دانستنی ها, رژیم و تغذیه سالم, ورزش و سفر

چاقی ناگهانی | علت افزایش وزن ناگهانی و آشنایی با عوامل آن

چاقی ناگهانی | علت افزایش وزن ناگهانی و آشنایی با عوامل آن

افزایش وزن ناگهانی

افزایش وزن ناگهانی یعنی بدون اضافه کردن مواد غذایی و کاهش فعالیت، خود به خود وزنتان بالا برود. در حالیکه هیچ علاقه‌ای ندارید اضافه وزن داشته باشید اما اتفاق می‌افتد و شما را دچار افزایش وزن ناگهانی می‌کند. اما این حالت به چه عواملی بستگی داردو چرا بدن را با اضافه وزن روبرو می‌کند.
ما در این مطلب “ازپزشک” تصمیم گرفتیم به هر عواملی که باعث اضافه وزن ناگهانی می‌شود بپردازیم. کافیست برای آشنایی با چاقی ناگهانی ما را تا انتهای همین مطلب همراهی کنید.
همراه ما باشید و هر سوالی که داشتید در انتهای مطلب در قسمت دیدگاه به ثبت برسانید. با ثبت سوالات خود، در اسرع وقت از تیم پزشکان ما پاسخ دریافت خواهید کرد.

افزایش وزن ناگهانی

چاقی به صورت کاملا ناگهانی، اغلب به دلیل احتباس مایعات در بدن، رشد غیرطبیعی، یبوست و یا بارداری بوجود می‌آید. این حالت بدن می‌تواند موقتی یا دائمی باشد و خیلی سریع رخ بدهد. همچنین افزایش وزن ناگهانی سریع  می‌تواند به دلیل عوارض دارویی باشد.
نگران نباشید! اکثر کسانی که اضافه وزن ناگهانی را تجربه می‌کنند، خطری تهدیدشان نمی‌کند. اما برخی  با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید و به خواندن مطلب پزشکی ما ادامه دهید.

چاقی ناگهانی

چاقی ناگهانی

 نشانه‌ها و علائم چاقی ناگهانی چیست؟

با توجه به  علت اضافه وزن ناگهانی، نشانه‌ها و علائم آن هم متفاوت است. ناراحتی، درد و نفخ معده  از علائمی هستند که می‌توانند از علائم چاقی ناگهانی باشند.
همچنین امکان دارد فرد در ناحیه شکم، بازوها، پاها و دست‌ها احساس تورم کند. در ادامه چند علائم مهم را قید می‌کنیم که در صورت داشتن هرکدام از آنها سریعا “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید. چراکه این علائم اگر با افزایش وزن همراه شوند می‌توانند خطر زیادی داشته باشند. پس به این علائم دقت کنید:

  • تب
  • حساسیت پوستی
  • سختی در تنفس
  • تپش قلب
  • عرق کردن
  • تغییر در دید
  • افزایش وزن سریع

البته اگر اضافه وزن ناگهانی علائم زیر را داشته باشد هیچ خطری فرد را تهدید نمی‌کند:

  • بیشتر غذا خورن
  • یائسگی
  • کند شدن متابولیسم بدن با بالا رفتن سن
  • کم شدن فعالیت فیزیکی
  • احتباس آب به دلیل کمبود آب در بدن و یا وجود نمک اضافی
  • استرس، افسردگی و نگرانی
  • کمبود خواب

این مطلب ازپزشک را بخوانید : پرکاری تیروئید | درباره علائم، درمان و عوارض پرکاری تیروئید بخوانید

علت افزایش وزن

علت افزایش وزن

داروها نقش مهمی در اضافه وزن فرد دارند. تغییر در سیستم متابولیسم بدن و یا استفاده از بعضی داروها باعث بالا رفتن ناگهانی وزن انسان می‌شود. به نوعی که استفاده از بعضی داروها وزن بدن را در مدت زمان کوتاهی به شدت بالا می‌برد. داروهایی که برای درمان یا کنترل بیماری‌ها به کار می‌روند، ممکن است باعث اضافه وزن ناگهانی شوند. داروهایی که برای بیماری‌های زیر مصرف می‌شوند نقش مهمی در اضافه وزن افراد دارند:

  • تشنج
  • دیابت
  • ملیتوس
  • فشار خون بالا
  • افسردگی و اختلالات روانی

اگر وزن‌ شما با مصرف داروهای این بیماری‌ها بالا رفت، از قطع آنها به صورت خودسرانه جدا پرهیز کنید.

