روانشناسی

راه کارهای ترک اعتیاد به کار

راه کارهای ترک اعتیاد به کار

ترک اعتیاد به کار

کار شیفتگی که اغلب اعتیاد به کار نامیده می شود یک وضعیت سلامت روان است. مانند هر اعتیاد دیگری. اعتیاد به کار ناتوانی در توقف رفتار است. اغلب از نیاز اجباری برای دستیابی به موقعیت و موفقیت یا فرار از استرس عاطفی ناشی می شود. اعتیاد به کار معمولا ناشی از موفقیت شغلی است و در افرادی که به عنوان کمال گرا توصیف می شوند رایج است. با خواندن ادامه مطلب راه کارهای ترک اعتیاد به کار و درمان خودشیفتگی را متوجه می شوید و می توانید از طریق این روش ها به ترک این نوع از اعتیاد بپردازید.

دقیقاً مانند فردی که اعتیاد به مواد مخدر دارد فردی که اعتیاد به  انجام کار دارد از کار کردن به “بالا” می رسد. این باعث می شود افراد رفتاری را تکرار کنند که به آنها بال می دهد. افراد مبتلا به این نوع اعتیاد ممکن است نتوانند با وجود راه‌های منفی که ممکن است بر زندگی شخصی یا سلامت جسمی یا روانی آنها تأثیر بگذارد.

 

وقتی کار تبدیل به اعتیاد می شود.

در فرهنگی که سخت کوشی مورد تمجید قرار می گیرد و اغلب انتظار می رود اضافه کاری انجام شود تشخیص این اعتیادمی تواند دشوار باشد. افراد مبتلا به این اعتیاد اغلب رفتار خود را با توضیح اینکه چرا این کار خوب است و می تواند به آنها در رسیدن به موفقیت کمک کند توجیه می کنند. آنها ممکن است به سادگی به شغل خود یا موفقیت پروژه های خود متعهد به نظر برسند. با این حال جاه طلبی و اعتیاد کاملاً متفاوت است.

فرد مبتلا به این اعتیاد ممکن است برای اجتناب از سایر جنبه های زندگی خود مانند مسائل عاطفی نگران کننده یا بحران های شخصی دست به کار اجباری بزند و مانند سایر اعتیاد ها فرد ممکن است بدون آگاهی از اثرات منفی که اعتیاد ایجاد می کند دست به این رفتار بزند و به دنبال ترک اعتیاد نباشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم اعتیاد به کار عبارتند از:

  • ساعات طولانی در دفتر کار کنید، حتی زمانی که نیازی نیست.
  • از دست دادن خواب برای شرکت در پروژه های کاری یا پایان دادن به وظایف
  • وسواس داشتن موفقیت در کار
  • داشتن ترس شدید از شکست در کار
  • پارانوئید بودن (بدبینی) در مورد عملکرد مرتبط با کار
  • از هم پاشیدن روابط شخصی به دلیل کار
  • داشتن نگرش دفاعی نسبت به دیگران در مورد کارشان
  • استفاده از کار به عنوان راهی برای اجتناب از روابط
  • برای مقابله با احساس گناه یا افسردگی تلاش کنید.
  • کار برای جلوگیری از مقابله با بحران هایی مانند مرگ، طلاق یا مشکلات مالی

 

کار شیفتگی

کار شیفتگی

 

