفعات رابطه چندبار است؟

این موضوع را به درستی نمی‌توان بیان کرد چراکه تعداد نزدیکی در هفته و یا درماه به زوجین بستگی دارد. البته با تحقیقات صورت گرفته. در سن 18 تا 29 سالگی، میانگین نزدیکی حدود 112 بار در سال، یعنی 2 بار در هفته  است.  در سن 30 تا 39 سالگی، 86 بار در سال تقریبا ماهی 6-7 بار. همچنین در سن 40 تا 49 سالگی، به میزان 69 بار در سال (یعنی نصف جوانان 18 تا 29 سال). بنابراین عملکرد جنسی طبیعی در زنان و مردان در سنین و نژادهای مختلف، بسیار تفاوت دارد. البته این میانگین در سه دوره به خصوص هم ممکن است تغییر بکند.  در دوره بارداری و بعد از زایمان اغلب از میزان رابطه جنسی کاسته می‌شود که این مسئله هم هیچ نگرانی ندارد.

چندبار رابطه در طول هفته طبیعی است؟

تعداد 2 تا 3 بار در هفته برای زوجین زیر 30 سال. و تعداد 1 تا 2  بار در هفته برای زوجین 30 تا 39 سال، میزان طبیعی تعداد دفعات نزدیکی است. البته داشتن رابطه همانند مصرف دارو زمان مشخص و تعیین شده‌ای ندارد. می‌توان گفت سالم‌ترین رابطه بین زن وشوهر درست زمانی است که هر دو میل وانرژی کافی برای رابطه داشته باشند. در این زمان است که زن و شوهر از رابطه‌شان نهایت لذت را می‌برند.
البته این تعداد می‌تواند در هر مقطعی تغییر کند. برای مثال زوجی در هفته 10 بار رابطه دارنداما پس از این هفته، ممکن است تا 1ماه رابطه نداشته باشند. پس هیچ چارچوبی وجود نداردکه بر اساس آن بتوان بهتر یا بدتر بودن تعداد نزدیکی و بی‌میلی جنسی تعیین کرد. تنها زوجین هستند که می‌توانند بر اساس میزان نیاز و تواناییشان، تصمصم بگیرند در هفته یاماه چندبار رابطه داشته باشند.

ویزیت پزشک آنلاین یکی از خدماتی است که با استفاده از آن می‌توانید بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر و… با دکتر مورد نظر خود مشاوره و ویزیت شوید .  ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

چه عواملی می‌تواند میزان رابطه جنسی را کاهش دهد؟

عوامل مختلفی روی این موضوع تاثیرگذار هستند. برای مثال افزایش سن همراه با افزایش تعهدات خانوادگی، مشکلات و دغدغه‌های شغلی ومالی از مهم‌ترین دلایل کاهش روابط هستند. همچنین ناراحتی‌های جسمی، می‌توانند از مهم‌ترین دلایل کاهش تعداد رابطه  بین زن و شوهر محسوب شوند. تغییر در سبک زندگی، مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی یا اختلالات اضطرابی نیز درکاهش تعداد دفعات نزدیکی اهمیت دارد.
اگرتعداد  در سال به زیر 10 بار، یعنی کمتر از ماهی یکبار کاهش یابد، می‌تواند نگران کننده باشد. شاید نداشتن رابطه  دربرخی از موارد نتواند علتی برای مشکل بنیادی باشد. اما تحقیقات نشان داده  است‌که با کم شدن رابطه جنسی، روابط بیشتر به سمت خیانت، خشم و طلاق کشیده می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم زوج‌ها حداقل یکبار در هفته یا دو هفته یکبار رابطه داشته باشند.  اگر برای رابطه یکی تمایل داشته و دیگری نداشته باشد حتما باید به یک مشاوره زوج درمانی مراجعه شود.

 

برای داشتن  مشاوره آنلاین با یکی از بهترین “روانشناسان ازپزشک “همین الان اپلیکیشن را دانلود کنید

 

داشتن چه میزان رابطه جنسی غیر معمول است؟

معمولا میزان بالای رابطه   جای نگرانی  ندارد. مخصوصا اگر هر دو طرف رابطه، تمایل و نیاز داشته باشند و از رابطه پر تعدادشان لذت ببرند. اما تعادل داشتن در هر چیزی هم ضروری است. هرچقدر که روابط زیاد لذت بخش باشد با این حال تعادل داشتن می‌تواند زندگی را سالم‌تر نگه دارد. تعداد زیاد رابطه  می‌تواند نشانگر بیش فعالی و اعتیاد جنسی باشد و مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند. اگر همسرتان یا خودتان دچار بیش‌فعالی جنسی هستید و نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید، حتما به یک روانشناس مراجعه نمایید.