ارتباط بی‌خوابی با اضافه وزن ناگهانی

تحقیقاتی نشان داده است که کمبود خواب باعث بالا رفتن وزن خواهد شد. تغییر در الگوی خواب، تاثیر بسزایی در الگوی غذا خوردن، ایجاد پرخوری و تغییر در حس و حال انسان دارد.  به همین دلیل افرادی که از کمبود خواب رنج می‌برند، تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدرات و پرخوری دارند. از این رو اضافه وزن سریع را تجربه کرده و در مدت زمان کوتاهی چاق می‌شوند.

متاسفانه این افراد بعد از خوردن وعده شام نیز کالری بیشتری مصرف می‌کنند و به مرور چاق می‌شوند.

کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن ناگهانی

ترک سیگار و اضافه وزن ناگهانی

برخی از افراد هم با ترک سیگار چاق شده و دچار اضافه وزن می‌شوند. کارشناسان معتقدند که دلیل این امر تاثیر منفی تنباکو بر اشتهاست. همچنین ترک ناگهانی سیگار در بعضی افراد باعث بالا رفتن سطح استرس می‌شود. به همین دلیل فرد برای مقابله با حس استرس، به پرخوری روی می‌آورد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته تا یک کیلو گرم اضافه وزن بعد از ترک سیگار عادی است. لازم به ذکر است که فرد در سه ماهه‌ی اول ترک سیگار، بیشترین مقدار اضافه وزن را تجربه می‌کند. این اضافه وزن بعد از 6 ماه کاهش می‌یابد. با این حال افزایش وزن به دلیل ترک سیگار به شخص نیز بستگی دارد. ۱۶ درصد افراد بعد از ترک سیگار در یک سال اول، کاهش وزن را تجربه می‌کنند. در حالی که ۱۳ درصد از افراد بعد از ترک سیگار بیش از ۱۰ کیلو وزن اضافه کردند.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از چاقی ناگهانی

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک امکان دارد بالا رفتن وزن را به خصوص در قسمت میانی بدن تجربه کنند. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باعث تولید بیش از اندازه هورمون مردانه در بدن می‌شود.
از علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • چرخه‌ی قاعدگی نامنظم
  • رشد مو در پشت کمر، سینه و شکم
  • نازک شدن یا ریزش مو
  • آکنه
  • تیرگی پوست پشت گردن، سینه و زیر بغل

هیچ درمان دارویی برای سندروم تخمدان پلی‌کیستیک وجود ندارد. در این حالت معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که بیمار تغییری در سبک زندگی داشته باشد.
افزایش فعالیت فیزیکی، خوردن غذاهای سالم و رژیمی و مصرف داروهای هورمونی به کنترل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک کمک می‌کنند.

نارسایی قلبی از دیگر عوامل چاقی ناگهانی

اضافه وزن ناگهانی و تورم قسمت خاصی از بدن می‌تواند به دلیل احتباس مایعات و یا نارسایی قلبی باشد. افزایش وزن یک کیلویی در عرض ۲۴ ساعت و ۲ کیلو دریک هفته، ممکن است از علائم نارسایی قلبی باشد. البته وزن انسان به دلایل مختلف در روز، بارها تغییر می‌کند . و اگر بعد از مدت کوتاهی این تغییرات رفع شود خطری سلامتی را تهدید نمی‌کند.

اگر جریان خون با سرعت همیشگی به قلب نرسد، عملکرد بقیه‌ اعضای بدن مختل خواهد شد. در نتیجه مایعات در بافت بدن جمع شده، وزن بالا می‌رود و بدن ورم می‌کند. این تورم در ناحیه شکم، مچ پا، ساق پا و پنجه‌ی پا رخ می‌دهد.
از علائم و نشانه‌های نارسایی قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احتباس مایعات در ریه‌ها

2. سرفه‌ی مداوم

3. احساس تنگی نفس در زمان استراحت

4. سرگیجه

5. کاهش اشتها

6. سختی در خوابیدن یا به پشت دراز کشیدن

مشکلات کلیوی از عوامل افزایش وزن ناگهانی

چاقی ناگهانی یا تورم بدن می‌تواند از علائم بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی کبدی و یا سندروم نفروتیک باشد. اگر کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، بدن مایعات را در خود نگه می‌دارد و در نتیجه وزن بالا می‌رود. کلیه‌های آسیب دیده قادر به دفع آب اضافی و مواد سمی از بدن نیستند. در نتیجه این مواد در بافت‌های بدن جمع شده و اضافه وزن ناگهانی برای فرد به همراه دارند.

علائمی که ناشن دهد مشکلات کلیوی دارید:

  1. خستگی و بی‌حالی
  2. کاهش دفعات ادرار
  3. ادرار کف‌دار
  4. خارش بدن
  5. از دست دادن اشتها
  6. گرفتگی عضلات
  7. درد مفاصل
  8. سر‌درد
  9. سختی در تمرکز و گیجی
چاقی ناگهانی

چاقی ناگهانی

چاقی ناگهانی با داشتن اختلالات تیروئید

کم‌کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. همچنین کم کاری تیروئید کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در نتیجه مایعات در بدن باقی می‌مانند.