گزینه های درمان

  • اگر کار شیفتگی دارید ممکن است به همان سطح درمانی که فرد معتاد به مواد مخدر دارد نیاز نداشته باشید. با این حال ممکن است در ابتدا به یک برنامه توانبخشی سرپایی برای مدیریت رفتار نیاز داشته باشید.
  • در حالی که برنامه توانبخشی در اعتیاد به مواد مخدر و الکل رایج تر است، اعتیاد شدید به کار نیز می تواند با این رویکرد فشرده کمک کند. درمان سرپایی به شما این امکان را می دهد که در خانه زندگی کنید و در طول روز در کلاس ها و مشاورهای آنلاین شرکت کنید.
  • گزینه های گروه درمانی از طریق سازمان های مشاوره ای در دسترس هستند. این نوع برنامه به شما امکان می دهد با افراد دیگری که از طریق مبارزات مشابهی می گذرند ارتباط برقرار کنید و منبع سالمی از پشتیبانی را فراهم می کند و از این طریق به راحتی ترک اعتیاد به کار را تجربه کنید.
  • کار شیفتگی می تواند ناشی از یک وضعیت سلامت روانی باشد مانند اختلال وسواس فکری-اجباری OCD یا اختلال دوقطبی. اعتیاد همچنین می تواند باعث مشکلات سلامت روان مانند افسردگی شود. به این دلایل ممکن است ارزیابی سلامت روان مفید باشد. یک متخصص سلامت روان می تواند به طراحی یک برنامه درمانی کمک کند. این طرح به اعتیاد و هرگونه مشکل اساسی رسیدگی خواهد کرد. درمان یک به یک و حتی داروها می توانند به کنترل تکانه ها، اضطراب و استرس کمک کنند و ترک اعتیاد به کار را برای شما راحت تر کند.

عوارض کار شیفتگی

  1. مانند بسیاری از اعتیادها، این اعتیاد نیز با گذشت زمان بدتر می شود تا زمانی که فرد به دنبال کمک باشد. اگر افراد تا حد فرسودگی جسمی و ذهنی کار کنند ممکن است «فرسودگی شغلی» را تجربه کنند. این یک نتیجه رایج کار شیفتگی است. فرسودگی شغلی می تواند منجر به استرس شدید، روابط آسیب دیده و حتی سوء مصرف مواد شود. بدون درمان فرد مبتلا می تواند خود را از دوستان و خانواده دور کند. انتظار بیش از حد برای دریافت کمک می تواند به این روابط برای همیشه آسیب برساند. همچنین استرس مزمن که گاهی از کار مداوم ناشی می‌شود می‌تواند برای سلامت جسمانی سخت باشد.
  2. کار بیش از حد ممکن است منجر به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به بیماری شود. اما خوشبختانه اعتیاد شدید به کار قابل کنترل است. با درمان و ترک شیفتگی به کار افراد می توانند تعادل کار سالم را در زندگی خود بازگردانند.
  3. افراد مبتلا به این نوع از اعتیاد اغلب برای اجتناب از احساس گناه در مورد کار نکردن کار می کنند. بنابراین برای معتاد در حال بهبودی مهم است که یک رابطه سالم با کار ایجاد کند. بسیاری از ما برای گذران زندگی نیاز به کار داریم بنابراین ایجاد تعادل بسیار مهم است. در بیشتر موارد متوقف کردن کار به سادگی غیرممکن است.

 

اعتیاد به کار

اعتیاد به کار

 

 

سخن پایانی

ممکن است برای درک اینکه زندگی بدون کار مداوم ادامه خواهد داشت مدتی مرخصی از محل کار خود داشته باشید. تغییر شغل نیز ممکن است به مدیریت اعتیاد کمک کند. به عنوان یک وضعیت روانی اجتماعی، اعتیاد به کار معمولاً بسیار آسان‌تر از اعتیاد به مواد مخدر کنترل می‌شود. تغییرات زیر نیز ممکن است کمک کننده باشد:

  • ایجاد تغییرات در سبک زندگی
  • متعادل کردن فعالیت های زندگی
  • اجتناب از عوامل استرس زا محرک

البته تعادل بهتر کار و زندگی به شما کمک خواهد کرد اما انجام این کار می تواند بسیار سخت باشد زیرا نیاز به تنظیم الگوهای روزانه و تغییر نحوه تفکر و احساس شما دارد. اما اگر بتوانید کار را با سایر فعالیت‌ها متعادل کنید، مانند دیدن خانواده و دوستان، ورزش کردن یا لذت بردن از سرگرمی‌ها باعث میشود سلامت روان و رفاه شما بهبود یابد.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله  روابط کاری

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حانیه خوش لهجه ثابت

حانیه خوش لهجه ثابت

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Atroszko%20PA%5BAuthor%5D
  2. Beyond the myths about work addiction

  3. Work Addiction, Obsessive-Compulsive Personality Disorder, Burn-Out, and Global Burden of Disease

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.