میانگین دفعات ایده آل برای رابطه جنسی عبارتند از:

  • میانگین بزرگسالان: 54 بار در سال (حدود یک بار در هفته)
  • در 20 سالگی: حدود 80 بار در سال
  • بزرگسالان 60 ساله: 20 بار در سال

تعداد دفعات رابطه  اغلب با افزایش سن کاهش می‌یابد. البته فعالیت جنسی در افراد سالمند همچنان مهم است و اهمیت دارد.

تعداد و دفعات نزدیکی و رابطه جنسی در هفته

یک یا دوبار درماه شاید کافی نباشد، اما بیش از یکبار درهفته نیز تاثیر بر روی شادی نمی‌گذارد. این صحبت ما با توجه به تحقیقی است که ازسمت زوج‌هایی که رابطه جنسی‌شان را بیشتر کردند آمد. این زوج‌ها اعلام کردند نسبت به قبل (با میزان معمول رابطه جنسی) شادتر نشدند. . همه می‌دانیم که مشکلات موجود در زندگی می‌تواند مانع رضایت جنسی شود. پس تعداد و دفعات نرمال نزدیکی و رابطه جنسی، کاملا به طرفین بستگی دارد و تعیین می‌شود.

 

فواید روانی رابطه جنسی

عشق ورزیدن فواید احساسی و روانی زیادی بهمراه دارد.  رابطه  باکیفیت نیز فواید روانی دارد که در ادامه عنوان می‌کنیم:

  • ارگاسم باعث آزاد شدن هورمون پرولاکتین می شود که این هورمون به خواب کمک می‌کند.
  • رابطه جنسی می‌تواند عزت نفس را افزایش داده و احساس ناامنی را کاهش دهد.
  • مواد شیمیایی مغزدر طول رابطه جنسی آزاد می‌شوند. از جمله اندورفین، که تحریک پذیری و احساس افسردگی را کاهش می‌دهد. هورمون دیگر، اکسی توسین (داروی آغوش) که با تحریک نوک سینه و سایر فعالیت های جنسی افزایش می‌یابد.
  • استرس مزمن ممکن است بر کاهش دفعات رابطه جنسی اثرگذار باشد. با این حال، رابطه جنسی می تواند یک تکنیک موثر برای کنترل استرس باشد. رابطه جنسی باعث کاهش هورمون های استرس، مانند کورتیزول و آدرنالین (اپی نفرین) می‌شود.
زوج درمانی

زوج درمانی

چگونه روابط جنسی‌مان را بهبود ببخشیم؟

رابطه خود را به بیرون از اتاق خواب بیاورید. صمیمت فیزیکی و عاطفی  بسیار ضروری است. حالا از هر طریقی آن را بیان کنید. با هدیه دادن، استفاده از کلمات محبت‌آمیز و …
اگر احساسات و عشق خود به همسر را تنها از این طریق بروز می‌دهید، بیشتر روی این مساله کار کنید. تغییر محل رابطه، سفر دور از فضای خانواده یا حتی بازسازی رابطه جنسی، می‌تواند روابط جسمی شما را بهبود بخشد. این روش ها برای برخی کار می کند و برای برخی دیگر بی اثر است.

میل جنسی می تواند تحت تأثیر موارد زیر نیز قرار گیرد:

  • سن
  • دارو
  • هورمون
  • بیماری پزشکی
  • مسائل مربوط به رابطه
  • باورها و نگرش‌های جنسی
  • تعهدات خانوادگی/فرزندان
  • مسائل روانی ( افسردگی / اضطراب)
  • مشکلات فیزیولوژیکی یا مسائل مربوط به بدن
  • نگرانی‌های موقعیتی

رابطه  به جریان هورمون‌های پیوندی مانند اکسی توسین و وازوپرسین کمک می‌کند. از آنجا که صمیمیت و رابطه جنسی با هم در ارتباط هستند. گاهی این همه چیزی است که یک زوج برای بازگشت به مسیر اصلی خود نیاز دارند. پس زیاد یا کم بودن تعداد دفعات رابطه اهیمت ندارد.

 

سخن آخر

داشتن رابطه جنسی مزایای متعددی را برای یک رابطه عاشقانه به همراه دارد. گاهی اوقات مراجعه به درمانگر جنسی ممکن است بهترین راه برای حل روابط و مسائل شخصی شما باشد. مهم است که زوجین احساس رضایت و آرامش داشته باشند. اما صمیمیت جنسی بخشی از یک رابطه زناشویی موفق محسوب می‌شود.
اگرفردی نسبت به کاهش احتمالی علاقه جنسی شریک خود احساس ناامنی یا نگرانی می کند. یا  اگر چیزی باعث می شود میل جنسی فرد کمتر از حد معمول باشد. باید بتواند دلیل آن را به شریک خود بگوید و راه هایی را برای بهبود اوضاع بررسی کند.

امیدورایم مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. برای هر مشکل می‌توانید ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید و زیر نظر بهترین متخصصان تیم ویزیت شوید.  کافیست پلیکیشن ازپزشکرا نصب کرده و با وارد کردن مشخصات شخصی، از بهترین روانشناسان مشاوره آنلاین بگیرید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.