علائم کم‌کاری تیروئید:

  1. خستگی و بی‌حالی دائمی
  2. احساس سرما
  3. خشک شدن پوست و مو
  4. شکننده شدن ناخن‌ها
  5. سفت شدن مفاصل و درد ماهیچه‌ها
  6. یبوست

تغییرات هورمونی از عوامل مهم اضافه وزن سریع

معمولا خانم‌ها بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی، دوره‌ای به نام یائسگی را تجربه می‌کنند. که در این دوره تولید هورمون استروژن، هورمونی که مسئول چرخه‌ی قاعدگی است، کاهش می‌یابد. زمانی که یائسگی اتفاق می‌افتد، چرخه‌ی قاعدگی کم‌کم متوقف می‌شود. که شروع یائسگی می‌تواند باعث افزایش وزن و چاق شدن ران‌ها و شکم در این سنین شود.

بارداری هم  یکی از دلایل اصلی اضافه وزن است. اکثر خانم‌ها در این دوران غذای بیشتری می‌خورند تا به رشد کودک خود کمک کنند در نتیجه وزن‌شان بالا می‌رود. این اضافه وزن شامل وزن جنین، جفت، مایع آمنیوتیک، افزایش خون‌رسانی و بزرگ شدن رحم است.

این مطلب ازپزشک را بخوانید : چگونه از شر لاغری خلاص شویم | بهترین روش‌های چاقی را از ما بخواهید

تورم و درد لگن بدون توضیح و دلیل خاصی می‌تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. که همین موضوع اضافه وزن سریع به همراه دارد. از علائم سرطان تخمدان می‌توان  به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد شکم و لگن
  2. سختی در خوابیدن
  3. تکرر ادرار
  4. از دست دادن اشتها و یا سیری سریع
  5. چرخه قاعدگی نامنظم و غیرمعمول
  6. سوءهاضمه

سرطان تخمدان معمولا بدون تشخیص باقی مانده و به مراحل پیشرفته می‌رسد. اگر درد ناگهانی و بدون دلیل در لگن دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید. چراکه تشخیص سرطان در مراحل اولیه می‌تواند به روند درمان سرطان کمک شایانی کند.

سخن آخر

اگر بدون دلیل دچار اضافه وزن ناگهانی شده‌اید، توصیه می‌کنیم “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید. پزشکان متخصص “ازپزشک” سوالاتی در رابطه با سوابق و داروهایی که مصرف کرده‌اید خواهند پرسید.
ممکن است برای تشخیص بهتر و اطمینان لازم باشد آزمایش خون بدهید. از این طریق علت چاقی ناگهانی شما به طور دقیق تشخیص داده و درمان آن شروع می‌شود.
از اینکه تا انتهای مطلب  افزایش وزن ناگهانی همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم در صورت استفاده از اپلیکیشن “ازپزشک” نظرتان را انتهای مطلب در قسمت دیدگاه ثبت کنید. با این کار می‌توانید به دیگر کاربران ما کمک کرده و آنها را راهنمایی کنید.

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “چاقی ناگهانی | علت افزایش وزن ناگهانی و آشنایی با عوامل آن

  1. مریم کشاورز گفت:

    سلام
    بنده طی ۳ ماه گذشته تا به الان ۱۰ کیلو اضاف وزن داشتم. در خاب و غذای من تغییری نسبت به گذشته ایجاد نشده اما همچنان اضافه وزن ادامه و رو به رشد است. داروهایی که در ماه‌های اخیر مصرف کردم هیدروکسیکلروکلین سولفات ۳۰۰ونیزروپرد۵ بوده که به مدت ۳ ماه مصرف کردم جهت درمان روماتیسم
    که با شروع دارو اضاف وزن شروع شد و دارو را یک ماهه قطع کردم اما با قطع دارو هم همچنان اضافه وزن ادامه دارد. کم کاری تیروئید هم دارم خفیف که دارو مصرف نمیکنم لطفا راهنمایی بفرمایید وزن من چندین سال ۸۳ و ۸۵ بالاتر نبوده و الان ۹۵ کیلو هستم طی ۳ یا ۴ ماه لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما 2 احتمال وجود دارد اول اختلالات روماتیسمی هست و دوم اختلالات تیروئید (کم کاری) هردو میتونن افزایش وزن ایجاد کنند توصیه میکنیم آزمایش بدید و سپس با پزشک متخصص مشورت نمایید. ورزش و تغذیه سالم رو انجام بدید تا ببینید تغییری در شرایط ایجاد میشود یا خیر و به پزشک خود گزارش کنید.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با پزشکان غدد یا تغذیه ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.